handdator

Visa fullständig version : Ny Cupra Born, som kompis till min R.. :)



mangewide
2024-04-22, 14:17
Hur gick det här till :/

En Cupra Born E-Boost med nya 20"are direkt för att få ner Rangen!

Kan bara hålla med är galet skönt att glida runt i stan med el, känns som 90% av livet skulle man klara med en sådan..

Men Golfen som är samma peng som jag också har.. ca 600k. Är ju så mkt mer bil för pengarna ( svårt att se hur man ska klara sig med en bil som har en toppfart på 160 som Cupran har, blir inge Mantorp kan man säga.)..

Men en kombo med dessa 2, var ju faktiskt rätt kul.. .. Men Cupran ska bytas nästa år mot en IDGTI eller liknande...

14533

mangewide
2024-04-22, 14:28
Om man tycker 20" hjulen ser små ut på Cupran...

Så kan jag säga att hjulhusen är knas stora på ID bilarna :confused:

För markfrigången är nästan 4cm lägre än Golfen, så tar nästan i :).... Så hög men ändå låg... :)
14534

vfr
2024-04-26, 15:29
Jo, så är det på många bilar idag. Om det inte är rena SUV:ar så ska det ändå efterlikna en sådan eller en crossover som fortfarande har en del drag från SUV:arna. Jag är inte helt förtjust i den trenden... :rolleyes:

mangewide
2024-04-29, 07:29
Jo, så är det på många bilar idag. Om det inte är rena SUV:ar så ska det ändå efterlikna en sådan eller en crossover som fortfarande har en del drag från SUV:arna. Jag är inte helt förtjust i den trenden... :rolleyes:

Nej gillar inte heller den trenden :), man får hoppas att de få ner höjden på bilarna och luftmotståndet. För jäkla var allt är känsligt i en elbil, man märker ju förbrukning ökning i motvind..haha...den har man ju aldrig gjort förut...

Men en sak, de är galet smart byggda denna "id3" bilar. Denna är ju exakt lika lång som Golfen!. Men baksäte som en en Passat och större baklucka...

Sen jävla skön att köra, Tänk mot Ibizan jag hade innan på lån, satan den var trööött.. :) .Tom Golf R känns trött till vardags nu :/..

Nille1
2024-05-01, 18:31
Jag känner igen din sista kommentar från id3:an jag hade. Är inte alls så med ”höghuset” (Q4 som jag har nu). ��

mangewide
2024-05-02, 08:51
Jag känner igen din sista kommentar från id3:an jag hade. Är inte alls så med ”höghuset” (Q4 som jag har nu). ��

HAha, ja varför måste man bygga bilarna så höga?, jag behöver inte ha hatt på min när jag kör :)

Blir ju så uppenbart, när man ställer Born och Golfen bredvid :). lägre markfrigång på Bornen men högre takhöjd...

candyweiss
2024-05-02, 09:22
Jag kör en Tiguan II och det går definitivt inte att ha hatt på, jag har nog ca 5 - 7 cm till taket. Jag älskar min SUV och det kommer garanterat bli en igen. Tror inte jag är ensam om det...

mangewide
2024-05-02, 09:44
Jag kör en Tiguan II och det går definitivt inte att ha hatt på, jag har nog ca 5 - 7 cm till taket. Jag älskar min SUV och det kommer garanterat bli en igen. Tror inte jag är ensam om det...

Därför jorden kommer går under.. Alla ska åka 2tons Stora Suvar... ;).. Fur fan kunde familjer överleva att åka 140i förr :)..

Cupran är galet sportig, så sätter jag sätet lägst. Så är det 2dm takhöjd...haha...helt nödvändigt?!.

Ja SUV trenden är väll allmänt känd att den måste minskas för att få ner klimat påverkan...och förbrukningen... :)

candyweiss
2024-05-02, 12:27
Cupran är galet sportig, så sätter jag sätet lägst. Så är det 2dm takhöjd...haha...helt nödvändigt?!.
Men det är så jag inte vill sitta mer. Har gjort det med i stort sett alla tidigare bilar, sätet i botten för att få plats med kroppen och huvudet. Jag är så förbannat trött på att krypa in i bilen och sitta på golvet. I Tiguanen sitter jag som en kung, och det är underbart när man börjar komma upp lite i åren och ryggen inte är i bästa skick. Min Tiguan fyller snart 8 år och jag vet jäklar i det inte vad nästa bil ska bli som ersättare? Jag har ingen möjlighet att varken ladda hemma eller på jobbet, så någon elbil varken kan eller vill jag ha som det är nu och någon hybrid med 2 motorer att serva blir det inte.
Jag ska försöka behålla denna bilen några år till och då förhoppningsvis har det kommit någon bättre lösning på drivmedel?
Kanske elbilen utvecklats så mycket att kapaciteten blivit mycket bättre, batteriet går att supersnabbladda och priserna inte ökar mer?

Marcus
2024-05-02, 14:04
(ID.4 borde väl vara en given uppföljare på Tiguan :) )

candyweiss
2024-05-02, 16:09
Exakt, men det är ju en elbil som jag inte har möjlighet att ladda.

mangewide
2024-05-03, 07:30
Men det är så jag inte vill sitta mer. Har gjort det med i stort sett alla tidigare bilar, sätet i botten för att få plats med kroppen och huvudet. Jag är så förbannat trött på att krypa in i bilen och sitta på golvet. I Tiguanen sitter jag som en kung, och det är underbart när man börjar komma upp lite i åren och ryggen inte är i bästa skick. Min Tiguan fyller snart 8 år och jag vet jäklar i det inte vad nästa bil ska bli som ersättare? Jag har ingen möjlighet att varken ladda hemma eller på jobbet, så någon elbil varken kan eller vill jag ha som det är nu och någon hybrid med 2 motorer att serva blir det inte.
Jag ska försöka behålla denna bilen några år till och då förhoppningsvis har det kommit någon bättre lösning på drivmedel?
Kanske elbilen utvecklats så mycket att kapaciteten blivit mycket bättre, batteriet går att supersnabbladda och priserna inte ökar mer?

Behåll Tiggan och du behöver sitta så! :). Skulle ALDRIG ens fundera på en elbil om man inte kan ladda hemma!. Är ju svindyrt att ladda och krångligt fortfarande....

Men vi som kan, ska självklart ha en elbil som slit och släng. Så jäkla kul och billigt att glida runt i..

Var på första stora bilträffen igår. Nifsta Classic cars.. Aldrig fått så mkt uppmärksamhet..kanske för man var enda V8 elbilen..:D

14551

candyweiss
2024-05-03, 08:46
Är det verkligen så billigt? Jag har lyssnat på några poddar om elbilar och svaren var tydliga. Det är mycket dyrare med elbil. Det är inköpspriset som avgör resultatet.

mangewide
2024-05-03, 08:55
Är det verkligen så billigt? Jag har lyssnat på några poddar om elbilar och svaren var tydliga. Det är mycket dyrare med elbil. Det är inköpspriset som avgör resultatet.

Man köper inte ELbil ;)., Man leasar!. ( om inte Tesla...)

Min kostar under 4000kr inkl ALLT!. tom försäkring.. Sen lägg på ca 3kr milen i el. Så blir det Galet svårt om man inte vill åka runt i nått väldigt gammalt avbetalt.. :)

Så laddar man hemma, så är det Knas billigt att åka! Men köp INTE en elbil för säg 500 000 och tro att det blir billigt..

Hade jag köpt en Id3 för 3 år sedan istället för Golf R.. Hade jag förlora över 200 000 i värdefall mellan dessa 2 bilar!!. Är knas dåligt andrahandsvärde på elbil och samtidgt knas bra för "roliga" Bensinbilar... :)

Marcus
2024-05-03, 09:22
Inga konstigheter att köpa elbil för ~ 600 000 kr, bensinbilarna kostar lika mycket, men förlorar på allt annat. Många verkar ha missat att avgasbilarna också ökat i pris, inte minst pga kraftigt fördyrande avgasrening. Sen tillkommer att de drivs av Ryssland- och/eller Mellanöstern-olja vilket så klart är ett problem. Vem vill vara beroende av att vansinniga diktaturer och skurkstater leker spel med oljepriset som du får betala?

mangewide
2024-05-03, 09:43
Ja tänkte ur Ren ekonomisk synpunkt, inte att folk fortfarande köper plastpåsar som kommer från skurkstater.. ;).

Men du få så mkt mer bil på en bensinbil, så man lär ju verkligen räkna om elbil är så jäkla smart..

Min Cupra kostar 550 000 vid köp, den tycker jag motsvarar en Cupra Leon som kostar en 370 000

Så du tycker merkostnaden på 180 000 är rimligt?!, ;). Du får köra många år och mil för att hämta hem det.. :)

Men Cupran alla dar i Veckan!, men Aldrig köpa!. Du tappar så mkt RENA pengar på en sån dyr bil...

De säljer ju fina Cupror fördrygt 300 000 som knappt gått några mil

Kul att förlora en 200 000 på en 2000mil :/....därav svårmotiverat att inte leasa ;)

https://www.blocket.se/annons/1001331283

Marcus
2024-05-03, 09:51
En fin men relativt vanlig bil (en av Sveriges mest köpta) som Volvo V60 kostar ca 670 000 kr i rimligt utförande. Men den förbrukar fortfarande dyr skurkbensin och kräver årlig dyr-service. Motsvarande elbil ser jag som ett klart bättre köp, på alla rimliga sätt.

Angående Cupra Leon vs Cupra Born så hade jag lätt hoppat över både Leon och Born, dels för att slippa åka runt i en avgasluktande 1,5 TSI med ryckväxlingar, dels för att jag hade köpt VW ID.3 för ~ 460 000 kr när den såldes. 90 000 kr för bättre komfort, bättre driftekonomi + mindre beroende av skurkstater, mindre avgasutsläpp i närmiljö osv, Ja absolut, lätt värt mellanskillnaden, för mig.

- - - Uppdaterad - - -


Men Cupran alla dar i Veckan!, men Aldrig köpa!. Du tappar så mkt RENA pengar på en sån dyr bil...

De säljer ju fina Cupror fördrygt 300 000 som knappt gått några mil

Kul att förlora en 200 000 på en 2000mil :/....därav svårmotiverat att inte leasa ;)

https://www.blocket.se/annons/1001331283

Generellt är det ju inte så att bilföretag sänker priset eller skänker bort pengar för att du ska kunna privatleasa, utan det är du som kund som får betala värdeminskningen, precis som vid köp. Sen kan så klart någon räkna fel eller enstaka kampanjer på mycket svår-SÅLDA bilar kan vara extra förmånliga. Men ha det i bakhuvudet att ingen skänker bort pengar för att du ska kunna leasa... Någon ska alltid betala och denna någon är oftast kunden.

Ps: grundpriset för Cupra Born är 479 900 kr, så det är det priset som ska jämföras med grundpriset på Cupra Leon, dvs 115 000 kr i skillnad. Minus tre års fordonsskatt á totalt ~ 20 000 kr...

candyweiss
2024-05-03, 11:02
Den dagen man kan fulladda på max 1 timme och har en räckvidd på 100 mil, då slår jag till på en elbil.

Marcus
2024-05-03, 11:15
Då blir det nog att vänta länge. Kanske t.o.m. avgasbilarna hinner sluta säljas innan dess...
Hur långt kör du per dag?

candyweiss
2024-05-03, 11:22
Ca 6 - 8 mil, men ibland längre såklart.

Marcus
2024-05-03, 11:29
Handlar du på någon stormarknad återkommande, kanske en gång per vecka? Ofta finns det snabbladdare i närheten av populära stormarknader eller köpcentrum. Även IKEA bygger ut snabbladdning vid sina möbelvaruhus. VW ID.4 har en räckvidd på upp till ca 500 km. Att snabbladda den till 80 % borde ta ca 30 minuter och då borde du ha ca 400 km räckvidd. Jag tänker att du ställer den på laddning under tiden du handlar?

mangewide
2024-05-03, 13:46
Ja och betala 7kr Kwh?!.. Då blir det ju dyrare än åka diesel....Är ju sjuka priser på 80% alla snabbladdare.

Jag har Porsche 4min från mig....Det tar 15kr!!!!!! Kwh!! i deras snabbladdning!. Är ju kanon!, blir ju en 45kr milen om man står på med en Taycan eller Cupra :)

mangewide
2024-05-03, 13:53
En fin men relativt vanlig bil (en av Sveriges mest köpta) som Volvo V60 kostar ca 670 000 kr i rimligt utförande. Men den förbrukar fortfarande dyr skurkbensin och kräver årlig dyr-service. Motsvarande elbil ser jag som ett klart bättre köp, på alla rimliga sätt.

Angående Cupra Leon vs Cupra Born så hade jag lätt hoppat över både Leon och Born, dels för att slippa åka runt i en avgasluktande 1,5 TSI med ryckväxlingar, dels för att jag hade köpt VW ID.3 för ~ 460 000 kr när den såldes. 90 000 kr för bättre komfort, bättre driftekonomi + mindre beroende av skurkstater, mindre avgasutsläpp i närmiljö osv, Ja absolut, lätt värt mellanskillnaden, för mig.

- - - Uppdaterad - - -



Generellt är det ju inte så att bilföretag sänker priset eller skänker bort pengar för att du ska kunna privatleasa, utan det är du som kund som får betala värdeminskningen, precis som vid köp. Sen kan så klart någon räkna fel eller enstaka kampanjer på mycket svår-SÅLDA bilar kan vara extra förmånliga. Men ha det i bakhuvudet att ingen skänker bort pengar för att du ska kunna leasa... Någon ska alltid betala och denna någon är oftast kunden.

Ps: grundpriset för Cupra Born är 479 900 kr, så det är det priset som ska jämföras med grundpriset på Cupra Leon, dvs 115 000 kr i skillnad. Minus tre års fordonsskatt á totalt ~ 20 000 kr...

Nja inga privatpersoner som köper V60 idag, 95% är fusk företagsleasing som vill ha ner förmånsvärdet. De är för dem som inte klara av att ladda som köper de sista av denna bil som snart snart är borta..

Precis!, man ska hoppa på dessa sjuka privat leasing dealarna som dyker upp titt som tätt!

Tänka alla glada som lyckats hugga en MG4 eller ORA för 2990!, den gjorde ju årets smartaste deal!

Sen släppte Cupra denna galna deal på 4000!, den är ju helt oslagbar!. För Bilen har lätt fallit en 100k på ett år!. Men jag har bara betalt 50k när den lämnas.. Hur funkar det? ;)

Så många lease erbjudande är bara för att få ut bilar och Märket förlorar pengar!. Det är då man ska haka på! och inte köpa en bil i detta tumult som det är med elbilar..

De är ju helt döda på beg marknaden nu, vilket jag kan tycka konstigt.. För att köpa en Id3 för en 270k är nog det smartaste om man vill åka elbil.. :)

Marcus
2024-05-03, 13:57
Nja

Circle K 5,74
Tesla (medlem) 4,40
InCharge 5,95

Inte dyrare än att åka diesel, dessutom får du lägga till en brutal fordonsskatt på en ny dieselbil.

Marcus
2024-05-03, 14:02
Det säljs ändå V60 (eller XC60 om det känns bättre...defintivit en bil privatpersoner köper) till privatpersoner och det var en jämförelse, du kan välja en annan bilmodell om du vill, poängen var att även avgasbilarna stigit i pris. En vanlig VW Golf kostar lätt 400 000 kr idag, utan något överdåd av utrustning, då är du 60 000 kr från en ID.3 som har mindre servicebehov, lägre driftkostnad och oerhört mycket mindre fordonsskatt, utöver det uppenbara att det är något mer modernt och vars energibehov löses inom Sverige, mer pengar stannar i Sverige, istället för att vi skickar oljepengar till Ryssland och Mellanöstern, bra för Sveriges ekonomi.

Bra att du hittat en trevlig privatleasingdeal på Cupra Born, men frågan är om 550 000 kr verkligen är vad bilen såldes för till de som ville köpa...eller om det priset är mer "teoretiskt" :) De bilar som "reas" ut nu reas av en anledning, nämligen att bilen står inför en teknisk uppdatering... :)


Registreringar nya bilar på fysiska personer (privatpersoner)

Volvo XC60
Jan-April 2024: 880
Jan-Dec 2023: 1863

Tesla Model Y
Jan-April 2024: 1450
Jan-Dec 2023: 5159

mangewide
2024-05-06, 12:48
Nja

Circle K 5,74
Tesla (medlem) 4,40
InCharge 5,95

Inte dyrare än att åka diesel, dessutom får du lägga till en brutal fordonsskatt på en ny dieselbil.

Nej men kan lika bra kosta 3 kr eller 10. Är ju som en skämt detta med elpriserna. Beror vem du har som kompis typ :)

mangewide
2024-05-06, 12:55
Ja se där, finns några som köper dessa. Men som sagt bilen ska ju bort, det ska ju satsas på EL..

Sen är 99,9% på detta nog fossil älskare här, så du ska nog trolla om dåligt samvete på en ett mera Miljöforum ;)...

Kommer en Facelift, utan några tunga tekniska uppdateringar. Mer att få till lite mer knappar och upplysta sliders :)

Så Cupra framstår fortfarande som en galet prisvärd leasing. Sen så tycker jag alla ska prova EN!.

Fan den är så galet kul att köra!, ligger som en padda eller gokart!. Sen lite kul att man ligger full gas, så ligger den på stadiga 162 GPS km/H...;)

Marcus
2024-05-06, 12:59
Jag har aldrig snabbladdat för 10 kr/kWh och då har jag ändå kört elbil sedan 2020, mellan ~ 4-5 kr/kWh är vad jag brukar ladda för. Och det är i dyraste elmarknadsområdet SE4. Men om man har ett återkommande behov av att snabbladda på ungefär samma geografiska plats så bör man undersöka vilken laddoperatör som erbjuder mest prisvärd laddning där och kanske även komplettera med ett abonnemang då det lär löna sig med de förutsätningarna. Nima Energy som nu satsar stort i Sverige med snabbladdare även på centrumlägen har eller erbjuder snabbladdning för 2 kr/kWh och jag tror att prispressen lär öka.

Marcus
2024-05-06, 13:11
Ja se där, finns några som köper dessa. Men som sagt bilen ska ju bort, det ska ju satsas på EL..

Det är fler som köper XC60 än Golf...



Sen är 99,9% på detta nog fossil älskare här, så du ska nog trolla om dåligt samvete på en ett mera Miljöforum ;)...


Trolla? Varför är du otrevlig? Jag kör och äger både förbränningsmotorbil och elbil. Får jag inte vara här menar du?



Kommer en Facelift, utan några tunga tekniska uppdateringar. Mer att få till lite mer knappar och upplysta sliders :)


Den tekniska uppdateringen har redan presenterats för ID.3. Det är viktiga tekniska uppdateringar som ny hårdvara och ny mjukvara för infotainment inkl ny ruttplanering som förkonditionerar batteriet inför snabbladdning samt möjlighet att förkonditionera manuellt vid behov, högre snabbladdningseffekt... det kommer även nytt körlägesreglage (samma som nya ID.7). M.m.

mangewide
2024-05-07, 09:58
Det är fler som köper XC60 än Golf...



Trolla? Varför är du otrevlig? Jag kör och äger både förbränningsmotorbil och elbil. Får jag inte vara här menar du?



Den tekniska uppdateringen har redan presenterats för ID.3. Det är viktiga tekniska uppdateringar som ny hårdvara och ny mjukvara för infotainment inkl ny ruttplanering som förkonditionerar batteriet inför snabbladdning samt möjlighet att förkonditionera manuellt vid behov, högre snabbladdningseffekt... det kommer även nytt körlägesreglage (samma som nya ID.7). M.m.

Ja vänta nu, missade att du skrev Xc60 sen. Ja den älskar ju vanligt folk!. Men V60 som du först är ju ingen Privatbil ;)

VW vill ju inte sälja Golf!, de tjänar ju mer på ID3 så det är ju den som promotas. ;).. Kan ju bli så illa att bara R och GTI blir kvar en sväng..innan allt EL..

Tänkte på att Trolla. Att 99% som kör el skiter i att de inte stödjer Ryssland längre :). De är bara "snåla" och kör det som är billigt.. Hade elen kostat 8kr Kwh hemma, hade 90% av elfolket kör bensin igen...Helt övertygad .:)

Jag gillar som sagt både el och Fossil, men ser ju Verkligen nackdelarna med El. Som många av "elfolket" aldrig skulle erkänna...att fan finns ju lite nackdelar.. Svårt för folk så är helt orimligt lyriska av elbilar..

Men som sagt, det vänder många Biltillverkare backar om att man bara el. Är väll Audi senast, som ändra sig..

Precis är inga stora nyheter än på Id3 plattformen, därav klipp att köpa en gammal Id3 eller leasa en ny Born!..

Jag väntar på Id2 plattformen och GTIn, hoppas den kommer inom rimlig tid!. Hade varit snyggt att få en sån av slutet av 25.. :)

Marcus
2024-05-07, 10:30
Både V60 och XC60 köps av privatpersoner, men det var inte modellen i sig som var det intressanta utan att privatpersoner absolut köper bilar för mer än 600 000 kr, exempelvis nämnda Volvo-bilar. Du menade först att privatpersoner inte köper bilar för så mycket pengar, vilket så klart är fel.

I vilken omfattning privatpersoner väljer ID.3 framför Golf vet inte jag, men leveranserna av Golf har väl haft lite uppehåll pga produktuppdateringen med inväntande av nya versioner samtidigt som det funnits ID.3 lagerbilar. Dock är det inte särskilt förvånande om många som har möjlighet ändå väljer ID.3 framför Golf mycket baserat på TCO. Det skulle jag också göra eftersom jag kör ganska mycket i vardagen och inte vill vara beroende av opålitliga priser på drivmedel samt betala en vansinnig fordonsskatt samt en massa service. I övrigt hade jag hellre valt Golf som karossmodell, men då med helelektrisk drivlina.

Självklart tycker många att det är ett problem att köpa olja från Ryssland och på så sätt stödja Rysslands krig mot Ukraina. Det är en mycket utbredd uppfattning i samhället. Kan vi istället konsumera inhemskt producerad energi så blir vi mer oberoende och stöttar vårt eget BNP. Mer pengar som stannar i Sverige! Sen har inflationen gjort det svårare för många att göra det valet pga högre räntor drabbar dyrare bilar, men med mer överkompliga räntor framåt är jag helt övertygad om att fler gärna kommer välja elbil, för sin och landets ekonomi, bättre luft i närmiljön samt större nationellt oberoende från diverse skurkstater. Precis det trenden visade innan inflationen slog till.

Att ID.3 m.fl. nu kommer kunna förkonditionera batteriet inför snabbladdning är ett stor teknisk nyhet, samma tekniska nyhet som när den infördes på ID.4 gjorde den modellen till en mycket bättre bil än innan. Jag gissar att du skriver som du gör för att du inte snabbladdat särskilt ofta på resa i exempelvis minusgrader.

Jag ser både fördelar och nackdelar med elbilar och förbränningsmotorbilar. Inga problem med det. Men det är helt uppenbart i vilken riktning utvecklingen är på väg, vilket också är rimligt, och man kan välja att streta emot och ha det kämpigt, eller så kan man acceptera utvecklingen och göra det bästa av den och försöka ta tillvara på fördelarna. Jag tror att livet blir trevligare så.

candyweiss
2024-05-07, 11:07
Vi pratar mycket om bilar på jobbet och vi har nog snart 30 - 40 % elbilar där, men ingen har någonsin nämnt att dom köper elbil pga att dom tänker på miljön, det är enbart ekonomin det handlar om, och det är alltid, jäklar, vi kör ju svinbilligt.
Har dessutom aldrig heller hört att någon nämner olja från Ryssland som anledning att dom inte vill köra fossilbil.

Marcus
2024-05-07, 11:56
Ekonomin är så klart den enskilt största drivande faktorn. Ryssolja kanske man inte nämner, men ärligt, tycker du det känns bra att skicka oljepengar till Ryssland och skulle du hellre inte göra det om du hade möjlighet?

Oavsett vilket är det ju en diskussion som pågår i samhället i stort hur vi på olika sätt kan göra oss oberoende av skurkstaten Ryssland, det ligger i nationens intresse så att säga. Mer pengar som stannar i Sverige borde rimligen alla svenska medborgare tycka är positivt.

candyweiss
2024-05-07, 14:05
Men det är ju inte den enskilda personen som ska hålla koll på var oljan kommer ifrån. Det borde ligga på staten?
Dessutom, hur många har råd att byta bil för var oljan kommer ifrån? Finns nog mycket saker som är kopplade till Ryssland som vi inte har en aning om?
Om det funnits många fler laddstationer med okej priser så hade nog fler bytt bil?
T.o.m. jag hade övervägt elbil :)

Marcus
2024-05-07, 14:55
Hur många olika leverantörer av olja tänker du dig att det finns? Ska staten styra det? Ska vi endast köpa norsk olja, vad får vi betala då? Du har väl själv ett ansvar. Ryssland är en stor leverantör på världsmarknaden och tjänar grova pengar på att sälja olja på världsmarknaden, pengar som sedan går in i deras krigsproduktion. Exakt hur stor del ryssolja som hamnar i tanken på min Passat TDI kan jag inte säga men vetskapen om att det kan vara rysk olja stör - och om jag istället har norsk olja i tanken så innebär det att någon annan i världen tankar rysk olja för att jag tankar den norska... Summa sumarum, jag vill gärna göra vad jag kan för att minska Rysslands intäkter från oljeförsäljning. Samma sak med skurkstaterna i Mellanöstern...

Självklart ska ingen byta bil för detta, utan det är ju när man ändå ska byta bil som man kan ha med sig detta i beslutsprocessen, tycker jag.

Kan man inte ladda där man bor eller arbetar så är det så klart en utmaning att ha elbil, det ska man ha respekt för. Där borde mer göras, exempelvis som i Norge där man bygger ut laddning vid boende när medborgare skaffar elbil. Behovet av laddning utanför hemorten tycker jag beskrivs som ett större problem än vad det är. Generellt är det få personer som kör längre dagligen än att de inte klarar sig med hemmaladdning.

candyweiss
2024-05-09, 10:40
Håller med dig i stort sett allt Marcus. Men detta är väl heller inget bra att ha i tankarna när man kör elbil?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en-granskning-av-kobolt-industrin-i-kongo

Peter-C
2024-05-09, 13:19
Det är väl givet att man försöker tanka fossila drivmedel med rätt ursprung. Finns många stora aktörer världen över vilket gör det möjligt att undvika olja från Ryssland.

I likhet med mycket som vi konsumerar så kan jag som individ ej garantera/veta var oljan kommer ifrån. Det gäller ju även plastprodukter och allt som kommer från olja. Till slut kan man inte köpa något som kommer med ursprung från olja.

Det är undertryckt i media, säkert av politiska skäl, vad för inverkan elbil/batteritillverkning har på samhället, även problemen med återvinningen. Man kan nog inte överblicka det. Dubbelt så stort däckslitage och annat...(tung bil, grunt däcksmönster). Kortare livscykel på fordonet jmfr bensin/dieselbil??... högst troligt!

PS lite OT i denna tråd. Dock handlar den inte direkt om något specifikt ämne ;).

candyweiss
2024-05-09, 18:12
Jag googlade lite och vad jag hittar så är det inte mycket Ryssland i våra fossila bränslen. Förutom gas, i stort sett all gas kommer därifrån.

Marcus
2024-05-12, 18:34
Håller med dig i stort sett allt Marcus. Men detta är väl heller inget bra att ha i tankarna när man kör elbil?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en-granskning-av-kobolt-industrin-i-kongo

Det finns battericellstillverkare som nästan eller helt slutat använda kobolt och den utvecklingen kommer accelerera i och med att det går att göra något åt på industriell bas. Ryssland, de lokala utsläppen från förbränningsmotorer samt ekonomin i fossila bränslen är svårare att göra något åt.

- - - Uppdaterad - - -

Det innebär ju bara att någon annan med annan moral köper rysk olja istället. Olja från mellanösterndiktaturerna är också illa...

Marcus
2024-05-12, 18:41
I likhet med mycket som vi konsumerar så kan jag som individ ej garantera/veta var oljan kommer ifrån. Det gäller ju även plastprodukter och allt som kommer från olja. Till slut kan man inte köpa något som kommer med ursprung från olja.

Självklart kan man inte överblicka allt, men personligen försöker jag göra vad jag kan där det är uppenbart. Man kan inte göra allt.


Det är undertryckt i media, säkert av politiska skäl, vad för inverkan elbil/batteritillverkning har på samhället, även problemen med återvinningen. Man kan nog inte överblicka det. Dubbelt så stort däckslitage och annat...(tung bil, grunt däcksmönster). Kortare livscykel på fordonet jmfr bensin/dieselbil??... högst troligt!


Min elbil väger mindre eller samma/lika som motsvarande förbränningsmotorbil. Så det där är inte helt sant. Att det finns en massa tunga elbilar beror dels på att många är SUV men kanske framför allt för att många byggs av tillverkare som inte helt optimerat för elbilsteknik. Däck kan jag köra samma som motsvarande förbränningsmotorbil och jag min erfarenhet efter att ha kört väldigt många tusentals mil under flera år med elbil är att däckslitaget snarare är mindre. Men det gäller att välja rätt bilar. Många elbilar är korkat konstruerade i halvhjärtade ambitioner. Livscykeln tror jag absolut inte är kortare, vänta tills Euro 6 och Euro 7 förbränningsmotorbilar börjar få problem med avgasreningen.... Det blir skrot.

Peter-C
2024-05-12, 19:09
Vikt elbil. De är tyngre än ice bilar! Nästan alla elbilar är SUV. Finns normalt ingen motsvarighet typ Golf 7 el/ ice.

Jmfr Golf 8 /ID3 årsmod 2023 400-500 kg är ID3 tyngre. ID3:an jag kollade hade tjänstevikt på 1911 kg.

henca
2024-05-12, 19:38
Min elbil väger mindre eller samma/lika som motsvarande förbränningsmotorbil.

Får man fråga vad det är för bil? En elmotor kan säkert byggas lättare än en förbränningsmotor, men sen tillkommer ett tungt batteri. Hur mycket batteriet skall väga beror på vad man vill ha för räckvidd. Sen har vi fenomenet med hybridbilar där man inte behöver bekymra sig så mycket om räckvidden, men då har man på något vis köpt det sämsta av två världar med tungt batteri och liten bränsletank samt en förbränningsmotor som drabbas av en massa kallstarter.

m v h Henrik

candyweiss
2024-05-12, 19:48
Marcus, vad kör du för elbil?
Ändra: Oj, tvåa på bollen :)

Marcus
2024-05-12, 20:16
Får man fråga vad det är för bil? En elmotor kan säkert byggas lättare än en förbränningsmotor, men sen tillkommer ett tungt batteri. Hur mycket batteriet skall väga beror på vad man vill ha för räckvidd.

Tesla Model 3 1745-1847 kg
Audi A4 1860–1900 kg
Audi A5 1805–1845 kg
BMW 3-serie 1810 kg
Volvo S60 1677–2039 kg

- - - Uppdaterad - - -


Marcus, vad kör du för elbil?

Tesla Model 3 2024.

Marcus
2024-05-12, 20:27
Vikt elbil. De är tyngre än ice bilar! Nästan alla elbilar är SUV. Finns normalt ingen motsvarighet typ Golf 7 el/ ice.

Det är ingen naturlag att BEV ska vara tyngre än ICE. Att många BEV är lite tyngre beror snarare på dålig optimering och/eller val av karosstyp och storlek hos biltillverkarna. Min nuvarande BEV väger ungefär som motsvarande ICE bilar från exempelvis Audi, BMW, Volvo, D-segments sedaner. Tittar man på D-segments SUV så är ICE-bilarna lika tunga eller tyngre.

Tesla Model Y 1778–2003 kg
Audi Q5 1795–2105 kg
Volvo XC60 1850–2394 kg

Marcus
2024-05-12, 21:02
Jmfr Golf 8 /ID3 årsmod 2023 400-500 kg är ID3 tyngre. ID3:an jag kollade hade tjänstevikt på 1911 kg.

VW ID.3 1772–1934 kg
VW Golf 8 1255–1630 kg

Som minst ca 140 kg skillnad. Jag är den förste att beklaga högre fordonsvikt, samtidigt är det ju så att utbudet av BEV i C-segmentet är otroligt dåligt, inte ens VW anser att ID.3 är en direkt motsvarighet till Golf, utan snarare till Sportsvan... Men förhoppningsvis kommer det snart BEV i C-segmentet, från VW med flera. Man bör också ha i åtanke att en högre vikt inte är ett problem för BEV på samma sätt som för ICE och man måste inte använda extremt lättrullande däck, det är mest ett teoretiskt trixande för marknadsföring. Jag har själv ägt och kört BEV där jag bytt från originalmonterade "rulla-super-lätt" däck till helt normala däck. Noll upplevd skillnad i energiförbrukning/räckvidd och absolut inget som har någon betydelse i praktiken. Samma fenomen finns dessutom delvis även inom ICE världen...

henca
2024-05-13, 08:13
Tesla Model 3 1745-1847 kg
Audi A4 1860–1900 kg
Audi A5 1805–1845 kg
BMW 3-serie 1810 kg
Volvo S60 1677–2039 kg

Enligt https://www.car.info/en-se/tesla/model-3/model-3-s-2024-101284617/specs
har enklaste model 3 en tjänstevikt på 1836 kg, en totalvikt på 2200 kg,
en lastkapacitet på 439 kg (vilket antyder att bilen tom väger 2200-439 =
1761 kg) och den får dra ett släp på 1000 kg.

Den är 4.72 m lång, 1.933 m bred (utan speglar, 2.089 m bred med speglar)
och 1.441 m hög.

Den har dubbla bagage på 682 + 88 L.

Den har en topphastighet på 201 km/h och accelererar från 0-100 på 6.1 s.


Enligt https://www.car.info/en-se/audi/a4/a4-sedan-19970846
har senaste generationen B19 av audi A4 en tjänstevikt på 1765 kg, en
totalvikt på 2260 kg, en lastkapacitet på 495 kg (vilket antyder att bilen
väger 2260-495 = 1765 kg precis som uppgifet) och den får dra ett släp som
väger 1800 kg.

Den är 4.738 m lång, 1.842 m bred (utan speglar, 2.022 m bred med speglar) och
1.428 m hög.

Dess bagage rymmer 460 L.

Den har en topphastighet på 250 km/h och accelererar fårn 0-100 på 6 s.

Så jämförelserna är väldigt lika på papperet. Jag misstänker dock att vår
jämförelse alltmer börjar likna äpplen mot äpplen då även denna Audi sannolikt
har ett batteri för sin mildhybrid-teknik.

Min egen Audi A4 från 2007 har ingen hybrid-funktionalitet och har en tjänstvikt på 1490 kg, en totalvikt på 2040 kg och en lastkapacitet på 550 kg. Den får dra ett släp på 1600 kg.

m v h Henrik

Marcus
2024-05-13, 08:27
Nää det är inte äpplen mot päron, det är direkta konkurrenter rakt-på, dvs vad D-segmentssedaner väger. Sen har vikten fått lite för stor uppmärksamhet här, för som sagt, det är inte samma problem för BEV som för ICE. Det stora däckslitaget som det ibland skrivs om har jag kopplat till framför allt Volkswagen gruppens elbilar och deras märkliga val av däck, dessutom dumt nog i olika dimension fram/bak för de större modellerna. Kör på vanliga Michelin Pilot Sport istället i normala dimensioner och tänk på att elbilar förbrukar mindre bromsar och diverse andra slitdelar som remmar, vätskor, filter m.m.

mangewide
2024-05-13, 13:34
Ja ni Spann vidare på denna tråd ;).

Som sagt Elbil är härligt och en aningen knäppt!

Jag har sagt att jag kommer aldrig ligga bakom lastbilar på motorvägen för att spara ström som man ser folk göra..;)

Var upp till Årets roligaste Event 2 dagar på Tierp Arena i helgen!..

Körde Cupran precis som jag kör Golfen på en 120väg.....alltså med moms på skyltarna..

Efter 11mil ToR dit......Så hade jag bränt! 58% !!! Batteri!! hahah...

Golfen hade jag knappt sett mätaren röra sig på denna sträcka, en 8 liter soppa....

MEN känns ju kul att åka "Gratis" Så förstår er elbilsägare.. :).14574

candyweiss
2024-05-13, 15:10
tänk på att elbilar förbrukar mindre bromsar
Något jag lärt mig genom åren är att inte motorbromsa och försöka att spara på bromsarna. Dem mår inte bra av det, det bara rostar och fastnar. Använd bromsarna så mår dom mycket bättre. Så tyvärr är det ingen fördel för elbilarna att bromsarna inte används så mycket. "Förr" var det bra att bromsa försiktig, då höll allt måånga år.

candyweiss
2024-05-13, 15:19
Ja ni Spann vidare på denna tråd ;).

Som sagt Elbil är härligt och en aningen knäppt!

Jag har sagt att jag kommer aldrig ligga bakom lastbilar på motorvägen för att spara ström som man ser folk göra..;)

Elbilarna är värsta bromsklossarna i trafiken. Är med om det i stort sett dagligen. Är det långa köer någonstans så är det stor sannolikhet att en elbil ligger och "blockerar". Även ofta på motorvägen ligger någon elbil och prenumererar på omkörningsfilen, inte ovanligt att jag ser elbilar på "omkörning" i måånga kilometer i ca 100 km/h när dom kör om lastbilar.

Marcus
2024-05-13, 15:24
Något jag lärt mig genom åren är att inte motorbromsa och försöka att spara på bromsarna. Dem mår inte bra av det, det bara rostar och fastnar. Använd bromsarna så mår dom mycket bättre. Så tyvärr är det ingen fördel för elbilarna att bromsarna inte används så mycket. "Förr" var det bra att bromsa försiktig, då höll allt måånga år.

Fast så fungerar det inte automatiskt med elbil, av flera skäl, men man kan så klart tro det. Min förra elbil hade fräschare skivbromsar än min Passat TDI, som gärna rostar skivorna bak, dessutom sliter Passaten mer bromsar.

Marcus
2024-05-13, 15:36
Elbilarna är värsta bromsklossarna i trafiken. Är med om det i stort sett dagligen. Är det långa köer någonstans så är det stor sannolikhet att en elbil ligger och "blockerar". Även ofta på motorvägen ligger någon elbil och prenumererar på omkörningsfilen, inte ovanligt att jag ser elbilar på "omkörning" i måånga kilometer i ca 100 km/h när dom kör om lastbilar.

Så kan det så klart vara men det betyder ju inte att det är en naturlag för det. Den vardagliga standard-privatbilisten i Sverige kör ca 1200 mil per år i snitt (3,3 mil per dag?) så per dag lär det vara få människor som kör så långt att räckvidd med elbil är något stort problem. Kanske är det något psykologiskt eller bristande kunskap som gör att man kör för långsamt ändå. Man refererar gärna till sin egen bubbla och jag kan så klart referera till min och då är det så att både jag och min granne, som kör elbil av mer potent sort, är konstant snabbast på vår vanliga motorväg till jobb osv, vilket inte är konstigt med tanke på att vi alltid har fulladdade bilar varje morgon och att det kostar oss något förenklat mellan 0-135 öre per kWh att ladda. Med andra ord har det aldrig varit så billigt att köra toksnabbt, trots att vi har accelerationsprestanda som för några år sedan var förbehållna bilar som BMW M3 med tillhörande sannslösa driftskostnader. Elbilen är en enorm möjlighet för oss som är bilintresserade, bilentusiaster, eftersom vi nu får stora prestanda med låga driftskostnader och vi kan fortsätta att gasa på utan att drabbas av miljözoner eller reta upp någon aggressiv miljöpartist. :cool:

candyweiss
2024-05-13, 15:50
Har en vän sen många år som är mycket motorintresserad. Han kör motorcykel och har alltid haft bilar med effekt i motorn och optimerat. Nu kör han elbil och laddar hemma i villan. Med elbilen kör han grymt sävligt. Ecoläge och aldrig gasar på eller kör om andra trafikanter. Kör gärna lite under hastighetsbegränsningarna för att "spara el". Har pratat med honom om det flera gånger, men han vill att batteriet ska hålla många år och även spara på elen fast dom har solceller på taket.
Han är långt ifrån någon miljövän så det är inte de det handlar om. Konstigt beteende som garanterat irriterar i trafiken.

Marcus
2024-05-13, 16:21
Jättekonstigt beteende, men det är ju inte elbilens fel. Som sagt, det är billigare än tidigare att köra snabbt och mycket :cool: utan de problem som det kan medföra för diverse förbränningsmotorbilar. Precis som din vän har jag också en PV-anläggning på taket, så som jag ser det kommer det energi från himmlen och jag laddar bilen i stort sett från egen anläggning april till oktober.

candyweiss
2024-05-13, 17:02
Han använder inte ens värmaren på vintern :D
Det lustiga är också att han är nog så långt ifrån snål man kan vara.

Marcus
2024-05-13, 21:57
Ibland blir det tokigt ;) ...men visst, jag kan förstå på ett sätt. Ens mindset ändras nog en del när man har elbil + PV-anläggning... svårt att sätta ord på kanske, men lite som att man skapat sitt eget lilla energi-ekosystem, flödet av energi blir överskådligt och managerbart. Lite samma sak som när välbeställda medelålders herrar installerar Tibber/timpris på el och smarta energisystem för uppvärmning och sen sitter och skruver ner inomhustemperaturen till 15 grader på vintern... Det går till extrem överdrift men jag tror att det grundar sig i att man helt plötsligt kan kontrollera sin egen energikonsumption på ett mer finstämt och precist sätt och därmed inser potentialen.

mangewide
2024-05-14, 07:22
Något jag lärt mig genom åren är att inte motorbromsa och försöka att spara på bromsarna. Dem mår inte bra av det, det bara rostar och fastnar. Använd bromsarna så mår dom mycket bättre. Så tyvärr är det ingen fördel för elbilarna att bromsarna inte används så mycket. "Förr" var det bra att bromsa försiktig, då höll allt måånga år.

Ja därför är det Trumbromsar på ID bilarna!!..Ser helt knas ut! haha. Men som sagt man bromsar ju "aldrig", man jagar ju gratis återvunnen el hela tiden :)

mangewide
2024-05-14, 07:26
Har en vän sen många år som är mycket motorintresserad. Han kör motorcykel och har alltid haft bilar med effekt i motorn och optimerat. Nu kör han elbil och laddar hemma i villan. Med elbilen kör han grymt sävligt. Ecoläge och aldrig gasar på eller kör om andra trafikanter. Kör gärna lite under hastighetsbegränsningarna för att "spara el". Har pratat med honom om det flera gånger, men han vill att batteriet ska hålla många år och även spara på elen fast dom har solceller på taket.
Han är långt ifrån någon miljövän så det är inte de det handlar om. Konstigt beteende som garanterat irriterar i trafiken.

Ja men så där är det ju många elbilsägare blir!. Man jagar Range på alla möjliga sätt, blir som en bakvänd tävling..

Därför jag inte klarar av elbil som enda bil :). Man får en ny dimension hela tiden att fundera på Range. Ett problem som man ALRDIG haft innan..

Folk som laddar hemma...ååå jag vaknar med full tank...

NEJ, du vaknar med halv tank om du har tur...haha.... Roligt att folk glömt bort att deras gamla bil gick dubbelt så långt.... :)...

Marcus
2024-05-14, 10:23
Därför jag inte klarar av elbil som enda bil :). Man får en ny dimension hela tiden att fundera på Range. Ett problem som man ALRDIG haft innan..

NEJ, du vaknar med halv tank om du har tur...haha.... Roligt att folk glömt bort att deras gamla bil gick dubbelt så långt.... :)...

Jag funderar aldrig på räckvidd i vardagen eftersom jag aldrig någonsin är i närheten av att förbruka någon kritisk mängd energi. Och då är det ändå full gas så förbränningsmotorbilarna inte hänger med... :p En vanlig vardag kör jag kanske max 12 mil. Knappt mening att ladda när jag kommer hem.

mangewide
2024-05-14, 11:10
Jag funderar aldrig på räckvidd i vardagen eftersom jag aldrig någonsin är i närheten av att förbruka någon kritisk mängd energi. Och då är det ändå full gas så förbränningsmotorbilarna inte hänger med... :p En vanlig vardag kör jag kanske max 12 mil. Knappt mening att ladda när jag kommer hem.

Nej till vardags så behöver man inte fundera. Men jag har en förmåga att hitta på roliga saker spontant, då har jag märkt att fan jag har ju bara 45% batteri.... Då måste jag ju dyr snabbladda om jag ska till landet en sväng..

Så man blir galet mkt mer låst om man gillar att köra fort, som jag gör.. ;)...

Var och körde 804m event i helgen, 5mil utanför Uppsala.. Utan någon laddare i närheten..

Tänkte ta Cupran, men med en toppfart på 160 så hade man blvit mobbad ;)

Men tog självklart Golfen!. Gick fint!.

Var en galet snabb Plaid där och körde!. Men pga av snabbladdare 5mil därifrån. Så gick det bara att Safe köra 5 repor! och INGEN i plaid läge.. Var för mkt trix och ström..

Så jobbigt att ha kul med elbil!. Var gäng från Danmark där i galet snabba Fossilbilar. Körde ifrån alla inkl Plaiden. Sen drog det direkt till Danmark :)

14575

Marcus
2024-05-14, 11:50
Ja om vardagen består av att köra race till racerbanor i andra län eller kanske t.o.m. andra länder så behöver man kanske fundera lite mer på laddning, dock ingen större utmaning i realiteten (...och vid Mantorp Park finns det snabbladdare vid infarten, så blir det tydligen även på nya racebanan i Eskilstuna...så allt går att lösa...). Även om jag ligger i motorvägshastighet som inte är tillåten i Sverige så kommer jag 35 mil. Men det gäller att välja en elbil som är mycket effektiv och som har rätt avvägning mellan batteristorlek och laddhastighet.

99 % av de svenska privatbilisterna har sannolikt inte sådana behov i 99 % av sin vardag, främst kanske pga man har andra "plikter" och aktiviteter som gör vardagen mer regelbunden... och det är denna stora "massa" trafik som gör skillnad när den istället drivs av inhemskt producerad, ren dvs svensk, energi. Bra för privatekonomin, bra för närmiljön och bra för nationalekonomin. Bra för minskat beroende av opålitliga skurk- och terroriststater som lever rövare med folk ekonomi... Jag ser det inte på något sätt svartvitt eller som något motsatsförhållande mellan elbil och förbränningsmotorbil utan det bästa är troligen om elbilar blir det normala för bruksbilar samtidigt som vi kan få fortsätta att njuta av trevliga entusiastbilar med förbränningsmotor, som VW Golf R. :) En ganska bra optimering, anser jag.

Jag ser det som att elbilen är en möjlighet för oss bilentusiaster, för den ger oss möjlighet att fortsätta att njuta av bilar, både eldrivna sådana för vardag och nöje och förbränningsmotordrivna för nöje. Alternativtet är troligen än mer regleringar och förbud.

mangewide
2024-05-14, 12:30
Håller med dig där Marcus ;). Elbilen är klockren för de flesta som en bruksbil!, är ju rätt coolt att betala 1kr milen som just idag 2kwh el kostar.. ;)..

Däremot om man har ett entusiast bil intresse och gillar att "köra" så är en fossil bil som komplement ett måste! :)..

Köra på Mantorp på El funkar ju rätt bra med snabbladdningen, däremot så funkar ju ingen elbil inte ens Tesla mer än drygt 1 varv innan batterierna blir för varma... Så tappar ju lite av den där känslan när man kan köra 15varv, men var 3e avkylning med tex min helt original Golf...

Det är det låååångt bort att tom Porsche ska klara av.... :)

vfr
2024-05-18, 11:13
Jag håller helt med Marcus. Många elbilar är stora och tunga och kräver kanske speciella däck. Men definitivt inte alla. Och en del av det kan tillskrivas andra faktorer än eldriften, t.ex den rådande SUV-trenden som definitivt inte är bra ur miljösynpunkt. Vår elbil som var 5 år när vi bytte bort den för några månader sedan väger bara strax över en Golf 5 och hade gått totalt 8000 mil. Med originaldäcken, förutom några vintermånader varje år då vinterdäcken åkte på. Och dom går ett par år till...

mangewide
2024-05-20, 13:02
Jag håller helt med Marcus. Många elbilar är stora och tunga och kräver kanske speciella däck. Men definitivt inte alla. Och en del av det kan tillskrivas andra faktorer än eldriften, t.ex den rådande SUV-trenden som definitivt inte är bra ur miljösynpunkt. Vår elbil som var 5 år när vi bytte bort den för några månader sedan väger bara strax över en Golf 5 och hade gått totalt 8000 mil. Med originaldäcken, förutom några vintermånader varje år då vinterdäcken åkte på. Och dom går ett par år till...

Ja problemet bara om vi pratar om en "Riktig" elbil som "ersätter" en Golf 5 eller liknande. Så haltar att jämföra med en Zoe, Bmw I3, Leaf mm av dessa bilar som går en 15mil bara.

Så vill man ha en elbil som Verkligen kan ersätta vilken vanlig bensinbil. Så hamnar man runt 2 ton....Är ju det som är knas med elbilar.. De drar iväg vikt och special däck :)

Marcus
2024-05-20, 17:48
Tesla Model 3 ersätter en VW Golf och jämför man vikterna där så är det inga enorma skillnader och Teslan har inga specialdäck, vanliga normala däckdimensioner. Med andra ord härrör de höga vikterna mycket till suboptimering och val av karosstyp som SUV, Crossover. Det är val som biltillverkarna gjort. Elbilen blir lite tyngre, men inte så mycket som det påstås i den ibland svartvita debatten. Till det ska man också komma ihåg att den lite högre vikten inte är ett stort problem för en god elbil eftersom den dels har ett högt vridmoment, dels använder sig av regenerering, alltså att bilens rörelseenergi omvandlas till el med hjälp av elmotorernas möjlighet att fungera som generatorer.

Tesla Model 3 Standard Range Plus 1611 kg (NMC batteri, erbjuds ej längre)
Tesla Model 3 bakhjulsdriven 1745 kg (LFP batteri)

VW Golf 8 GTE 1624 kg
VW Golf 8 eHybrid 1590 kg
VW GOlf 8 2,0 TDI 1465 kg

mangewide
2024-05-21, 07:48
Tesla Model 3 ersätter en VW Golf och jämför man vikterna där så är det inga enorma skillnader och Teslan har inga specialdäck, vanliga normala däckdimensioner. Med andra ord härrör de höga vikterna mycket till suboptimering och val av karosstyp som SUV, Crossover. Det är val som biltillverkarna gjort. Elbilen blir lite tyngre, men inte så mycket som det påstås i den ibland svartvita debatten. Till det ska man också komma ihåg att den lite högre vikten inte är ett stort problem för en god elbil eftersom den dels har ett högt vridmoment, dels använder sig av regenerering, alltså att bilens rörelseenergi omvandlas till el med hjälp av elmotorernas möjlighet att fungera som generatorer.

Tesla Model 3 Standard Range Plus 1611 kg (NMC batteri, erbjuds ej längre)
Tesla Model 3 bakhjulsdriven 1745 kg (LFP batteri)

VW Golf 8 GTE 1624 kg
VW Golf 8 eHybrid 1590 kg
VW GOlf 8 2,0 TDI 1465 kg

Ja glömde tillägga det, Tesla är ju den ENDA som lyckats få ner vikten!., Är imponerade!.

Men är kanske den totalt avsaknad av Inredning ;). Känns som att hoppa in i ett omöblerat vardagsrum.... :/ Kan inte vänja mig i alla Teslor jag åkt och kört..

Det blir ju inte bättre, Tesla lyckas ju skala bort mer och mer. :). Skönt med sista att ta bort blinkerspaken..

Men de sparar ju pengar på att vara så där oskönt avskalade :)

Sen Vikten kommer ALLTID vara ett problem om du ska kunna köra 120km/h eller fortare, då har man ju noll nytta av regeneringen.. går ju tungt att skjuta iväg 2ton uppför..

vfr
2024-05-21, 09:25
Vikten spelar inte någon jättestor roll när man kör snabbt/långt. Då är det mera luftmotståndet/hastigheten som tar energi. Visst tar det lite mera energi att skjuta en tung bil uppför en backe än en lättare bil, precis som du säger, men det har man igen på vägen nerför istället. Då drar det mindre. Kör man däremot fort så ökar luftmotståndet med kvadraten på hastigheten, så där börjar det göra mycket skillnad. Därför är det så intressant när man nu börjar lägga mer ansträngningar på att få till ett bra CW-värde som flera av dom nya långfärdsmodellerna har.

mangewide
2024-05-21, 10:31
Ja så sant, det där läste jag ju som Ingentingjör som man jobbar som :). Men Vikt är aldrig bra och Elbilar har en förmåga att bli byggda på höjden, pga av batterierna i botten av bilen. Men som sagt, nu kommer det mer och mer vettiga modeller som inte är som stoppklossar i vindmotstånd :)

Förutom Volvo som BARA verkar tro att SUV är smart. När kommer en C30 eller V50 EL?!...typ aldrig...Nej nu kommer XC90 3ton kollos!.. :/

Marcus
2024-05-21, 11:14
Ja glömde tillägga det, Tesla är ju den ENDA som lyckats få ner vikten!., Är imponerade!.

Men är kanske den totalt avsaknad av Inredning ;). Känns som att hoppa in i ett omöblerat vardagsrum.... :/ Kan inte vänja mig i alla Teslor jag åkt och kört..

Det blir ju inte bättre, Tesla lyckas ju skala bort mer och mer. :). Skönt med sista att ta bort blinkerspaken..

Men de sparar ju pengar på att vara så där oskönt avskalade :)

Sen Vikten kommer ALLTID vara ett problem om du ska kunna köra 120km/h eller fortare, då har man ju noll nytta av regeneringen.. går ju tungt att skjuta iväg 2ton uppför..

Inredningsdetaljer och val av material har nog ingen avgörande betydelse för vikten. Särskilt inte i relation till kaross, struktur, kablage osv. Det Tesla har gjort är att optimera karossen och karosstrukturen, minimerat antalet komponenter samt minskat kablagelängderna radikalt, för att nämna några åtgärder. Här har de flesta andra slarvat. Titta exempelvis på vad Munro & Associates säger om MEB bilarna från VW och Audi. Tänket påminner mycket om MQB bilarna. Där finns mycket att göra för att minska komplexiteten.

Jag håller med om att inredningsstilen är trist när det gäller föregående generation Model 3 och nuvarande generation Y. Men nuvarande generation Model 3 (Highland) är något helt annat, mycket trevlig inredning. Det skulle kunna vara en Audi eller BMW. Mycket Bayern-känsla. Det är därför jag köpte nuvarande generation Model 3 och inte föregående generation. Detta är bilen som Audi skulle ha byggt med sitt försprång genom teknik. Tyvärr gjorde de inte det.

Titta gärna hur det ser ut i snikversionerna av dyra bilar som Audi Q4… massssor med hårdplast, en toktrist interiör, ser mycket fattig ut, ändå väger den mer än Tesla Model 3…
Blinkerspaken var jag orolig för innan köp men nu när jag är van med bilen tycker jag det är jättesmidigt och tycker tvärtom att min tio år gamla Passat har blinkersspaken lite obekvämt placerad. Ingen placering är fel, det är en vanesak. Båda har sina fördelar och nackdelar.

I praktiken är det få som kör snabbare än 120 km/h, så om vikten skulle vara ett problem där så är det å andra sidan av mindre betydelse. Samtidigt har du tillbaka rörelseenergi när någon trött Toyota förare kör i 90 km/h där du kör 130 km/h och tvingas sänka hastigheten hastigt… I en förbränningsmotorbil bromsar du bara bort den rörelseenergin. Energieffektiviteten verkar ändå bra för Model 3 även i marschhastighet på Autobahn.

Marcus
2024-05-21, 11:21
Ja så sant, det där läste jag ju som Ingentingjör som man jobbar som :). Men Vikt är aldrig bra och Elbilar har en förmåga att bli byggda på höjden, pga av batterierna i botten av bilen. Men som sagt, nu kommer det mer och mer vettiga modeller som inte är som stoppklossar i vindmotstånd :)

Återigen är det inte elbilens fel, utan det är snarare slapphet av biltillverkarna och kundönskemål. Titta på de billigaste VW bilarna, alla bensindrivna höga SUV. När det gäller höjd så är Tesla Model 3 som Audi A4 och lägre än VW Golf. Däremot är cW och cW A bättre för Model 3.

Höjd
Tesla Model 3: 1436 mm
Audi A4: 1434 mm
VW Golf: 1458 mm

candyweiss
2024-06-08, 20:51
Eftersom vi diskuterar elbilar så något positivt:
https://carup.se/vws-u-svang-satsar-680-miljarder-pa-motorer/

mangewide
2024-06-10, 08:13
Eftersom vi diskuterar elbilar så något positivt:
https://carup.se/vws-u-svang-satsar-680-miljarder-pa-motorer/

Haha Underbart!, Ja EL är verkligen inte rätt väg att BARA gå.. :)

Nån som ser att nån har råd att åka en 20år gammal Tesla?, de blir lite mkt slit och släng av elbilarna. Om inte batterierna går ner och det går EXTREMT långsamt..

Särås
2024-06-10, 18:08
Det är det låååångt bort att tom Porsche ska klara av.... :)

Hyundai går iaf fint och Tesla med, så inte jätte långt bort för VAG koncernen heller kan man hoppas?

mangewide
2024-06-11, 07:33
Hyundai går iaf fint och Tesla med, så inte jätte långt bort för VAG koncernen heller kan man hoppas?

Nja, finns väll ingen som klarar 5 eller ens 2 varv full fart på Mantorp?!.. Ingen Tesla klarar ju ens Ringen ETT varv med Full effekt eller bromsar original?!... :). De måste väll du ha sett när du kör där nere? :)

Särås
2024-06-12, 15:09
Då lever Du tyvärr i en fantastisk värd Magnus, Dan körde sin Tesla flera varv på attack på flera banor i Sverige och även min bror kört på Ringen med full attack.
Samma Dan kör nya hyundai ioniq 5 N flera varv på attack och snabbt som F*N på banorna i Sverige inte så långt efter mig i min BMW M2...
Körde 5 varv efter mig där alla var typ 1 sekund långsammare DVS 1,28-1,29 varv på Mantorp, de är väl snabbare än många här kör så att säga! :-p

mangewide
2024-06-13, 06:43
Då lever Du tyvärr i en fantastisk värd Magnus, Dan körde sin Tesla flera varv på attack på flera banor i Sverige och även min bror kört på Ringen med full attack.
Samma Dan kör nya hyundai ioniq 5 N flera varv på attack och snabbt som F*N på banorna i Sverige inte så långt efter mig i min BMW M2...
Körde 5 varv efter mig där alla var typ 1 sekund långsammare DVS 1,28-1,29 varv på Mantorp, de är väl snabbare än många här kör så att säga! :-p

Det där vill man ha film bevis på! ;). Nejdå :). Men seriöst, är ju ett antal stora trimfirmor som håller på med Tesla nere runt Ringen och de jobbar ju endast med att försöka få ner tempen i batterierna mm, effekt finns ju i överflöd. Men annars så verkar det var svettigt..

Så många varv i högt Tempo runt Mantorp låter ju galet bra, har jag heller aldrig sett. Utan att man gjort riktigt snabba push varv..sen kyla ner :)

Men 5N är en annan femma!, den är ju galet ball. Ska provköra den i helgen nu! :)

Särås
2024-06-14, 01:28
https://www.youtube.com/watch?v=HZczpFsv9ZY

mangewide
2024-06-14, 10:15
https://www.youtube.com/watch?v=HZczpFsv9ZY

Ja grymt! :), När man ser bilen live så ser den så roliga ut. Som en 130% storlek av "vanlig" hothatch...på bild kan man tror att den är rätt nätt och liten.. I verkligheten en SUV i I30 förpackning...och 2300kg......En lätt vikt av 800!!!kg mer än en I30N.. :)

Framtiden är tjock :)

Men finns hopp!. Se nu vänder det!. KMS går ifrån deras elbilar i VM till helt nya fossil Rallycrossbilar i VM :)

Fan kommer bli ballt med en serie som vågar blanda EV och ICE..

14602

Marcus
2024-06-14, 22:04
...och 2300kg......En lätt vikt av 800!!!kg mer än en I30N.. :) Framtiden är tjock :)


Den elektriska framtiden behöver inte vara tjock, nya Tesla Model 3 Performance = 1851 kg.

candyweiss
2024-06-14, 22:56
Tesla Model 3 Performance ser ju fin ut. Vad skulle du rekommendera om det inte var en Tesla?

mangewide
2024-06-17, 07:25
Den elektriska framtiden behöver inte vara tjock, nya Tesla Model 3 Performance = 1851 kg.

Lätt för att vara elbil!. Fast det är rätt tungt för en "sportbil"...Som min Cupra den där och man KÄNNER skillnad mot min R som väger 1550 när det svänger fort...

Blir lite...ååå...här börjar däcken släppa... Jag kör ju på EXAKT samma däck på mina bilar. Så vet hur stor skillnad 250kg känns....

Fast Cupran har 50/50 viktfördelning och lägre tyngdpunkt...Så få däcken jobba mkt hårdare..:)

Så ner mot 1500kg så blir jag imponerad av en elbil ;)

mangewide
2024-06-17, 07:28
Tesla Model 3 Performance ser ju fin ut. Vad skulle du rekommendera om det inte var en Tesla?

Finns ingen Tesla ägare, som rekommenderar någon annan mkt sämre elbil ;). Men som sagt är ju svårt att slå Tesla fortfarande, bara gilla läget :)

candyweiss
2024-06-17, 07:46
Men av vad jag förstått så gillar Marcus VW och han känns ärlig i sina svar och favoriserar inte något märke. Så kanske det finns något annat än Tesla som är lönt/värt att titta på...

Marcus
2024-06-17, 09:08
Lätt för att vara elbil!. Fast det är rätt tungt för en "sportbil"...Som min Cupra den där och man KÄNNER skillnad mot min R som väger 1550 när det svänger fort...

Tesla Model Performance är ingen sportbil. Det är en sportig/snabb familjesedan, ungefär som BMW M3 som också är en sportig familjesedan. BMW M3 i motsvarande konfiguration väger för övrigt 1780 kg, utan vätskor... Audi RS4 väger 1830 kg...

Marcus
2024-06-17, 09:19
Tesla Model 3 Performance ser ju fin ut. Vad skulle du rekommendera om det inte var en Tesla?

Som prestandabil eller elbil generellt, eller något specifikt ändamål? Jag skulle inte köpa Performance varianten av Tesla Model 3, jag föredrar Long Range. Skulle jag inte köpa (köpt) Tesla Model 3 så skulle det blivit någon utav de två alternativ som jag utvärderade:

- VW ID.4 GTX
- VW ID.7 Tourer GTX

Båda modellerna blir tyvärr dyrare än Tesla på alla sätt, men det är två kompetenta, praktiska, rymliga, trevliga och mycket fina bilar. Alla bilar har sina för- och nackdelar, man får väga in vilka delar som är viktigast för sitt eget behov. Jag saknar de praktiska finesserna som VW modellerna erbjuder, liksom rymligheten i interiör och bagage. Det märks att VW byggt karosser under lång tid och vet vad europeiska familjer efterfrågar i det avseendet. Sen vill jag särskilt lyfta interiören i ID.7 som är otroligt mysig att vistas i, jättefina påkostade materialval, härlig känsla, massor med utrymme och underbara stolar, bra displayer m.m.

J.L
2024-06-17, 17:52
https://www.youtube.com/watch?v=HZczpFsv9ZY

Underhållande video utan tvekan :D

mangewide
2024-06-27, 07:52
Men av vad jag förstått så gillar Marcus VW och han känns ärlig i sina svar och favoriserar inte något märke. Så kanske det finns något annat än Tesla som är lönt/värt att titta på...

Kan hålla med om detta!, bästa elbilen!. Cupra Born....lite kul att det slår alltifrån Tesla, till Polsestar :)


https://www.youtube.com/watch?v=8cI5hKB9Kmk

candyweiss
2024-06-27, 13:09
Cupra Born VZ e-BOST, räckvidd upp till 590 km, 0 - 100 km/h 5.6 sek, 326 hk.
https://www.cupraofficial.se/kopa/erbjudande/cupra-born-vz