Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2020
    Namn
    Henrik Eriksson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3

    Bromsfel Passat 2001

    Hej.
    Kanske någon har något bra tips på vad som är fel. Jag har läst massor med forum men inte hittat någon som jag upplever beskriver samma fel, så jag testar här.

    jag har en passat 2001. Bromsarna tar för det mesta mycket bra. Bra känsla i bromspedalen och den tar högt upp. Vid hård inbromsning med hårt tryck på pedalen funkar det precis som den ska. Men problemet är att det endast ibland vid svag inbromsning och svagt tryck på pedalen, att den sjunker nästan i botten. För att sedan med ett hårt tryck åter tar bra och högt upp. Och problemet är bara ibland och inte vid varje svag inbromsning.

    jag har tidigare bytt huvudbromscylinder tidigare. Då det var fel på den och bilen har fungerat bra efter det fram tills nyligen. Så den har inte gått långt allas. Kan ju vara den igen, men eftersom den är ganska ny och har fungerat bra tror jag inte det.
    Kolvarna till bromsoken fram var väldigt dåliga så jag trodde att det var dom som var felet. Men efter byta av dom finns felet fortfarande kvar. Jag har även kontrollerat oken bak och dom ser ok ut.
    jag har luftat bromsarna. Vet inte hur många gånger, ca 6-7 och gjort av med ca 2.5 liter bromsvätska för att få ur luften om den gömmer sig. Men ingen luft kommer ur vid luftning. Jag har både testat två personers metoden och med en sug verktyg kopplat till kompressorn

    Jag har läst lita att det skulle kunna vara luft som fastnat i ABS modulen. Detta har jag inte luftat eftersom jag inte har tillgång till rätt verktyg. Men kan luft i ABS modulen ge symtom på bromsarna som jag har.

    finns det någon som har tipps på vad som kan vara fel?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 197
    Luft i abs-modulen kan bete sig precis så, den är dryg att få ur när den väl har tagit sig dit, på tex mk4 golfarna så lyckades inte ens VAG-verkstäderna få ur all luft efter ingrepp i systemen, man slutade tom ta åt sig dom jobben.

    Det går att göra med vcds och en sån biltema bromsluftar-grejj som har automatisk trycksättning och vätskepåfyllning.

Liknande ämnen

  1. Passat 2001 1.8 T AWT, voltage to low
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-15, 08:10
  2. Passat 1.8 T, 2001. svänghjul
    Av passat2001 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-09, 08:36
  3. ( 2001 ) Passat 3BG , Säkringsschema... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-12-01, 06:45
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 13:57
  5. Mystiskt bromsfel Passat 92
    Av chippo58 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 17:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin