handdator

Visa fullständig version : Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...

Sidor : 1 2 [3] 4

loadmaster
2020-05-15, 02:07
Klarlack gillar jag. Det ska vara finish på grejorna. Ordning och reda

J.L
2020-05-15, 09:56
Snyggt!

MickeR
2020-05-21, 06:28
Så blev en kväll till i garaget igår. Sist blev ju insidan av bilen klar så nu var det dags att kräla på golvet igen ;)

Under bilen blir det 2 lager 2K Temadur isocyanat industrilack:

11694

Elak färg som inte är så lätt att få tag i då den endast säljs till företag som får använda den. Mycket bra rost och stenskottsskydd. Är liksom lite seg även när den härdat. Täcker också utmärkt.

Sen är det ju aldrig kul att pensla under upp :D Nitrilhandskar, helmask och engångsoverall på :cool:

Bakre delen av bilen bilev iaf svart igår, får härda tills nästa vecka så blir det lager 2 då:

11695

MickeR
2020-05-28, 09:13
Blev en kväll i garaget igår också. Fortsatte att lacka bilen under. Först lager 2 av Temadur på den bakre delen av bilen:

11716

Sen höger hjulhus lager 1:

11717

Och till sist vänster hjulhus lager 1:

11718

Blir många onsdagar till med skyddsutrustning krypandes på golvet innan alla ytor under bilen har 2 lager, men det är det värt :cool:

Lillen
2020-05-28, 21:28
Trodde den låg och vilade....
Men såg att bilden var upp å ner.

MickeR
2020-05-29, 07:24
Trodde den låg och vilade....
Men såg att bilden var upp å ner.

:D Bilden blev upp och ned när jag la in den i forumet hur jag än gjorde. Den är rättvänd på telefonen och datorn :confused:

vfr
2020-05-29, 08:08
Det är en kombination av att vissa delar är överintelligenta medan andra saknar dom delarna. Kameran taggar bilden med vilken position den är tagen, medan forumet inte riktigt hanterar dom taggarna. På forumet måste man manuellt vända bilder som inte ligger rätt.

Golf-power
2020-05-31, 20:11
Ska bli jätte kul och se bilen när den är klar Blir säkert fin efter allt slit som är nerlagt

MickeR
2020-06-04, 07:41
Ytterligare en onsdag med Temadur under bilen igår. Tar längre tid än jag trodde att få att målat ordentligt.

Iaf, bakre golv vart ju klart 2 lager förra gången. Nu är vänster hjulhus också klart 2 lager och höger hjulhus nästan klart 2 lager.

Sen började jag på första lagret främre golv också:

11730

Nästa gång blir det inte helt oväntat :p mera temadur under bilen.

MickeR
2020-06-15, 07:52
Blev inget garagebesök i onsdags. Blev att jobba istället, ibland är det så. Men i lördags så fick jag en lucka och åkte dit.
Båda bakre hjulhusen är nu också färdigmålade med 2 lager Temadur. Resten av golvet har nu också fått 1 lager (förutom några små fläckar vid pallbockarna och vid ett avgasfäste som jag glömt montera).
Så det känns bra, nu är det ett andra lager på resten av golvet så är äntligen den lackeringen jag skall göra klar :)

Sen blir det mera trivsamma bolt-on-aktiviteter, tank, bakaxel, broms-och bränslerör etc skall monteras :D

11761

11762

11763

11764

MickeR
2020-06-18, 14:44
Blev en kväll i garaget igår också. Samma visa igen, på med skyddsutrustning, blanda färg, krypa på golvet under bilen med pensel och bara försöka få lite färg i håret :p

Men är man envis så är man :rolleyes: så igår blev den saknade avgasfästet monterat och de delar som inte var målade lager 1 målade plus att 90% av främre golvet fick lager 2. Så nu är det en liten bit på främre golv plus golvet under baksätet kvar för ett andra lager. Med lite tur så fixas det nästa vecka :cool:

Inga nya bilder denna gång, tänker att det räcker med bilder på svarta Golf-golv nu....

Längtar verkligen nu efter att få använda verktyg och inte bara färg-grejer!

MickeR
2020-06-25, 07:52
Onsdag igår och det innebär garagekväll :)

Flyttade pallbockarna till längst bak där det redan var målat 2 lager Temadur så de inte skulle vara ivägen.

Sen blev det äntligen klart, hela bilen är nu lackad 2 lager Temadur under. Gick också över hela bilen under igår med stark lampa och fyllde i div små mistor.

Fick paket från verktygsboden också med TO3 hålrumsvätska och F40 underredsmassa. Kommera att köra underredsmassa i hjulhusen men inte under bilen i övrigt. Skall bli så skönt att slippa ha en bil där allt man mekar med undertill är kladdigt framöver :). Tror det kommer funka då det blir en ren hobbybil som bara används på sommaren.

11775

11776

11777

Nästa gång skall alla hålrum pumpas fulla med hålrumsvätska och gummipluggar skall monteras i alla hål i golv, balkar etc.

MickeR
2020-07-02, 09:23
Igår så var det garagetid igen :)

Körde i 2.5l hålrumsvätska i balkar etc på bilen. Blev inte riktigt klart, när man kommit en bit så droppar det så infernaliskt under bilen av kladd ur alla hål och det går inte bort ur håret annat än med lacknafta :p
Så det blir ett varv till med detta nästa gång. Även hjulhusen bak fick första lagret underredsmassa, även detta blir det komplettering på nästa gång.

Började även sätta igen alla hålen i golvet som från fabrik är tätade med plåtbrickor eller vävtejp med gummipluggar. Några som inte kommit än men hälften fixade iaf.

Sen började jag på bränslesystemet. Tanken är ju det som sitter "högst upp" under bilen och ska på först. Jag kommer att köra tank från en mk3 VR6 -96 för att slippa hela K-jet klumpen under bilen och anpassa till E85.

Tvättade tanken både ut och invändigt först. Den har legat på verandan hemma i 2 år sen den kom från en tysk bilskrot, så det var synnerligen populärt att den nu försvann från entren :D. Ska gå över den en gång till utvändigt när den är ihopsatt för att få den riktigt svart.

Jag har köpt hela bränslesystemet från Speeding, E85 anpassat så första steget var att bara se hur det skall sitta ihop i tanken. VR6 har ju högtryckspumpen direkt i tanken med en liten integrerad catchtank i hållaren. Så jag testmonterade denna och det såg ut att passa. Dock ser E85 pumpen lite annorlunda ut så jag hoppas den går i hyfsat lätt. Behöver kompletteringsköpa lite slangklämmor innan det kan monteras.

11788

vfr
2020-07-02, 11:30
Den har legat på verandan hemma i 2 år sen den kom från en tysk bilskrot, så det var synnerligen populärt att den nu försvann från entren :D.

Kan inte förstå detta med att sambor kan ha problem med att delar ligger lite överallt...:)

loadmaster
2020-07-07, 15:40
Kan inte förstå detta med att sambor kan ha problem met att delar ligger lite överallt...:)

Känner igen det där, jag har en Mk1 Gti tank som stod utmed garageväggen nåt år och det var fasligt vad den störde tydligen. Nu ligger den under en presenning bakom vedboden. Det man inte ser mår man inte dåligt av eller hur var det nu?

MickeR
2020-07-12, 19:02
Blev garage i torsdags (har semester så det är lite friare i kalenderna numera :) ). Haft så mycket byggprojekt hemma sen dess så det har inte hunnits med att lägga in ngt här :p

Iaf, planen var att få ihop tanken och kanske tom börja passa in den. Gick sådär.

Pumpen är en E85 in-tank pump från Speeding i Borås. Ser ut såhär:

11803

11804

Org pump ute ur catchtanken:

11805

11806

Första problemet var att E85 pumpen var avsevärt mindre i diameter än org VR6 pumpen. Detta löste sig dock med den medföljande strumpan som jag trädde på:

11807

Nästa problem var att E85 pumpen var kortare. Bra på ett sätt, för då finns det mera plats till en mjuk böj på slangen mellan pump och locket till bensintanken. Dåligt eftersom pumpen hålls på plats genom att locket till catchtanken pressar fast pumpen genom att trycka på ovandelen av den. Den nya pumpen glappar 10-15mm upp och ned när det är ihopmonterat. Kommer naturligtvis inte att funka.

11808

Enda vettiga lösningen som jag ser på detta (om man skall använda en VR6 catchtank) är att svarva en aluminiumhylsa som förlänger pumpen det som behövs. Efter att ha inventerat de svarvämnen som jag hade på hyllan var inget tillräckligt stort. Ridå :mad:

Men, har beställt och nya ämnen kommer imorgon så jag ger inte upp. Eftersom jag fastnade så tillbringade jag resten av kvällen med att gno på utsidan av tanken med thinner för att få den riktigt ren och svart. Börjar se bra ut nu, bara på tankpåfyllningsröret som det finns lite 2K färg från en omlack av bilen den satt på som vägrar släppa.

MickeR
2020-07-16, 06:32
Onsdag = Garage :)

Div aluminiumrör hade kommit så igår blev det att dra igång svarven. Var länge sen jag använde den så trevligt att få lite omväxling. Efter lite testning så blev det ett 45mm rör som behöver ha fas åt båda hållen för att ligga bra an mot pump resp hus. Svarvning pågår:

11812

Den färdiga distansen:

11813

Monterad på pumpen:

11814

Och hela pumphuset ihopmonterat och pumpen sitter bra fast:

11815

Pumpen monterad och klar i tanken:

11817

Behöver löda en ny kabel till den sen är det klart, dock hade jag lödkolven hemma så det blir nästa gång.
Sen blev det att börja leta delar. Mycket är köpt nu gäller det bara att hitta det :p

Ny packning och mutter till tankarmaturen hittad:

11816

Och sen blev det att leta i kartongerna från kromfirman :cool:, där får jag sitta lite med ETKA och kolla vad som är till vad tror jag för det som jag enkelt kunde identifiera till tank och bakaxel räcker inte.

11818

vfr
2020-07-16, 07:36
Trevligt med tillgång till svarv. Bra att ha ibland...

MickeR
2020-07-26, 14:27
Blev inget garage i veckan, var med familjen i sommarstugan och softade. Men nu är vi tillbaka och jag och sonen åkte och besökte golfen :)

Först lödde vi in kablarna till nya pumpen:

11838

Lock, packning, stora plastmuttern monterade. Plus soppaslang (E85 godk) och div nya slangklämmor:

11839

Sortimentet av olika gummipluggar som skall monteras i alla hål överallt i karossen:

11840

Monterat ett 20-tal på bilen nu, kvarstår trösklarna som jag avvaktar till efter lack då jag rostskyddar dem inuti efter lack (Brukar alltid smådroppa ut ur trösklarna i flera år och billackerare brukar inte gilla kombon olja och lackering ;) ):

11841

11842

Några saknade skruvar och brickor till att montera tanken har också kommit så nu är det inte mycket kvar för att få dit den :)

MickeR
2020-07-30, 19:50
Ytterligare en kväll i garaget. Äntligen fick jag skruva fast någonting på bilen:cool:

Idag blev det tankmontering. Ett riktigt skitjobb när man är själv. Tanken är stor, passar dåligt och väldigt obalanserad. Tankbanden är "för korta" när de är nya och inte böjt sig efter tanken än....en uppgift för sisådär 5-6 händer.

Men, men, vill man ngt mycket så vinner envisheten till slut :). Nu sitter tanken och banden där. Påfyllningsröret är inte fastskruvat än, utan skall lossa alla bultar till tanken så de nästan är loss och vrida den så tanklocket passar så bra det går i hålet, skruva fast röret och sen spänna tankbanden igen. Ni som plockat av tank på mk2/3 vet hur meckigt det är att få den att sitta bra.
Dessutom är det ju en Mk3 tank och på den är röret som tanklocket sitter i lite annorlunda så den hamnar lite offset i en mk2. Inget som syns när tankluckan är stängd, men det gör det hela ännu pilligare.

Nya tankband, skruvar och brickor, nykromade och blanka:

11859

Tanken på plats:

11860

11861

vfr
2020-07-31, 10:17
Snyggt snyggt! Underbar känsla att få börja skruva tillbaka saker... :)

MickeR
2020-08-05, 07:07
Fortfarande semester och då kan det bli garage på andra dagar och så var det igår :)

Lossade tanken igen och justerade en bra stund och monterade fast tankpåfyllningsröret. För att vara en mk3 tank i en mk2 så är jag nöjd, lite, lite offset men sitter ändå riktigt bra:

11875

Från hjulhuset:

11876

Nästa steg att göra resten av bränslesystemet. Plockade fram alla delar för att minnas hur det var tänkt:

11877

Bränslefiltret för E85 som skall få sitta under bilen där K-jet pumpen/filter brukade sitta:

11878

Efter lite montering:

11873

Hål borrade i bilen:

11874

Målade hålen sedan för att rostskydda så det får torka till nästa gång. Då kan filtret monteras och AN slangarna kan börja byggas :)

Lillen
2020-08-06, 23:09
Har samma sak att göra med mk3 tank.

MickeR
2020-08-13, 07:31
Igår så blev det garage igen. Började montera bränslefiltret med kromade skruvar:

11889

Sen tillverkade jag 3 st AN slangar. Det är PTFE slang som är stålomspunnen och sen har en nylonfläta ytterst som jag använder. Är en del pill att montera kopplingarna på dessa slangar men när det är klart så vet man att bränslesystemet går att lita på.
Efter väldigt mycket svordomar så lyckades jag få de 2 som skall gå fram till motorrummet samma väg som org plaströr går, genom en av de längsgående balkarna i bilen. AN slangarna är ganska rejält mycket grövre så det var ont om plats.

11890

Än så länge sitter allt bara fingerhårt, skall på hållare för att fästa mot golvet och dragningen snyggas till lite men stora jobbet är klart. Blir klart nästa gång.

Sen är det dags att leta fram bakaxeln och förbereda för montering av den :cool:

MickeR
2020-08-20, 10:35
Garagekväll igår. Slutförde bränslesystemet under bilen. 3 fästen för att hålla slangarna på plats. I teorin en enkel uppgift på 30 minuter.
I praktiken inte alls lätt. Fästen jag använt är egentligen inte fästen utan avsedda att hålla ihop AN-slangar på ett snyggt avstånd utan att sitta fast i bilen. Jag hade köpt längre skruvar till dessa så de sticker ut på baksidan och lite distanser, brickor och muttrar för detta. Simplet jobb, bara byta den korta skruven i fästet mot en längre....

Jag hade köpt nya fina skruvar, med M-gänga...AN systemet är ju baserat på tum och då var ju såklart även insexskruven till hållarna tum. Så skruvarna passade inte. Blev att borra och gänga om hålet i hållarna till M3. Tog en stund :p

Klart nu iaf:

11901

Därefter blev det skattjakt i hyllorna för att leta upp allt som behövs till att montera bakaxel, skruvar, bromsrör, bromsslangar, bussningar, fjäderben etc och göra en lista på vad som saknas. Har inventerat klart och beställt det som saknades från Classic parts som förhoppningsvis har det kommit till nästa vecka :)

loadmaster
2020-08-20, 22:11
Ser bra ut! Kämpa

MickeR
2020-08-21, 07:27
Ser bra ut! Kämpa

Tack :)

vfr
2020-08-21, 19:52
Håller med. Snart dags för ett besök igen. ;)

MickeR
2020-08-23, 13:17
Sonen och jag hade tråkigt imorse, så vi smet iväg till garaget för att meka lite med bakaxeln.

