handdator

Visa fullständig version : Skoda Octavia 2,0 TDI-PD 140 (BMM) läcker olja



estar
2024-08-26, 22:09
Fick nedslag på besiktningen för oljeläckage på frugans Octavia 2007 med BMM.
Så nu har jag tvättat några omgångar och sedan varit ute och kört en knapp mil.

Och när jag nyfiket tittade under huven så fanns det lite lite olja på vacuum/bränslepumpen.
Ursäkta den dåliga bilden som inte ger någon översikt. Men det svarta på vänstersidan är ventilkåpan.

Inringade området. Fast jag fattar inte hur olja kommer dit. Ser torrt ut på det man kan se av ventilkåpans packning (som jag bytt för något år sedan då verkstan sa att den läckte lite olja...)

Är det störst sannolikhet att det är packningen igen?
Eller något annat smart förslag?

Mvh,
Erik

candyweiss
2024-08-26, 23:23
Vad är BMM?

Peter-C
2024-08-27, 16:42
Hmmmm. Gissar på motorkod, men forumet kräver mer uppgifter!

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik

Marcus
2024-08-28, 09:50
BMM = MKB = Motorkennbuchstaben

http://www.audic4.de/motorkennbuchstaben.html

2,0 TDI-PD 140

estar
2024-09-02, 09:11
Ja det var slarvigt av mig att anta att alla visste att BMM var en motor :o
Men det är mycket riktigt en 2,0 TDI-PD 140.
Har ändrat rubriken så det blir tydligt.

Tvättade det misstänkta hörnet lite mer i helgen och nu är jag väl problemet på spåret.
Det är inte pumpen, oljan hade nog bara skvätt dit.

Här är el-anslutningen till spridarna:

14722
14723

Och själva delen ser ut så här:

14724

Så då är ju frågan om man bara provar att byta (eller täta befintlig) och om det kanske finns någon annan anledning till att oljan kommer ut där (typ igensatt ventilation)...

Mvh,
Erik:rolleyes:

estar
2024-09-09, 21:22
Bara för att göra någonting, så lossade jag på den skruv (nedre) och mutter (övre) som håller fast kontakten på bilden ovan mot motorblocket. Och drog fast igen. Med "lagom" moment.

Och efter några kortare körningar så känns det som att det läcker betydligt mindre.

Så skall man lossa igen och trycka in lite pacckningssilikon emellan och dra fast igen.
Eller bara köpa en ny. Men hur mycket mer än ventilkåpan måste bort om man skall byta...