Visa fullständig version : Rabatt på nya Tiguan
Någon här som har beställt nya Tiguan 2024? Hur mycket rabatt har ni fått?
Crille82
2024-08-07, 16:26
Frågor likt denna är ganska meningslösa. Skicka offertförfrågningar till ett antal olika handlare och se. Generellt verkar det inte vara några större på marginaler på kampanjpriser.
Inte speciellt mycket iom andra kampanjer, som ovan skriver hör av dig till ett antal firmor sen kör du på den du får bäst deal hos eller bäst service. Denna gång vart det inte den lokala handlaren då det var väldigt tröga/ointresserade att göra affär tyvärr :(.
Inbytet varierade också väldigt mycket mellan de olika firmorna.
Ja, jag har skickat till 2 lokala firmor, den ena svarade på en halvdag, och nr 2 har inte svarat alls efter en vecka....men det är väl som ni säger, man får inte mycket rabatt nuförtiden.
AndySwede
2024-08-08, 08:57
Som jag skrivit i en annan tråd - rabatt på bilen är en möjlighet. En annan är att förhandla så saker ingår i priset. T ex serviceavtal, vinterhjul osv. Ytterligare en möjlighet är att få bra betalt för ett eventuellt inbyte av annan bil. Därför blir det snabbt lite missvisande att fokusera och jämföra rabatter på just nybilspriset istället för att titta på hela affärsupplägget.
Den som inte svarar på en vecka är ju bara att glömma. Men påtala gärna för dem att du vänder dig till andra återförsäljare på grund av detta.
Rabatt på en helt nylanserad bil känns väl också lite som "varför då?", bilen är ny och het, finns ingen anledning för återförsäljaren att rabattera den då... Annat är det kanske när bilen varit några år på marknaden och inte är lika intressant längre, kanske står inför en modelluppdatering eller t.o.m. generationsskifte.
I sak håller jag egentligen med, men man får väl också ha i åtanke att återförsäljarna tävlar mot varandra. Volkswagen Sverige struntar säkert i vilken återförsäljare som säljer bilen, men återföräljare A kommer ju inte tjäna en krona om återförsäljare B säljer en bil så det finns säkert lite incitament i återförsäljarledet att ge rabatter eller åtminstone en deal som gör att helhetsaffären landar hos de.
De flesta återförsäljare säljer säkert i sitt närområde, tror det är relativt få privatpersoner som bemödar sig att åka runt till olika återförsäljare, oftast vill man köpa hos den som finns närmast. Jag har 100 km i alla riktningar till nästa återförsäljare bortom den lokala. Orka. Har man som återförsäljare god efterfrågan på bilmodellen som precis blivit lanserad, man bedömer den som intressant och relevant på marknaden, då finns det väl inget skäl att börja rabattera den. Det framgår väl inte heller att den potentiella kunden inhämtar priser hos olika återförsäljare, jag är ganska säker på att standardläget hos respektive återförsäljare är att kunden är intresserad av att köpa bilen just där. Är det en prisjämförelse kunden är ute efter så behöver det nog framgå av förfrågansunderlaget.
AndySwede
2024-08-08, 10:21
Rabatt på en helt nylanserad bil känns väl också lite som "varför då?", bilen är ny och het, finns ingen anledning för återförsäljaren att rabattera den då... Annat är det kanske när bilen varit några år på marknaden och inte är lika intressant längre, kanske står inför en modelluppdatering eller t.o.m. generationsskifte.
Det är väl mer så, att kulturen i det här landet har för få inslag av att förhandla priser. Det händer aldrig att jag INTE kommer ut ifrån någon klädaffär med ett paket strumpor eller kallingar utan kostnad efter att jag handlat annat för 2000-3000kr eller mer.
AndySwede
2024-08-08, 10:28
De flesta återförsäljare säljer säkert i sitt närområde, tror det är relativt få privatpersoner som bemödar sig att åka runt till olika återförsäljare, oftast vill man köpa hos den som finns närmast. Jag har 100 km i alla riktningar till nästa återförsäljare bortom den lokala. Orka. Har man som återförsäljare god efterfrågan på bilmodellen som precis blivit lanserad, man bedömer den som intressant och relevant på marknaden, då finns det väl inget skäl att börja rabattera den. Det framgår väl inte heller att den potentiella kunden inhämtar priser hos olika återförsäljare, jag är ganska säker på att standardläget hos respektive återförsäljare är att kunden är intresserad av att köpa bilen just där. Är det en prisjämförelse kunden är ute efter så behöver det nog framgå av förfrågansunderlaget.
Jag brukar vara tydlig med att jag jämför offerter. Om jag kan undvika att utge 10, 20, 30.000 nettopengar så är det mycket väl värt att transportera mig några hundra kilometer och ta några timmar i anspråk. Om en säljare i mitt närområde visar ointresse och jag får tjata om att få en offert stryks den bort. Det kan inte vara så svårt att presentera en offert, det är ju en ren ordermottagning dessutom om någon kommer fram och säger "jag vill köpa". Kan man inte hantera det så är man på fel position.
Förhandla priser som konsument känns som dåtid, marknad i Lönneberga, typ... Tycker jag :) Det ska vara rätt pris direkt. Jäkla fräscht att det äntligen finns biltilverkare som erbjuder ett cleant gränssnitt med ett och samma transparanta pris... Synd att flera biltillverkare som var på väg åt samma håll som marknadsledaren börjat slira på detta... Gissar på gammalmodig kundbas och tröga återförsäljare.
Jag brukar vara tydlig med att jag jämför offerter. Om jag kan undvika att utge 10, 20, 30.000 nettopengar så är det mycket väl värt att transportera mig några hundra kilometer och ta några timmar i anspråk. Om en säljare i mitt närområde visar ointresse och jag får tjata om att få en offert stryks den bort. Det kan inte vara så svårt att presentera en offert, det är ju en ren ordermottagning dessutom om någon kommer fram och säger "jag vill köpa". Kan man inte hantera det så är man på fel position.
Självklart ska man kunna skicka en prisuppgift, skyndsamt. Men egentligen är det ju konstigt att man ska behöva hålla på så år 2024 i en helt digitaliserad ekonomi, det finns andra som säljer bilar i stora mängder som ger rätt pris direkt, på webben. Återförsäljare eller snarare säljare som inte visar intresse av att sälja är sjukt trist. Personligen hade jag nog inte åkt allt för långt bara för att en säljare är trött (jag är bekväm samt att jag vill kunna söka upp personen i fråga enkelt om något är fel), jag hade nog hellre dragit ett mail till vederbörandes säljchef (har även gjort så tidigare år) och informerat om läget... Ibland kan det ge ännu bättre effekt.
Bra att du anger att det handlar om en prisjämförelse mellan återförsäljare, det underlättar för säljaren att bedöma läget.
mangewide
2024-08-08, 12:15
Förhandla priser som konsument känns som dåtid, marknad i Lönneberga, typ... Tycker jag :) Det ska vara rätt pris direkt. Jäkla fräscht att det äntligen finns biltilverkare som erbjuder ett cleant gränssnitt med ett och samma transparanta pris... Synd att flera biltillverkare som var på väg åt samma håll som marknadsledaren börjat slira på detta... Gissar på gammalmodig kundbas och tröga återförsäljare.
Tycker det är kul! ;). Får en känsla av att de som har fasta priser nu som Tesla har mer marginaler än om de hade varit tvungna att konkurrera med andra ÅF.
Kan säga priset jag fick på min Nya Golf R Mk8.5, är väldigt intressant ;).. Men som jag förstod på VW så är Elbilar så dyra att tillverka, så är extremt lite avans på dem. Så man kan göra klipp på rätt Soppa bil fortfarande ;)
Som min Mk8R som jag prutade rätt hårt på 2021 och fick samma inbyte 2024.....rätt galet :)
Men som jag förstod på VW så är Elbilar så dyra att tillverka, så är extremt lite avans på dem. Så man kan göra klipp på rätt Soppa bil fortfarande ;)
Det är ingen generell sanning, men troligen ett problem för just VW. De har för liten volym och desto mer de drar ut på det, lidandet, desto svårare får de att skala volym och därmed få ner kostnaden. Sen har de också kontruerat onödigt komplicerat...etc.
candyweiss
2024-08-08, 12:45
Vet du om det fungerar att få offerter via mail, eller man ska helst vara fysiskt på plats och även kunna visa upp inbytesbilen?
Jag har nog 8 - 10 VW-handlare inom 10 mil så jag kunde tagit en heldag Skåne runt :)
I första läget kan du göra en offertförfrågan direkt till återförsäljaren via e-post eller via Volkswagen.se , har du ett inbyte så beskriver du vad det är för någonting. Väljer ni att gå vidare därifrån så kommer återförsäljaren att vilja utföra en inbyteskontroll på bilen innan ni slutför affären.
mangewide
2024-08-08, 14:06
Det är ingen generell sanning, men troligen ett problem för just VW. De har för liten volym och desto mer de drar ut på det, lidandet, desto svårare får de att skala volym och därmed få ner kostnaden. Sen har de också kontruerat onödigt komplicerat...etc.
Eller inte. Vilka elbilar finns för 150 000?! ;)... Är ju vida känt att tillverka en elbil under 300k är väldigt svårt fortfarande att tillverka..
Men hoppas inom ett par år på ID2 för iallafall 250k! :)
- - - Uppdaterad - - -
Vet du om det fungerar att få offerter via mail, eller man ska helst vara fysiskt på plats och även kunna visa upp inbytesbilen?
Jag har nog 8 - 10 VW-handlare inom 10 mil så jag kunde tagit en heldag Skåne runt :)
Äää, allt genom mail. Så har jag gjort på mina 4st nya Golfar.. .Är ju lättare att smöra i ett mail än att försöka övertyga en slipad säljare öga mot öga..
Min förra Mk8R pratade jag aldrig med innan jag hämtade den ;)
Du blandar ihop olika saker.
Tesla har en kostnadseffektiv elbilstillverkning och tjänar pengar på densamma. De har den ekonomiska skalan för att möjliggöra detta.
Det finns elbilar för motsvarande 150 000 SEK i världen (Kina mf.l), dock inte i Sverige, men det har inte så mycket med saken att göra, mer intressant är att en D-segmentsbil som Volvo V60 (laddhybrid) kostar från 635 000 kr och en D-segmentsbil som Tesla Model 3 (el) kostar från 513 000 kr. Audi A5 Avant (diesel), också det en D-segmentsbil, kostar från 560 000 kr... Så elbilen är billigast.
VW Golf kostar från 335 000 kr, varför kostar den inte 150 000 kr? Den drivs ju med bensin! Varför säljer VW ingen 150 000 kr bensinbil i Sverige? Billigaste VW bensinbilen i Sverige kostar 282 000 kr...
Uppdatering: handlare 1 återkom med offert (utan rabatt, tydligen känsligt ämne här), då kontrade jag med att fråga om hur lång leveranstid det är på bilen, har inte hört något sen, detta var en vecka sen. Handlare 2 återkom några dagar senare med ett goddag yxskaft-svar, undrade om det var diesel eller bensin och vilken utrustning, fast jag gjort hela jobbet och byggt bilen på hemsidan så hade han väl missat, skickade til honom all info, och sen har jag inte hört från honom heller. Man undrar ju vad det är för fel på folk. Skickade även tll en tredje lite längre bort, inte hört nåt där heller. Får väl köpa en BMW istället.....
Crille82
2024-08-12, 13:58
Låter tyvärr som bilbranschen i största allmänhet, en riktig skitbransch. Har själv jobbat många år i den, men nu behöver jag inte skämmas för branschkollegor längre ;)
mangewide
2024-08-19, 13:07
Du blandar ihop olika saker.
Tesla har en kostnadseffektiv elbilstillverkning och tjänar pengar på densamma. De har den ekonomiska skalan för att möjliggöra detta.
Det finns elbilar för motsvarande 150 000 SEK i världen (Kina mf.l), dock inte i Sverige, men det har inte så mycket med saken att göra, mer intressant är att en D-segmentsbil som Volvo V60 (laddhybrid) kostar från 635 000 kr och en D-segmentsbil som Tesla Model 3 (el) kostar från 513 000 kr. Audi A5 Avant (diesel), också det en D-segmentsbil, kostar från 560 000 kr... Så elbilen är billigast.
VW Golf kostar från 335 000 kr, varför kostar den inte 150 000 kr? Den drivs ju med bensin! Varför säljer VW ingen 150 000 kr bensinbil i Sverige? Billigaste VW bensinbilen i Sverige kostar 282 000 kr...
Nja finns ju knappt nån vettig Kina elbil för 150k, de är ju bara leksaker som inte går långt..
Det jag menar, du bygger ingen vettig elbil fortfarande under 450k...Sen bara på Golfen, den är ju billig med en 330 000, du måste ju hosta upp en 100 000 till för motsvarande elbil. Då är ju kostnaden 50% batteriet man betalar för...
Så få ner batterierna så kan man få normala priser, och inte nån elbil med 33kwh batteri pratar jag om nu :).
Sen som sagt D-segmentet har ju tillverkarna höjt priserna på fossil för att komma upp till Elbilstandarden är som är en 600k för att nått vettigt :)..
Det tjänar ju mkt mer på fossil bilarna i detta segment, är ju som sagt för dyrt att göra elbilar fortfarande :)
Det tjänar ju mkt mer på fossil bilarna i detta segment, är ju som sagt för dyrt att göra elbilar fortfarande :)
Fortfarande är som sagt en elbil som Tesla Model 3 billigare än motsvarande förbränningsmotorbilar i D-segmentet. Och Tesla har dessutom bättre marginal...
mangewide
2024-08-20, 10:16
Ok, kan hålla med Tesla har gjort nått eget smart och haft tid att bygga upp allt. Känns svårt för alla andra att komma ifatt känns det som :).
Förstår din fråga men är som andra skriver lite svår att svara på pga kampanjer, specialpriser etc etc. Som kund när det handlar om så mycket pengar om det är privat köp dessutom vill man ju psykologiskt uppleva rabatt.
Jag har beställt en Passat B9 Phev och i offerten står det att man lämnat 10% på totalpriset. Sedan får jag däckförvaring en säsong samt 10% på vinterdäcken. Samtidigt har det varit lite kampanjer på dragkrok och glastak.
- - - Uppdaterad - - -
Förstår din fråga men är som andra skriver lite svår att svara på pga kampanjer, specialpriser etc etc. Som kund när det handlar om så mycket pengar om det är privat köp dessutom vill man ju psykologiskt uppleva rabatt.
Jag har beställt en Passat B9 Phev och i offerten står det att man lämnat 10% på totalpriset. Sedan får jag däckförvaring en säsong samt 10% på vinterdäcken. Samtidigt har det varit lite kampanjer på dragkrok och glastak.
- - - Uppdaterad - - -