Ny bromskraftsregularor och alla kringdetaljer kromade:

11906

Bromsrör (CuNi) och slang:

11907

Monterat:

11908

Sen tog det stopp, planen var att montera klart hela bakaxeln, men bromsrören som ansluter mot slangen på oket var för långa pga S3 ok -konverteringen. Detta visste jag egentligen, men det var ganska länge sen dessa köptes så det hade hamnat i ett dammigt hörn av hjärnan. Egentligen inte ett stort problem, bara att skära av och kona om.
Om man nu hade hittat koningsverktygen..... Efter en halvtimmes letande gav vi upp och åkte hem. Visade sig att koningskittet låg hemma :p

Så det får följa med nästa gång istället och då blir bakaxeln klar för montering :cool:

MickeR
2020-08-27, 07:25
Kväll i garaget igår igen.

Skar av bromsrören och konade om dessa och monterade ihop bakaxeln. Nu är det klar att montera på bilen :D

11931

11932

11933

11934

Rören till handbromsvajrarna var bortom räddning. Massa små hål och efter en blästring skulle dessa se ut som en sil. Dessa har utgått sen länge och jag har inte hittat några NOS på 10 år. I sverige är dessa nästan alltid slut så jag köpte ett par från en bilskrot i södra tyskland. Mycket bättre:

11935

Snabb tur i blästerskåpet och lite 2K epoxy. Får härda till nästa vecka så blir det täckfärg då:

11936

Nya fästen till bakre bromsrör:

11937

Monterade under bilen:

11938

Nästa moment, renovera handbromsen. Denna hade ingen rost utan det räckte att matta ner den och lacka ett par lager halvblank svart. Alla lösa delar hade Classic parts:

11939

11940

Sen fick man visst inte ha fler bilder i ett inlägg så fortsättning nedan :)

MickeR
2020-08-27, 07:29
Handbromsen monterad i bilen:

11941

Nya gummigenomförningar till handbromsrören:

11942

Monterade på bilen:

11943

Nu är allt klart för montering av bakaxeln. Ska snickra ihop ett par stöd till detta i veckan så jag kan palla upp den smidigt på rätt ställe, så nästa vecka blir bilen med bakaxel. För första gången sen 2004 :rolleyes:

Lillen
2020-08-28, 02:55
Nu börjar till och med en skrotbilsnisse som mig bli lite upphetsad =)
Ser bra ut!

MickeR
2020-09-03, 07:30
Garagekväll igår, stora framsteg :cool:

Först fick rören till handbromsen sig 3 lager silverfärg, får härda till nästa vecka:

11965

Sen rullades bakaxeln in under bilen och fick lite extra stöd av några träbitar:

11960

Kromade skruvar:

11959

Fastskruvad:

11961

11962

11963

Var en riktig pärs att få dit den med bara 2 händer men det gick till slut :)

Sen dags att få dit fjäderbenen bak. Först lite monteringsdetaljer:

11964

Fortsättning i nästa inlägg!

MickeR
2020-09-03, 07:35
Fjäderbenen, H&R, banracingvarianten som byggs på beställning:

11967

Monterat på bil:

11966

11968

11969

11970

Riktigt skönt var detta. Nu skulle man kunna ställa bilen på hjul, för första gången sen 2014 :D

Ska fixa allt under bilen först, brömsrör, handbroms, värmeskydd, avgas, kat osv dock. Men sen kan det bli markkänning :cool:

matsola
2020-09-03, 08:03
Härligt. Nu går det framåt med raska steg!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

vfr
2020-09-03, 13:08
Underbart! :)

J.L
2020-09-08, 08:24
Kul att se !

MickeR
2020-09-10, 07:53
Garagekväll igår. Började med att monte handbromsrören:

11994

Sen röret som går tvärs över bilen mellan höger bakhjul och bromskraftsregulatorn:

11995

11996

Värmeskyddsplåten under bilen är inte direkt i perfekt skick. Och jag har letat många år nu efter en i bra skick. Länge sen det gick att köpa nya och de nyaste som sitter på bilar är 30 år gamla. Kombon med skydd av aluminium och skruvar av stål gör också att alla har korroderat bort mer eller mindre. Jag bestämde mig för att den jag har får duga så länge. Om jag sen stöter på en fin får jag byta.

Flera timmar senare och många varv med fälg-syra och tandborste blev den iaf relativt ren:

11997

Sen hade kvällen gått på ngt konstigt sätt. vet inte riktigt vad jag mer gjorde alla timmar :confused: Men det blev en del städande och så också.

MickeR
2020-09-17, 08:55
Igår så inledde jag med att besöka firman som skall lackera bilen. Dels för att tjöta lite och dels för att höra mig för hur de vill ha det etc. Min erfarenhet är att man skall vara väldigt hörsam gällande lackerare, har man en god relation med dem och gör som de säger får man också ett väldigt mycket bättre resultat.
Prel så är tanken att lämna den på lack i januari. Och tills dess fick jag lite hemläxa att göra. Alla svetsar skall jag spackla själv så de är grovspacklade och de skall ha torkat minst 2 månader, gärna 3 innan jag lämnar in bilen. För att minimera risken för spackelsjunk efter bilen är klar.

Så det blir lite spackling och slipning framöver :)

Efter det blev det fortsättning på bromsmek:

Först montera bromsrören mellan huvudbromscylinder och bromskraftregulator:

12016

12017

Sen var det dags för handbromsen:

12018

12019

12020

12021

12022

Tyvärr så hade jag fel clips för att fästa vajern mot bakaxeln. Jag hade köpt till mk2 men det passar ju inte när man har corradobakaxel :( Så nya sådana beställda.

Sen blev det ingen montering av värmeskyddet som jag la så mycket tid på sist. Bara en dag efter jag skrev det så fick jag ett meddelande av en kontakt i södra Tyskland att de fått in en superfin 91-GTD till skrot och att den hade ett superfint värmeskydd. Så det köpte jag såklart :cool: Kommer med posten på fredag. Helt okorroderat och sprickfritt men väldigt smutsigt så det blir att ta fram en ny tandborste :p

vfr
2020-09-17, 15:38
Snyggt jobbat, Micke! Gott och se att den kommer ihop bit för bit. :)

MickeR
2020-09-24, 08:51
Kväll i garaget igår också. Hade hela bilen full med delar på väg dit. Värmskyddssköld, komplett avgassystem (mer om det framöver), färg, spackel och massa nya smådelar.

Efter bra stunds putsande så blev även den nya värmeskölden fin. Kanske inte ser ut som nån stor skillnad mot den gamla men på denna är samtliga infästningar intakta och inga sprickor runt fästena finns. Så riktigt bra skick. Nya clips för montering av den också:

12034

Sen demonterade jag allt i och på dörrarna så de bara är ett tomt plåtskal nu. Ska lyfta av dem från bilen nästa gång jag har sällskap, inte så lätt att göra det själv. Blir en del pyssel på dessa efter demontering, lite bläster samt klisterborttagning på insidan (där plasten suttit)

12035

Avslutade med att måla ytterligare ett lager 2K epoxy (nr 3) på alla utvändiga svetsfogar så dessa är klara för spackling nästa gång.

Mk1
2020-09-26, 18:07
Riktigt stiligt bygge!
Gäller att maskera hjulhus och underrede ordentligt vid lackering så det inte kommer sprutdimma där..

MickeR
2020-09-27, 08:02
Riktigt stiligt bygge!
Gäller att maskera hjulhus och underrede ordentligt vid lackering så det inte kommer sprutdimma där..
Tack!
Jo, jag är väl medveten om detta....ångest :( Men jag har förklarat att ingen dimma accepteras för lackeraren och ska betala extra för mera maskering. Hoppas det räcker, men det är svårt.
Oavsett hur man gör är det besvärligt. Lackar man ett tomt skal gör man femtielva märken under monteringen och lackar man ihopsatt bil så blir det färgdamm. Jag hoppas detta ska bli bra.

MickeR
2020-10-01, 10:06
Veckans garagebesök avklarat igår.

Först blev värmeskyddsplåten monterad med nya clips:

12052

12053

De nya clipsen till handbromsvajern hade också kommit:

12054

Monterade:

12055

Då var bakaxelmonteringen helt klar :)

Rensade bakluckan så den blev ett tomt skal:

12056

Skall bara skruvas av bilen också, återigen så får jag vänta med det tills jag kan få hjälp med ett par händer till.

Slutligen så spacklade jag alla stora ojämnheter med ett första tunt lager spackel:

12057

12058

12059

12060

Nästa gång så ska jag blästra takluckan i blästerskåpet, slipa av spacklet lätt och spackla ett lager till. Sen får det sjunka ett par månader.

MickeR
2020-10-08, 10:38
Takluckan hade rost under tätningslisten (som på alla sådana luckor):

12069

12070

Precis att den gick in i blästerskåpet:

12071

Som vanligt var det värre än det såg ut så det fick bli mer blästring än planerat, båda sidorna, både på in och utsida hade rost under färgen. I sådana lägen är blästerskåpet helt ovärderligt, blev helt rent:

12072

2 lager 2K epoxy på det sen så gör jag inte mer på denna innan den lämnas till lackeraren:

12073

Sen slipade jag allt spackel från förra gången och fick spacklat ett andra lager på 2/3 av bilen. Resten får bli nästa gång. Samma sak här, nu gör jag inte mer själv innan lack:

12074

12075

12076

12077

Nästa gång får jag förhoppningsvis hjälp av en garagepolare att lyfta av dörrar och baklucka så även dessa kan preppas inför lack.

MickeR
2020-10-15, 07:54
Igår var det garagekväll igen :)

Ägnade mig mest att strukturera upp saker och ting inför lack. Gjorde en lista på allt som skall vara med till lack så att inget missas att målas och började göra iordning del för del och packa ner dem.

Dessa är klara nu iaf:

• Handtag baklucka
• Tanklock
• Taklucka
• Lock bogserögla bak
• Grillspoiler
• Nedre list Grill
• Stötfångare fram
• Stötfångare bak

Kvarstår dörrar, baklucka, huv, framskärmar. Alla dess är det lite handpåläggning kvar på innan de är klara.

Fick hjälp att lyfta av dörrar och baklucka så nu är de av iaf:

12093

Letade fram de nya G60 framskärmarna från lagret:

12094

Dessa är riktigt ovanliga, utgick för länge sen och är omöjliga att få tag i :cool:

Det finns dock ett problem. På denna bilden så saknas något på dem:

12096

Nämligen detta:

12097

Skärmarna levererades från VW utan hål för sidoblinkers och efter lite efterforskande så har jag kommit fram till att jag måste ha dessa. Så jag behöver göra samma hålbild på de nya skärmarna som de gamla. Ska se om jag kan fixa en hålpunch för detta för att borra utan att deformera den tunna plåten känns som en utopi.

Slutligen så spacklade jag det sista:

12095

Nästa gång blir det att fortsätta göra iordning delar inför lack

MickeR
2020-10-22, 07:38
Garage igår kväll igen. Fortsättning på att jobba vidare med de lösa delarna så de blir klara för lack.

Först bakluckan, upp på operationsbordet :p

12124

Inget på insidan av bakluckan, men en mindre rostfläck vid en insticksmutter till handtaget. Blev bläster och 2K epoxy på den:

12125

Sen höger dörr, inget på utsidan av denna:

12126

Däremot lite på insidan, så slipning och blästring + 2K epoxy där:

12127

Ska lägga nytt karosserikitt i nederkant också, men det får bli nästa gång när expoyn torkat. Eftersom dörren stod på tork så gjorde jag en mall från de gamla framskärmarna på hålbilden för sidoblinkers och förde över den till nya G60 skärmarna. Borrade lite, men inte igenom då jag saknade rätt verktyg. Lilla hålet skall vara 7mm och stora 23mm. Har beställt en 23mm hålpunch och 7mm hålet borrar jag med vanligt borr.

12128

Fortsättning med skärmarna och dörrarna nästa gång!

MickeR
2020-10-29, 09:18
Tur till garaget igår med :) Är ju trots allt onsdag :p

Höger dörr blev tätad i nederkant och klar för lack nu:

12132

Huven nästa upp på bordet:

12133

Ingen rost på denna, utan ta bort dekaler och alla smågrejer så är även den klar för lack:

12134

Skärmarna nästa, klistermärken etc borttaget och främre hålet för sidoblinkers uppborrat till rätt dimension. Hålpunchen har tyvärr inte kommit än så dessa blev inte riktigt klara:

12135

Så det som är kvar på de lösa delarna nu är att puncha 2 hål i skärmarna och att fixa V dörr. På bilen så skall jag få ordning på bromsarna så dessa funkar så den kan hållas med handbromsen och kanske fixa grenrör/kat/avgas innan jag släpper iväg karossen.

Vi får se vad som hinns med :)

MickeR
2020-10-29, 18:37
Är ju höstlov nu och jag hade semester idag för att vara med sonen, så vi drog till garaget :cool:

Hålpunchen kom med posten 5 minuter innan vi åkte, grym timing! Så hålet förstorat för att passa skruven i punchen:

12138

Hål klart, blir verkligen fantastiskt fina hål:

12139

Vänster dörr är nu också klar. Ingen rost i botten av denna, men väl på insidan där handtaget sitter. Bläster och ett par lager 2K epoxy på det:

12140

Sen åkte vi till lackeraren och fjäskade lite om att få lämna grejer på lack redan nu, hade ju prelbokat till efter nyår och hade sån tur, de hade möjlighet, så imorgon hänger jag på släpkärran på frugans bil (min R har ju inte dragkrok) och åker och lämnar alla lösa delar på lack :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

vfr
2020-10-29, 21:18
Härligt Micke! Nu börjar det verkligen ordna till sig. Förväntningarna är höga... :)

Lillen
2020-10-29, 21:43
Det händer nu alltså.
Inte långt kvar.

MickeR
2020-10-30, 08:10
Det händer nu alltså.
Inte långt kvar.

Ja, det känns helt sjukt skönt. Nu vänder det :)

MickeR
2020-10-30, 12:05
Då var det gjort, allt löst inpackat i släpet och avlämnat hos lackeraren :cool:

Då blir det väntans tider nu :D

12141

Väldigt gott om plats i garaget när man slapp alla dessa delar

MickeR
2020-11-05, 10:37
Var en frustrerande kväll i garaget igår.

Planen var att få ihop det sista på bromsarna så att bilen har broms när den är iväg på lack.

Brembo-oken som jag använder (SEAT Ibiza Cupra R) har en nackdel, de har bromsvätskeanslutningen längst ner på oken, nästan undertill.
Det gör att inga originalslangar når fram och det är också mycket svårt med en så lång slang som det skulle behövas att förhindra att den trasslar in sig i något under färd.

Därför brukar man dra en bit rör från oket och upp och sen en slang. För att få ett fäste för detta så har jag köpt och kromat två fästen till mk3 VR6 med abs som både slang och abs-kabel normalt sitter i:

12173

Dessa skall sen på här:

12175

Ungefär på detta viset:

12176

Detta visade sig dock vara lättare sagt än gjort. Var tvungen att testa ett 10-tal olika slangar för att hitta en som var kort nog att inte gå ner emot drivaxeln vid full utfjädring och lång nog för att inte sträckas vid fullt rattutslag och full infjädring. Jag hittade till slut en variant som jag tycker borde funka, den ser bra ut i garaget iaf. Tyvärr så kräver denna att jag gör ett annat bromsrör än de jag hade. Ridå för att få ihop detta nu. Måste handla både mer rör och andra nipplar.

