Visa fullständig version : Köpråd Passat GTE
Hej
Är på jakt efter en rimlig Passat B8.
Jag har märkt att GTE ofta är väldigt bra utrustade och ligger prismässigt under vanliga ICE.(Marginellt)
Va där orsaken till det? Är det mycket problem på GTE?
Dyra servicar? Teknik som gör det svårt för oss gör det självare?
Jag äger mina bilar ganska länge och byter olja och bromsar mest själv osv... Är detta fel drivlina för mig då?
Mvh Didde
Jag sökte på "passat gte" endast rubrik med citationstecken för exakt sökning och fick upp 57 trådar som berör olika ämnen kopplade till Passat GTE .
Har inget att tillföra själv i ämnet ;).
En av trådarna, mer allmän, är denna:
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27276-Passat-GTE-Inga-allm%E4nna-tr%E5dar-osv&highlight=Passat+gte
Jag tror inte GTE generellt är bättre utrustade än vanligt förekommande versioner som GT 2,0 TDI 190/200 4Motion eller GT 2,0 TSI 220/230. Eller GTS 2,0 TDI 240, 2,0 TSI 280/272. Däremot betydligt bättre utrustade än udda snikmodeller som 1,4/1,5 TSI 150, 1,6/2,0 TDI 120/122, 2,0 TDI 150 m.fl.
GTE bör ha motsvarande utrustningsnivå som GT i grunden. Både GT och GTE blir trevligare bilar med tillvalen Executivepaket och Dragpaket. Du har inte angett vilka fordonsår du tittar på, men här finns en broschyr som exempel för jämförelse av utrustningsnivå: https://www.volkswagen.se/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/se/hjalp-och-support/broschyrer/passat/Passat_modellbroschyr_april2022.pdf
GTE laddhybrid kräver oftare oljeservice än andra versioner av Passat, ny motorolja varje år/15 000 km, jämfört med 2 år/30 000 km. Det finns ett underskott på information om hur en laddhybrid kan underhållas på egen hand av privatpersoner samt batteriets SoH, vilket troligen avspeglar sig i begagnatpriset.
Är man nyfiken på varför laddhybrider behöver byta olja oftare än vanliga så finns det en del bra info här om man inte lägger för mkt vikt vid den läskiga rubriken
https://www.youtube.com/watch?v=3eC5FFoCq4s
Tack för svar.
Ang utrustningsnivån var det bara en observation.
Iaf så ja det är det där underskottet på information om underhåll av den elektriska drivlinan. Min spontana tanke är ju att man skulle kunna sköta det vanliga(olja, bromsar mm) själv men lämna bort jobben me d den elektriska drivlinan så vill man ju veta vad man ska vänta sig i underhåll/kostnader.
Är man nyfiken på varför laddhybrider behöver byta olja oftare än vanliga så finns…
Jag är osäker på om bilen i videon verkligen är en PHEV eller om det bara är en HEV. Men hur som helst har han valt ett exempel som har visat sig vara otroligt pålitligt. Toyotas HEV drivlina är känd för sin goda driftsäkerhet. Som princip finns det mycket problematiskt med PHEV, men det måste inte bli så om man gör rätt. Personligen tycker jag dock PHEV är en överkomplicerad lösning som kombinerar de dåliga egenskaperna från både förbränningsmotortekniken och BEV. Men visst kan det finnas enstaka användningsområden där det kan ha någon uppsida av tillräcklig dignitet. Att PHEV sålts i Sverige handlar dock nästan uteslutande om fordonsskatt, förmånsvärde och CSR mål.
Min spontana tanke är ju att man skulle kunna sköta det vanliga(olja, bromsar mm) själv men lämna bort jobben me d den elektriska drivlinan så vill man ju veta vad man ska vänta sig i underhåll/kostnader.
Motorolja och bromsar fungerar som på andra Passat. Växellådan är lite annorlunda än övriga, men jag tror att DQ400E är baserad på DQ250, så det är väl inte otroligt att oljebyte i den fungerar på likartat sätt.
Nån som har koll på servicekostnader på en passat gte? Dom jag kollar på är års 2019-2022
finns serviceschema å få tag på?
finns det några ”förbättringar” gjorda på facelift modellen?
Bättre batterikapacitet från 2021 och rattvärme fanns inte förrän på faceliften.