Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    733

    Ad-Blue Problem A4 2018

    Hej

    Min A4 2018, med 9,500mil. Säger att Ad-Blue har systemfel och måste in till verkstad inom 100Mil. Dock så slocknar det när jag fyller på? Men tänkte jag skulle ta tag i det på rikigt, då det känns väldigt osäkert.
    Nu har jag bokat kontroll på Audi Borlänge i nästa vecka, som skulle kosta 2000:- bara för kollen.

    Vad tror ni jag har framför mig?
    Det här med Ad-Blue verkar vara väldigt instabilt och dyrt som jag förstår det? Tänk när dessa bilar blir gamla, vad strul det kommer bli.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 139
    Det kan vara allt ifrån injektorn som är igensatt till fel på pumpen i tanken, nivågivare i tanken eller läckage på kopplingar. Jag tror att det mesta kommer bytas ut som också finns som reparationssats. På min Touareg som förvisso har en helt annan motor funkade systemet i typ 5 år och 10.000 mil. Sedan byttes allt.

    Det fanns dock viss stöttning från maskinskadan i försäkringen men det kostade ändå typ 5000kr i självrisk. Verkstadskostnaden var cirka 12.000kr. Händer det igen kommer jag låta programmera bort hela funktionen, för om det händer igen så finns ingen täckning via försäkringen.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    733
    Det är lite åt det hållet jag misstänker med. Får se vad dom säger i veckan. Och hoppas att maskinskadan tar det.

    Snart kan man inte äga bilar som inte har en maskinskada längre. En vattenpump gick sönder på Golfen vid 5000 mil. Kostade en förvånansvärt bra slant, men gick på motorförsäkringen med.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    80
    Hej

    Har en A4 B8.5 som strulade med felkoderna P208A samt P20E9 och meddelande 100 mil till verkstad. Nollställde koderna men dessa kom tillbaka efter nån vecka. Det skulle troligen bli dyrt att laga efter telefonkontakt med verkstad. Programmerade bort systemet istället. Lika bra att spara kostnaden för felsökningen och lägga det på avprogrammeringen, det är min åsikt.

    /P

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    733
    Var på Audi idag och fick domen. De måste byta tanken med tillhörande pump och givare typ-isch hela paketet... Ca 25-28 TKr
    Men det verkar så att det troligen går på Maskinskadan och då har jag en självrisk på 5000:- det kan jag leva med. Bilen är ända rätt ny ännu, så lika bra att den får vara som den ska vara. Gjorde nyss anmälan till försäkringsbolaget, får se vad dom säger.

    Men nästa gång om det blir fel igen så ska jag nog överväga att programmera bort den. Jag förmodar att det inte kommer märkas på besiktning mm? och det är väl de enda som bör kunna säga något om den funktionen? Går det ens att kolla?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Rockatanskys avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Peter L
    Medlemsnr
    3290
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    80
    Det är rejält dyrt med komplicerade system. Ok, med maskinskada kvar kanske det känns lönt.
    Vid besiktning kollar dom bara att funktionen inte lämnar felkod. Inga avgasvärden mäts. Så nej, det kollas inte där i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Arteon GTS R-Line 2018 2.0 BTDI (Problem)
    Av cosseman76 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-07-19, 16:59
  2. Överfylld AD Blue
    Av CT86 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-04-12, 11:40
  3. Problem med fläkt/AC? Tiguan 2018 tsi.
    Av Undraren87 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-08-29, 17:54
  4. Ad Blue
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2018-05-30, 13:43
  5. Sharan 2018 med DSG problem
    Av Matgru i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-30, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin