handdator

Visa fullständig version : Tysta däck? 18" Vilka går tystast?

matsola
2024-07-08, 14:48
Moderna bilar är så tysta så man hittar nya ljud att iritera sig på.. :D
Byte däck på vår A**i A4 så vi skulle ha nya TYSTA däck då jag tycker dom låter mycket.

Vinterdäcken är betydligt tystare med sina 16" Nu kommer inte jag ihåg märket på dessa vinterdäck men köptes med bilen ny. Och märkesdäck dubb (troligen Good Year om jag vill minnas rätt 205/65 16?) men betydligt tystare i alla fall. Blir lika förvånad varje vår när det är dags för sommardäcken.

Sommardäcken 245/40-18 på 8 tums fälg, som satt på var Good Year Eagle f1 Asymmetric 3, respektive Asymetirc 5 med ca 5-6mm mönsterdjup kvar. Och dom har fått rätt bra kritik i tester och även för ljudnivån.

I alla fall så sökte jag på tester och försökte hitta det tystaste premium däcket. inte helt lätt visade det sig.
Efter mycket om och men så tog jag Yokohama Fleva mest pga db märkningen av 68db och jag har kört dom tidigare.
Blev det något bättre? nope ingen skillnad :( . Men jag har nya fina däck i alla fall. :rolleyes:

Velade lite mellan dessa och Nokia Hakka Black?
Och även Hankock Ventus Prime 4 k135 som vi monterade på Svärmors Golf i förra månaden, dock 16 tum men flyter fram mjukt och tyst.

Funderade även på att gå ner i bredd till 225/45-18 för att få det lite tystare.
och även släppa sportdäck som klarar 300Km/h vilket jag aldrig kommer köra. Inte ens på autobahn där ligger jag på 150-170km/h. Bilen maxar 230Km/H vilket jag aldrig kör nu för tiden.

Nu blev det mycket text men någon som har någon bra input?
Nu svider det väl lite att byta däck igen men kan jag få det tystare så är jag öppen för förslag.

candyweiss
2024-07-08, 14:52
Dagens premiumdäck är ungefär lika i ljudnivå. Det du ska göra isåfall är att ha smala däck med hög profil.

matsola
2024-07-08, 15:16
Lite inne på det med, och snudd ångrar att jag inte tog 225/45-18.
Men var aningen rädd att det skulle se lite smalt ut på en 8tums fälg?

henca
2024-07-08, 18:48
Om bilen är specad med en max-hastighet på 230 km/h behöver du köpa sommardäck med hastighetsindex V (240 km/h) eller högre.

Själv är jag väldigt nöjd med ljudnivån på mina Dunlop Sport Maxx RT och jag är även nöjd med greppet, dock gissar jag att dessa goda egenskaper kommer från en ganska mjuk gummiblandning för de har den tråkiga egenskapen att de slits fort, jag får byta dem efter ca 3000 mil.

Dock noterar jag att dessa däck till min bil med 16"-fälgar är specade till 70 dB, men att samma däckmodell till din dimension är specad till 72 dB. Som candyweiss skriver får du gå ned i bredd och upp i profil för att få tystare däck. Det är nästan lite extremt att dina dubbdäck är tystare än dina sommardäck. Själv kör jag med Nokian Hakkapelitta 9 dubbdäck på vintern och de är betydligt bullrigare än mina sommardäck. Dubbdäcken är något smalare, men även de är 16".

m v h Henrik

matsola
2024-07-08, 21:48
Jag är med på att jag behöver 240km/h däck. Men 300Km/h som det blev nu är lite överkurs och det innebär ofta hårdare sidor som jag förstår det? Och db på 68 är på just denna dimension. 17tum av samma modell har lägre dB men efter detta så litar jag inte helt på dessa db skalor längre. Men det bör ju ge en hint i alla fall.

Jag ska kolla imorgon vad för vinterdäck och dimension jag hade.
Lite i-lands problem detta. Men denna bil används på lång turer så då är det skönt att det går tyst.

AndySwede
2024-07-15, 20:56
Svårt att råda, hur man upplever ljud är ju så väldigt olika. Det låter ju också väldigt olika beroende på typ av asfalt, hjulinställning, dimension och bilmodell.

Jag har alltid varit nöjd med Nokian Hakka friktion för vinterdäcken. Nu kör jag Touareg med 285/45/20 Pirelli P-zero som funkar väldigt bra i den bilen, men jag har även kört på lågbudget Star Performer på några andra bilar som jag tycker fungerat väldigt bra komfortmässigt. Continental Premium contact har jag också provat, fin komfort i dessa också men det kostar på....