Sen tog det över en timmes letande i lagret av nya VW delar innan jag hittade bromsvätskebehållaren och dess lock :mad:

12177

Monterat i bil:

12178

Behållaren var VW original och den passade bra, locket som var från werk34 var jag däremot inte nöjd med. Kändes sådär att skruva på. Får se om jag kan hitta ett annat, men jag misstänker att anledningen att detta inte var från VW var att det utgått.

Så, många timmars fipplande och lite framsteg denna gång:p

Lillen
2020-11-05, 23:24
Härligt att se någon som förstår att köra pluschassie länkarm mm.

Mattias
2020-11-07, 22:54
Ser riktigt snyggt ut!
Blir den klar till BR 2021?:cool:

MickeR
2020-11-08, 11:03
Ser riktigt snyggt ut!
Blir den klar till BR 2021?:cool:

Hahahahahaha :D
Nä, inte en chans, är massor kvar. Motorn saknar all kringutrustning (elsystem, ecu, tändsystem, insig, spjäll, spridare etc), och sen skall den mappas och SFRO besiktigas. 2 år kanske det tar.

Mattias
2020-11-08, 11:36
Bara det blir bra så spelar det ingen roll om det tar ett, två eller fler år:)

vfr
2020-11-08, 13:14
Du ska ju ha sysselsättning en lång tid framöver, Micke. Det är väl det som är slutmålet. Oj, sen råkade det bli en fin bil också...

Eller hur var det? :)

MickeR
2020-11-08, 14:35
Du ska ju ha sysselsättning en lång tid framöver, Micke. Det är väl det som är slutmålet. Oj, sen råkade det bli en fin bil också...

Eller hur var det? :)

Exakt, detta är terapi, inte bilbygge ;)

MickeR
2020-11-12, 19:14
Jaha, ett antal timmar i garaget igår till ingen nytta.

Hade stora förhoppningar, lite snabbt svänga ihop 2 bromsrör, lufta och sen sätta på hjul och sänka ner bilen på marken för första gången sen 2005, vilken fest :cool:

Så blev det inte, inte ens i närheten.

Hade inhandlat en massa grejer som var med i R:en till garaget, bla en rulle CuNi bromsrör och nya nipplar. Kapade 2 rör i rätt längd och satte igång och kona. Konorna blev riktig skit, så 2 nya rör till. Ännu sämre konor.... Irritationen steg och jag var supernoga på nästa rör. Blev inte ens konat. Då insåg vad som var problemet.

Röret gled mot backarna som skall hålla fast det när man pressar det, troligen en kombination av att CuNi rör är svinhårda till skillnad från Cu rören som påminner om mjukglass och ett utslitet verktyg.

Skam den som ger sig. Svarvade en hylsa för att öka presskraften och monterade in i verktyget och tog sen i för kung och fosterland :mad:

Resultat: Verktyget sprack...... och ytterligare ett bromsrör i skroten.......:mad:

Så, en hel kväll rätt ner i soptunnan, tur att det är terapi och tidsplan saknas :D

Nytt, dyrare verktyg beställt från verktygsboden, och nya försök nästa vecka. Blir nog ett av sveriges dyraste bromsrör :p

vfr
2020-11-13, 09:00
Det är vid såna tillfällen som det är så skönt att dela med sig av sina frustrationer. :)

MickeR
2020-11-19, 07:40
Jahapp, en kväll till i garaget med motgångar :mad:

Vi börjar med det positiva.

Koningsverktyget från Verktygsboden var riktigt bra, enkelt att använda och gjorde perfekta konor i mina hårda rör. Kan rek om någon är på jakt efter ett sånt:

12211

Rören på plats och jag tror det kommer funka bra:

12212

Sen var det dags att lufta. Det gick inte bra. Luftade och luftade men det ville inte komma nån vätska på alla hjul. Av med luftningsnipplar och blåsa dem. Demontera rör/slangar och leta efter stopp. Spärra bromskraftsregulatorn i maxläge, av med bromsvätskebehållare och kolla så den var hel osv osv.
Men inget hjälpte, en krets (1 fram och 1 bak) gick fint att lufta, den andra kom ingenting ur. Till slut tog jag av alla rören på huvudbromscylindern och pumpade utan dem och det kommer verkligen ingenting ur de två främre hålen hur jag än gör.

Enda slutsatsen jag kan komma på är att den nya huvudbromscylindern är defekt på ngt sätt. Den har suttit monterad på bilen i drygt 5 år oanvänd och någonting kanske har gått sönder av detta? Det är en 25.4mm cylinder till transporter jag använder.

En ny (till!) beställd, får se om det avhjälper problemet.

Så, ingen broms, inga hjul och ingen bil på marken. Nästan så jag tror att bilen är rädd för att bli klar.....

vfr
2020-11-19, 08:55
Snyggt jobbat! Ja, kanske har bilen fått fobi för att komma ut på vägarna igen och gör allt för att förhindra det... :)

matsola
2020-11-19, 20:04
En högst ovetenskaplig tanke och fundering i mitt huvud.
Men om bromsen ligger "på" kommer oljan igenom då? :confused:
Tänkte om det är något som inte är injusterat.

MickeR
2020-11-20, 08:55
En högst ovetenskaplig tanke och fundering i mitt huvud.
Men om bromsen ligger "på" kommer oljan igenom då? :confused:
Tänkte om det är något som inte är injusterat.

Jag har tänkt i dessa banor också. Men så vitt jag vet justerar skruven på axeln till bromssvervot bara "höjden" på bromspedalen? (och höjden är ok) Dock så har jag ju bytt servo så det kan ju vara ngt skumt med det också. Samtidigt så tycker jag att båda kretsarna skulle bråka då och inte bara en? Jag tänker iaf testa den nya cylindern på bänken med vätska i och se så det kommer ur alla 4 hålen innan den går i bilen.

MickeR
2020-11-26, 12:34
Garage igår, och nån typ av framsteg blev det.
Ny cylinder från Tyskland och monterade ihop denna på bänken och verifierade att det kom vätska ur alla 4 hålen när man tryckte. Check!

Monterade denna i bilen och satte igång att lufta. Samma fel som innan, ingen vätska ur de två främre hålen……
Med matsolas och mina egna tankar kring om ngt ”ligger på” så demonterade jag den igen. Jämförelse med en G60 dia 22mm (svart). Inte exakt samma men inte stor skillnad. Dock är ju djupet på hålet det som avgör:

12227

Noterade också att det vid montering behövde spännas in med muttrarna ganska tidigt, dvs att huvudbromscylindern tog i stången inne i bromsservot för ”tidigt”.
Monterade tillbaka 25mm cylindern men spände in den hela vägen utan lämnade 8mm glipa:

12228

Fungerade perfekt. Luftade som en dans och handbroms tar och pedalkänslan utmärkt. Väldigt konstigt. Servot är ju bytt och det kan ju vara fel modell, men det har iaf ett nummer som börjar på 191 och alla bulthål etc är på rätt ställe. Får undersöka i ETKA om det finns olika GTI servo till mk2.

Iaf, detta räcker för att ge bilen broms så man kan ranchera den och transportera den till lack så detta får duga tills senare. Får lösa problemet medans bilen är på lack och fixa det när den är tillbaka.
Så nu har det hänt, för första gången sen 2005 rör bilen vid marken. Den kan rulla, styra och bromsa. Helt sjukt!

12229

12230

Vad liten den ser ut nu när den kom ner på marken, jag har ju sett den uppe i luften i 15 år och då är den "stor" :) Man glömmer lätt hur mycket mindre bilar var för 30 år sen.

Iaf, nu skall jag fixa bort all skit som ligger på bilen och städa bort lite lösa grejer ur motorrummet så den kan åka bärgare sen. Sen är det nog en heldag bara att flytta den så att den står närmast dörren i garaget och är redo för att hämtas.....Det står andra bilar och så mycket annat som samlats på under 15år framför :D

vfr
2020-11-26, 13:32
Härligt Micke! Stora framsteg. Eller saker som syns mycket iallafall att man får ner den och att planera transport till lackering. :)

matsola
2020-11-26, 20:29
Härligt, det går framåt. :)
Och jag var inte helt ute och cyklade med att den var belastad alltså.

loadmaster
2020-11-27, 14:34
"Den kan rulla, styra och bromsa" :)
Det där lät som om du byggt en lådbil av trä eller nåt annat primitivt :)

MickeR
2020-11-27, 15:29
"Den kan rulla, styra och bromsa" :)
Det där lät som om du byggt en lådbil av trä eller nåt annat primitivt :)

Jo, men jämfört med att vara en död klump metall uppe i luften är detta stort :D och helt ärligt så mycket mer än en lådbil kan den inte göra just nu, man måste ju putta den :o

loadmaster
2020-11-27, 17:58
Känner igen det där. Utan spis är den rätt ok att putta runt och böka med. Men jag jämför ju med en Mk1 dock.

MickeR
2020-11-27, 18:17
Känner igen det där. Utan spis är den rätt ok att putta runt och böka med. Men jag jämför ju med en Mk1 dock.

Drivlina sitter i men elsystem, styrsystem och insug saknas :)

MickeR
2020-12-03, 08:03
Tokröj i garaget igår.

Alla prylar som var i vägen för bilen bortstädade, allt löst på bilen undanplockat i lådor och bilen framplockad från sitt hörn:

12236

Nu är det enda som står i vägen för den en (körbar) bil så nu är det dags att få till en bärgning till lackfirman :cool:

När bilen är borta och det finns en massa plats skall jag passa på att fixa lite blandade grejer som inte blivit klart, innertak, stolar, bur etc.

Smygstartade igår och lackade undersidan av plattorna till buren med ett par lager 2K epoxy. Dessa kommer jag inte åt att måla när den står upp sen:

12237

MickeR
2020-12-09, 09:45
Då var det garage igår :)

Vän av ordning protesterar såklart, det var ju inte onsdag igår :confused:

Sonen fyller 9 idag så inget garage idag, utan det fick bli ett kortare besök igår ist :)

Påbörjade att färdigställa buren. Slipade med slipduk, tvättade med thinner och torkade med klibbduk:

12256

Sen blev det lite 2K-epoxyprimer på sprayburk. Första gången med denna typen av färg och det var lite sådär. Svårmålad som bara den, men blev ok till slut. Får justera lite på ett par ställen men helt ok. Rör är ju alltid riktigt svåra att måla :p

12257

Nu står iaf inte buren och blir rostig i förvaring. Lägger nog topplack + klarlack när det närmar sig att montera den, så slipper man få ett bryt när man gör skador på den under tiden :D

MickeR
2020-12-17, 09:33
Garage igår, och lite blandat pyssel.

Pratade med lackeraren och blev lite besviken. Jag kan komma med bilen sista veckan i januari, det var senare än jag hoppats på. Samtidigt hade de inte lovat ett specifikt datum, men det hade liksom varit skönt att få iväg den och känna att det var på gång. Jaja, det viktigaste är att det blir bra.
De lösa delarna jag lämnade in skall iaf vara klara i början på januari.

Passade på att köra några värmecykler på spacklet jag lagt på tidigare, värma upp till ca 60 grader och svalna av och sen värma igen. Allt för att det inte ska sjunka sen :)

Rutor måste bilen ha. Bakrutan har aldrig varit ute och åkt utan den köpte jag ny VW original 2004 och monterade. Aldrig skrapad på vintern aldrig bakrutetorkare :D Ni som är lika störda som jag förstår hur stort det är :rolleyes: Ett inköp som jag är mycket nöjd med, idag går inte rutorna med hål i att köpa längre.

När denna monterades så var jag ju en smula yngre och då tyckte jag att kolsvart solfilm var skitufft....nu tycker jag bara det är jobbigt.... Så första steget var att ta bort solfilmen:

12261

Jag kommer att lägga på ny solfilm men den med minimal toning så som den blir ungefär som den ljusa toning man kan välja på nya bilar.

I sen har jag ju haft en antal riktigt gamla paket på lagret länge nu. Står att de är producerade 1990 :cool:

12262

Så nya VW original sidorutor. Dessa är tyvärr blåtonade och bakrutan bruntonad men när filmen sitter på tror jag inte det syns. Så då var 3 rutor klara. Tror det blir att lämna in och filma dessa så slipper jag bli vansinnig när det blir en luftbubbla :p

12263

Nästa grej, innertaket. Detta har jag förträngt länge. Det är som alla andra med soltak helt kass. Frigolitbäraren är trasig precis överallt och tyget har såklart släppt. Men bättre finns inte att få tag på och skulle man hitta ett helt går det sönder när man demonterar det. Så upp med det på bordet:

12264

Ett urval av allt som är sönder:

12265

12266

12267

12268

+ massa mer skador. Planen innefattar detta:

12269

Jag skall limma ihop allt som är trasigt med små duttar snabblim+aktivator och sen förstärka på undersidan med väv och polyester. Hoppas att det tål lösningsmedlet i polyestern. Gör den inte det blir det väv och epoxy ist.

Iaf, fick limmat ihop alla skador igår så nu är det i ett stycke.

12270

Nästa gång skall jag prova på ett litet ställe med polyester och se om det smälter :eek:

MickeR
2021-01-06, 09:33
Varit ledig från garaget i jul och tillbringat tid med familjen och gjort en del hus-projekt hemma så det har inte hänt så mycket på ett tag.
Men igår blev abstinensen för stor och jag tog en tur dit.

Testade lite polyester på innertaket och det blev lite mjukt men smälte inte så jag tolkade det som att det skall funka.

Ruggade upp alla områden med en grov stålborste, klippte ut vävbitar och satte igång och plasta:

12308

12309

12310

12311

12312

12313

Jag tror att det gick bra, hoppas att det inte har smält sönder nästa gång jag kommer dit :eek:

Lite slipning vid kanter och hål kommer att behövas och den ena stället där taket var helt av kommer nog att kräva en andra omgång innan det blir bra, men överlag så känns det bra!

Ska ju skrapa av allt skumgummi + klister på andra sidan också och då går det säkert sönder på fler ställen misstänker jag, men då får jag plasta lite till :)

MickeR
2021-01-11, 09:00
Helt fel veckodag och ändå en uppdatering ;)

Ledighet innebär mer flexibilitet så häromdagen tog jag tag i att göra stolarna klara. Jag har ju redan fått dessa omklädda i RS6-stil och omsvetsade för att passa i en mk2 (är mk3 recaro).

Nu återstod ihopmontering och att montera nya plastdelar!

Den observante noterar på bilderna att det är en ny miljö. Jag har börjat flytta "hem" golfen till garaget på tomten. Tanken är att den skall få åka dit efter lack så jag kan jobba mer än en gång i veckan på den.

Iaf, letade fram alla stolsdelar på lagret:

12333

Först sitt-delen:

12334

Monterat:

12335

12336

Delar till rygg-delen:

12340

Färdig stol:

12337

12338

12339

Blev bra tycker jag :cool:

matsola
2021-01-11, 09:42
Snyggt!! :)

Freiholtz
2021-01-11, 10:12
Förbannat grannt! :)

vfr
2021-01-11, 16:30
Mmm. Nu börjar finliret. Riktigt trevligt. :)

J.L
2021-01-12, 20:30
Oj vad läckert :eek:

MickeR
2021-01-14, 10:31
Lagningen av innertaket blev bra. Nu håller det ihop och känns mycket starkare än det var original :)

Så vända på det och fixa andra sidan. Tyget lossnade av sig själv bara av att vända det så det var snabbt avklarat :p

Det gula luddiga man ser är gammalt skumgummi som sitter kvar i kontaktlim. Underbart :rolleyes:

12350

Efter många timmars skrapande och tvättande med flera liter thinner så ser det iaf hyfsat ut. Sitter fortfarande en tunn limm-hinna kvar. Jag är väldigt osäker på om den kan vara kvar eller om det måste fås ännu renare?

12351

Vet inte om jag vågar misshandla det mera. Thinner löser både lim och frigoliten så man måste vara ytterst försiktig att inte låta det verka för länge och jag har redan gjort några nya sprickor som måste lagas när jag hanterat det så mycket. Samtidigt vill man ju inte att det nya tyget lossnar efter några veckor :eek:

vfr
2021-01-14, 14:24
Bra jobbat! Jag gjorde motsvarande rengöring av targaluckorna på caben i höstas. Nu ligger dom för omklädning med skinn.

MickeR
2021-01-19, 15:28
Pratade just med lackeraren. Alla mina lösa delar som jag lämnade in i höstas är klara. :cool::cool::cool:

Kommer att hämta en del redan imorgon. Kommer nog krävas 3 rundor dit för att få med allt, nu när det är nylackat så får man ta det väldigt försiktigt med transporten.

MickeR
2021-01-21, 11:08
Igår så rengjorde jag och fräschade upp listerna till de bakre 3 rutorna. Mycket pill att få dessa 100% rena i alla skrymslen. Sen blev det en återfärgning med Forever Black. Blev riktigt bra:

12357

Sen var jag hos lackeraren och inspekterade mina delar, överlag riktigt bra får jag säga. Lite polering behövdes på några grejer men så är det alltid. 110% på underarbete osv. Helt klart nöjd :cool:

12358

Mer än så går inte in i en Golf R variant :) Ska hämta stötfångarna på fredag.

vfr
2021-01-21, 12:54
Underbart! En spännande och rolig tid framöver när allt ska byggas ihop igen. Då får du valuta för allt svettigt skitjobb med rostlagning.

MickeR
2021-01-21, 13:11
Underbart! En spännande och rolig tid framöver när allt ska byggas ihop igen. Då får du valuta för allt svettigt skitjobb med rostlagning.

Jo, helt klart bättre än att krypa under bilen och sätta eld på håret :p Sen är det verkligen mycket jobb kvar, det är såååå mycket som skall rekonditioneras, byggas och monteras innan det är en körbar bil. Men det är helt klart spännande att gå in i nästa fas nu :)

MickeR
2021-01-22, 14:21
Nu har jag hämtat stötfångarna hos lackeraren också :)

12360

J.L
2021-01-22, 18:44
Stora kofångarna?

Ser fram emot ihopmontering, önskar jag kunde hinna med min egen.

Mk1
2021-01-23, 21:03
Ska du ha dimljus på den eller? Annars har jag nya oanvända North Viking bromskylningskanaler som passar i dimljushålen liggande.

MickeR
2021-01-25, 07:47
@Johan: Jag kör ju pluschassi och då behövs varje mm breddning man kan få så jag kommer att köra ett äkta G60 kit med breddare, skärmar osv för att få bilen så bred som möjligt. Även om det inte är omöjligt att kombinera detta med de smala kofångarna så tycker jag inte det blir bra så, ja det blir stora kofångarna.

@Kimmo: Ja, det är tanken. Men om jag ändrar mig längs vägen så hör jag av mig, tack för erbjudandet :)

MickeR
2021-01-25, 09:32
Nu när jag har flyttat hem delar av bilen öppnar sig mera möjligheter. Så i helgen pillade jag med lite grejer till dimljusen.

VW Org nya dimljushållare:

12363

Gillar inte färgen som VW använder sig av på sina "svarta" detaljer, ungefär samma rostskydd som att måla med en spritpenna. Så slipade ner dessa och 3 lager 2K svart billack blev mycket bättre:

12364

Kit för dimljusmontering:

12365

I de gula Hella lådorna ligger unika dimljus, inköpa för 19 år sen och lagda på hyllan. Hellas org styling-dimljus (projektor) med glas i glas och svart optik. Mycket snygga tycker jag. Kom till användning nu iaf:

12366

Får se om jag får tid nån kväll att montera dem i stötfångaren :)

MickeR
2021-01-26, 11:07
Nu är bilen transporterad till lackeraren :cool:

12368

vfr
2021-01-26, 15:51
Gött gött!

Det här ska verkligen bli spännande att se resultatet sen när du får hem den. :cool:

MickeR
2021-01-27, 20:15
Garagepolaren lämnade iväg sin bil för en lackbättring idag så helt plötsligt uppenbarade sig plats och möjlighet att lacka buren på ett smidigt sätt.
Så trots att jag inte planerat att göra det förrän strax innan montering så blev det det idag ändå pga smidigheten.

Först 3 lager billack, i audi RS6 C7 gråmetallic:

12371

12372

Sen 3 lager 2K matt klarlack: (inte torr på bilderna)

12373

12374

Matt för att den inte ska blänka inne i bilen och kulören för att likna ett obehandlat stålrör. Blev bra tyckte jag :)

vfr
2021-01-27, 20:44
Mycket snyggt! :)

MickeR
2021-01-29, 10:51
Det var ju ganska länge sen jag var redo att montera dimljusen och man kan ju fråga sig hur svårt kan det vara att få det gjort?

Ganska svårt faktiskt :p

Jag visste sen innan att dessa är svåra att få dit snyggt och jämt i öppningen i stötfångaren. Jag trodde i nån typ av enfald att med ny VW org stötfångare, nya VW org hållare och nya hella dimljus så borde det väl passa?

Nja, det gjorde det inte. Man vet att VW själva hade strul med detta när justermånen är typ +-15mm åt varje håll :D

Men det blir ju ofta så, ändring införd sent under en bils livscykel och som bara ska sitta på en liten del av bilarna, ja då kan man göra simpla lösningar som tar lite längre tid att montera.

+-15mm räckte iaf inte. Så jag har både justerat balken i stötfångaren och hållarna ett 10-ggr per sida. Varje gång måste allt av och tas isär.... Men iaf, nu sitter de ok, när man justerar in ljusbilden sen så flyttar de sig i hålet igen så bättre än såhär är ingen ide att göra just nu.

12376

12377

Lillen
2021-01-30, 00:20
Blev snyggt med dimljusen!

MickeR
2021-02-01, 13:03
Fick en bild från lackeraren idag:

12380

Spännande :D

vfr
2021-02-01, 13:21
Verkligen spännande! :)

MickeR
2021-02-02, 12:24
När man har bilen hemma (eller iaf delarna) så öppnar sig ju möjligheter till 5 minuter ute i garaget då och då :)

Fortsatte pilla med stötfångaren. Först de 3 små hajfenorna från classic parts:

12383

12384

12385

12386

Sen vänster sidas kylmaskeringslock från classic parts:

12387

12388

Inga stora grejer men det är så tillfredsställande att packa upp och montera nya grejer :cool:

Hittar inte höger sidas lock, säker på att jag köpt det men kan inte hitta det så det får nog bli att beställa.

MickeR
2021-02-03, 09:06
En bild till jag fick igår:

12390

MickeR
2021-02-05, 12:20
Hade vägarna förbi lackeraren och passade på att hämta bakluckan också:

12407

Första jobbet på denna blir att montera den svarta folien, ser inte alls lätt ut....

