Trimning
#44 - 1,8T motorn (150/180 gnäggarna)
Vad behöver göras för att få mer snurr i femventilsmotorn. Lite olika steg, som även tar med drivlinan då det är av yttersta vikt om effekten ska kunna användas. För vad är annars vitsen med trim.
Hästarna vi pratar om är inte klena inavelshästar, uta
Vad behöver göras för att få mer snurr i femventilsmotorn. Lite olika steg, som även tar med drivlinan då det är av yttersta vikt om effekten ska kunna användas. För vad är annars vitsen med trim.
Hästarna vi pratar om är inte klena inavelshästar, uta
#52 - 16V G60
Lite historia om 16 ventilers g60 motorn och hur du kan bygga en sådan. Vad för delar som behövs. För exakta data och hur du monterar kolvar etc får du låta någon trimfirma hjälpa dig eller skaffa en mekhandbok och hoppas på det bästa.
Lite historia om 16 ventilers g60 motorn och hur du kan bygga en sådan. Vad för delar som behövs. För exakta data och hur du monterar kolvar etc får du låta någon trimfirma hjälpa dig eller skaffa en mekhandbok och hoppas på det bästa.
#8 - A1 Grundläggande Chassiprep
Lite tips om de minsta åtgärder man bör vidta på en Mk1 (Golf, Jetta, Scirocco) för att få den körbar med bra väghållning.
Lite tips om de minsta åtgärder man bör vidta på en Mk1 (Golf, Jetta, Scirocco) för att få den körbar med bra väghållning.
#57 - A2/A3 Grundläggande Chassiprep
Lite tips om de minsta åtgärder man bör vidta på en Mk2 (Golf, Jetta) eller Corrado för att få den körbar med bra väghållning. Passaten (88 -> 96) har i stort sett samma bottenplatta och dessa saker gäller bra där också.
Lite tips om de minsta åtgärder man bör vidta på en Mk2 (Golf, Jetta) eller Corrado för att få den körbar med bra väghållning. Passaten (88 -> 96) har i stort sett samma bottenplatta och dessa saker gäller bra där också.
#51 - Limited slip diff
Vissa av 020 och 02J växellådorna har en 'limited slip diff' inbyggda.
Vissa av 020 och 02J växellådorna har en 'limited slip diff' inbyggda.
#50 - Skivbromsar bak istället för trumbromsar.
A1 -> A3 bilar med trumbromsar bak kan man ganska lätt konvertera till skivbromsar bak. Efter detta måste bilen reg.bes då bromssystemet ändrats om man vill att den ska vara laglig.
A1 -> A3 bilar med trumbromsar bak kan man ganska lätt konvertera till skivbromsar bak. Efter detta måste bilen reg.bes då bromssystemet ändrats om man vill att den ska vara laglig.
#29 - Spikning/knackning
Vad är spikningar, hur uppstår de etc
Vad är spikningar, hur uppstår de etc
#26 - Trimma Kr/Pl 16v motorn
Vad ska du göra, vad kostar det och vad kan det ge?
Vad ska du göra, vad kostar det och vad kan det ge?
#46 - Turbo - Stor/liten eller mittemellan
Ja, vad är det för vits med att slänga på en jättestor lastbilsturbo på sin polo 1,1? Eller en flugturbo på samma motor. Vad påverkar hur effekten blir?
Ja, vad är det för vits med att slänga på en jättestor lastbilsturbo på sin polo 1,1? Eller en flugturbo på samma motor. Vad påverkar hur effekten blir?
#30 - Turbokonvertering
Hur du kan turbokonvertera din bil med lite hållbarhet, vilka saker förutom turbo behövs och hur gör man. Nu är detta sätt jag testat under flera års tid, och då även fått att hålla eller hittat vad som inte höll! Priserna är inte för att skrämma, det är
Hur du kan turbokonvertera din bil med lite hållbarhet, vilka saker förutom turbo behövs och hur gör man. Nu är detta sätt jag testat under flera års tid, och då även fått att hålla eller hittat vad som inte höll! Priserna är inte för att skrämma, det är
#37 - Uppgradera -> 2,0 i din A1 bil
En hyfsat detaljerad beskrivning hur du uppgraderar till 2 liters motor i din A1 bil. Du behöver en del mekvana men det är inga 'komplicerade' saker, däremot lite pyssel. Största skillnaden är tiden det tar!
En hyfsat detaljerad beskrivning hur du uppgraderar till 2 liters motor i din A1 bil. Du behöver en del mekvana men det är inga 'komplicerade' saker, däremot lite pyssel. Största skillnaden är tiden det tar!