Visa fullständig version : Ej märkesbundna bilverkstäder
OBS ej märkesspecifik fråga så adm får väl sudda om detta är ett klavertramp!
Jag undrar: Dom bilverkstäder som inte är knutna till något bilmärke, AKA "allbilverkstäder", men ofta till reserdelskedjor typ Mekonomen, AD bildelar, Autoexperten får dom inte handla varsomhelst, typ nätets skruvat, autodoc, etc?
Varför undrar jag? Jo min son äger en Japansk bil av känt märke där AC´n lämnade in på. Snabb analys gav indikation på att magnetkopplingen tagit permanent semester! Nu hör det till saken att magnetkopplingen är lätt åtkomlig på denna bil via hjulhuset och lätt att byta! Lämna in bilen så vi slipper tvätta händerna, och valet föll på en verkstad med gott rykte, som gör mycket jobb åt bilaffärerna i stan, bla då AC jobb.
Bilen lämnas in på Måndagen med orden: Jag ringer i morgon med prisuppgift! Ingen hör av sig varken Tisd eller Onsdag. Grabben ringer idag och får svar: Ingen magnetkoppling går att finna hos leverantörerna! Men vi kan byta hela kompressorn om du vill!
Sätter mig ner vid datorn och kollar där vi vanliga dödliga, med vanliga jobb handlar reservdelar, alla webshopar har magnetkopplingar till bilen ifråga för direkt leverans!
Vad hindrar en bilverkstad med registrerad firma att handla från dessa firmor, eller är det bara lite jobbigt att fylla i en beställning på säg Autodoc?
En del verkstads-kedjor som t ex Mekonomen och Meca har ju en naturlig koppling till sin namne när det gäller bildels-butik. Andra verkstäder kan nog tänka sig att handla lite varstans. Dock har det ju sina risker med att handla på Autodoc, det kan ju bli så att de skickar en del som inte passar. Då skall verkstaden plötsligt hålla på och bråka med deras struliga retur-rutiner och hela arbetet blir fördröjt.
En lösning skulle kunna vara att du själv beställer reservdelen och sedan försöker hitta någon verkstad som åtar sig att göra bytet. De flesta verkstäder vill nog dock hellre sälja såväl arbete som delar.
m v h Henrik
Dom flesta kedjorna kräver vid anslutning att du köper majoriteten/alla delar ifrån dom, och erbjuder då i sin tur färdiga koncept med betalsystem, faktureringssystem, felsökningsutrustning, verkstadsutrustning, reservdelskataloger mm.
Även auktorisering, som är svår att söka som fristående verkstad då det ställs höga krav på tillgång till specialverktyg, dokumentation mm, det är nog huvudanledningen att dom mindre verkstäderna ansluter sig.
Många av dom kända koncepten, tex mekonomen, har verkligen inte några fördelaktiga priser på delar till sina verkstäder, som exempel kan verkstaden bli tvingad att köpa en "Promeister", dvs en rebrandad produkt av helt okänd och ofta undermålig kvalite, i detta fall en kamremsats, för 4600:-, medans kunden helt utan rabatter kunde köpa motsvarande Contitech(original i detta fall, överlägsen kvalitet) på AD-bildelar för 2600:-, och samma kit via Trodo.se/autodoc för 1650:-.
Så slutsatsen är väl att det är väldigt bekvämt att rida med på dom kända kedjornas namn, system och koncept, men kedjorna lär ju få betalt för detta och då ofta genom höga priser på delar.
Jo ni har säkert rätt, men saken blir ju anorlunda när dom inte kan hitta delen via sin vanliga kanal.
Tydligen riskerar man häldre att tappa både en kund och sitt ryckte genom att fula sig mot kund och inte ens ringa och tala om läget, att man inte kan hittat delen hos sin leverantör, istället för att bara beställa från en nätbutik?
Nu är det ju ofta så med just ac-kompressorer, att magnetkopplingen till dessa inte säljs separat, utan endast tillsammans med kompressorn.(Det finns flera anledningar till detta, gäller bla Sanden, denso).
Att du kan köpa piratdelar/eftermarknadsdelar på skruvat.se å liknande, är en annan grejj, en auktoriserad verkstad får/bör bara använda originaldelar(oem eller delar som uppfyller tillverkarens kvalitetskrav), för att kunna uppfylla kvalitets och garanti-åtaganden mm, därav att dom inte hittar delen löst hos sina leverantörer.
Sen verkar ju kundbemötandet och återkopplingen lämna övrigt att önska, men det lär ju få stå för verkstaden/personen ifråga.
Att du kan köpa piratdelar/eftermarknadsdelar på skruvat.se å liknande, är en annan grejj, en auktoriserad verkstad får/bör bara använda originaldelar
Ja det är ju tämligen skälvklart, men i mitt fall var ju frågan just vad som gäller, eller rör sig i huvet på alla dessa icke auktoriserade verkstäder. Som jag ser det så är ett jobb ett jobb och i slutändan det man känar sina pengar på! Har man problem med kvalliteten på delen så finns ju möjlighet att skriva förbehåll på arbetsordern och/eller fakturan!
Tror du missade poängen helt, det är inte garantin emot dig som kund det handlar om, utan kvalitets/garanti-åttaganden gentimot kedjan.
Det är dessa som ställer krav, och börjar du slaska med piratdelar så åker du ut med ars-let före, i kombination med viten å stämning för avtalsbrott.
Förtydligande, alla meca/mekonomen/ad/autoexperten är auktoriserade i den benämningen utrycket används idag, får släcka tvåor osv, då dom rullas in under kedjornas paraplyer, dock är dom inte akrediterade/märkesverkstäder.
Rätt bemötande i detta fall hade varit att återkoppla inom sagd tid, och förklarat att kopplingen ifråga inte säljs löst, därefter erbjuda en komplett kompressor alt. En begagnad sådan ifrån en bildemontering, det hade inte behövt vara svårare än så att göra alla nöjda.
Vill kunden ändå ha en piratdel monterad, så hänvisa denna till en fristående verkstad som kan utföra jobbet utan repressalier.
Förtydligande, alla meca/mekonomen/ad/autoexperten är auktoriserade i den benämningen utrycket används idag, får släcka tvåor osv, då dom rullas in under kedjornas paraplyer, dock är dom inte akrediterade/märkesverkstäder.
Nja inte i den staden där jag bor, För något år sen åkte jag runt och frågade verkstäder ansutna till kedjor om att reparera och släcka tvåor, bara en erbjöd släckning av besiktningstvåor! Flera nekade med motiveringen att det var för dyrt att hålla sig krediterade för uppgiften.
Nåväl, världsliga problem som jag ändå ställer mig lika frågande inför.
Troligen gav min fru det bästa svaret av alla, nämligen: "Det är som det är" !!
Det svaret, att det är för dyrt att vara ackrediterad för att släcka anmärkningar, har jag också fått som svar. Det var bara att åka till lämplig bilprovning och betala efterkontroll... :(
Fullt möjligt att kraven höjts ytterligare för att få släcka 2or sedan jag tittade på detta för ~5år sedan, det ser jag som nått positivt isf ;)