12408

Sen hittade jag äntligen skruvclipsen till främre blinkers på lagret, så dessa kan monteras i stötfångaren. Blinkers är nån stylingvariant som är lätt tonade. Tänker att de kommer matcha dimljusen bra:

12409

Monterat i stötfångaren:

12410

AndySwede
2021-02-05, 13:12
Folien - kan man inte blöta ordentligt under, passa in den och sedan trycka ut vätskan med en skrapa?
Fantastiskt jobb du gör med bilen för övrigt.

MickeR
2021-02-05, 13:18
Folien - kan man inte blöta ordentligt under, passa in den och sedan trycka ut vätskan med en skrapa?
Fantastiskt jobb du gör med bilen för övrigt.

Tack!
Jo, såpvatten så man kan glida runt den och sen pressa ut det är nog enda möjligheten. Gäller dock att få den exakt på rätt ställe, hamnar den det minsta snett så slår det ut i massor på de små "öronen" som skall ansluta mot takspoilern så det är nog inte lätt ändå :eek:

AndySwede
2021-02-05, 14:48
Så... montera takspoilern först och sedan passa in folien kan vara lösningen?

MickeR
2021-02-05, 15:00
Så... montera takspoilern först och sedan passa in folien kan vara lösningen?

Nej, nej inte alls, det hade ju varit smidigt. Folien går in under rutan, så folien måste sättas innan rutan och takspoilern skruvas genom rutan......

loadmaster
2021-02-05, 22:16
Den där folien var en mardröm att montera på min mk1. Lämnade in hos en folierare men tyckte inte det blev super ändå.

SciroccoBossE
2021-02-06, 10:53
Mmm...:cool:

Nu ere allt gött å pyssla, som några av oss sagt tidigare:
"Theres no things like NOS things..."

Blir kalas d här Micke ! :)

MickeR
2021-02-07, 15:32
Mmm...:cool:

Nu ere allt gött å pyssla, som några av oss sagt tidigare:
"Theres no things like NOS things..."

Blir kalas d här Micke ! :)

Tack! :) Jo, NOS delar är en av mina favoritnöjen i livet. Dock får man ju vara ödmjuk inför NOS-kungen Bosse :cool:

MickeR
2021-02-12, 16:22
Idag så fick satt jag på däck på Fälgarna, OZ Ultra Leggera 7*17. 195/40-17 S1 Evo blev det. Inget särskilt däck, utan detta är bara för att ha ngt att putta runt bilen på de närmaste åren tills den är klar. Sen blir det nått klistrigt :cool:

12419

195 är ju ganska smalt och det är medvetet för att få gott om plats och kunna sänka. Blir pyttelite strech:

12420

Ultra Leggera är i mitt tycke sååå snygga och jag tycker den fälgen passar perfekt till mitt 90-tuning-mod-resto tema :p

12421

Mattias
2021-02-13, 10:56
Helt rätt val av fälg, stilrent! :D

MickeR
2021-02-16, 09:40
Ett stort problem i min renovering har varit takskarvslisterna. På vänster sida är den misshandlad av ngn okunnig (lackerare?) som försökt demontera den på fel sätt och sen bankat på fel ställe på den och till slut satt fast den med butylgummi-massa :mad:

Dessa är utgångna sen länge och NOS är nästan omöjligt att få tag på, de som finns är så långt borta att chansen att frakta denna superömtåliga del till sverige i helt skick är obefintlig. Så jag har under några år letat efter en lämplig bil att köpa som kan donera en sådan och lite annat som man säkert behöver.

Under dessa år har jag insett att mk2 marknaden är obefintlig (iaf i göteborgsområdet). De få bilar som finns är oftast fina 4 dr (listen passar inte) som kostar 20kkr.+... Har hittat några billiga men då är listerna också slut och då är det ju ingen vits.

På skroten är mk2 lika ovanliga så det var med stor glädje som jag såg att Returbilen i Alingsås hade fått in en mk2 91:a för ett par veckor sen. En riktig självplocksskrot, utan glasdisk och marmorgolv. Utan riktig hederlig smuts!

Var där igår efter jobbet och fyndade, bilen var ganska rensad (inte bara jag som jagar mk2 :p ) men listen på vänster sida var hel och eftersom jag har specialverktyget att ta loss dem med så fick jag av den hel :cool:

Plockade några andra svårfunna originaldelar också för att lägga på lagret :rolleyes:

12427

Så nu är den del jag hade mest ångest för löst :D

Andersson Racing
2021-02-16, 11:28
Härligt när oro och problem till slut kan lösas!!

Åh vad jag saknar skattjakten på riktigt gamla hederliga skrotar med så där lagom bra ordning på. Att gå runt och förhoppningsvis hitta någon gammal vw av varierande sort som man kanske kan hitta någon ”bra att ha del” på!!

MickeR
2021-02-16, 12:03

Åh vad jag saknar skattjakten på riktigt gamla hederliga skrotar med så där lagom bra ordning på. Att gå runt och förhoppningsvis hitta någon gammal vw av varierande sort som man kanske kan hitta någon ”bra att ha del” på!!

Älskar också att bilskrots-turista, bara gå runt och spana och plocka nått här och nått där :D

candyweiss
2021-02-16, 12:44

Och bland det bästa var när man skulle "plocka" delen behövde man inte vara jätteförsiktig och samtidigt kunde man se hur den var monterad :)

MickeR
2021-02-16, 12:56
Och bland det bästa var när man skulle "plocka" delen behövde man inte vara jätteförsiktig och samtidigt kunde man se hur den var monterad :)

Exakt!

MickeR
2021-02-25, 10:05
Inte varit så mycket uppdateringar senaste tiden.

Det betyder inte att det varit stiljte i projektet, utan bara att det inte är mycket att visa. Jag har listat allt som behövs, letat efter det på lagret, beställt det som saknas och rekondat allt som är beg som skall återmonteras.

Högen med delar som skall monteras som ligger i garaget hemma nu är stooor :) Så när jag väl får tillbaka bilen så kommer det att hända massor fort :cool:

Jag har några surdegar kvar som jag skjuter upp att fixa. En av dem är innertaket. Igår så tog jag tag i att göra sista plastningen på detta. Förstärkte de redan gjorda lagningarna samt adderade nya på de ställen som det gått sönder vid borttagningen av limmet.

Nu skulle jag säga att baksidan är klar. Ska borra lite hål som blivit igenplastade till kurvhandtagen och fylla i lite sprickor på framsidan samt en sista slip/tvätt på framsidan, sen är det dags för tyg.

12453

MickeR
2021-02-26, 10:01
Jag har pillat en del med folien men kände att det skulle inte gå på första försöket utan att det skulle förmodligen krävas några försök att få till detta. Itsf för att köpa flera folier så tog jag hjälp av ett proffs som monterar solfilm och folie.

Blev kanonbra, jag är verkligen supernöjd :D

12455

Jag gillar verkligen denna typ av mattsvarta design-element som var så poppis på 80-talet :cool: Hur en bit tejp kan göra något fräckt och spännande. Var ju "alla" som körde detta, Volvo med sin GLT/Turbo tejp runt rutorna och mellan bakljusen, ford på sina XR modeller, Opel på GTE osv. Är alldeles för lite mattsvart tejp nuförtiden ;)

vfr
2021-02-26, 11:18
Snyggt! Det gäller att inse sina begränsningar och veta när det är lämpligt att anlita proffs. Ibland är det viktigare att det blir bra än att man gjort det själv. Man måste bara veta när det är så... :)

MickeR
2021-03-02, 09:32
Plötsligt händer det :cool::cool::cool::cool::cool:

Bilen klar hos lackeraren och nu har jag den hemma :D:D:D:D:D:D:D:D

12458

12459

12460

12461

Så sjukt skönt!!!

(ignorera hur skitig min R är :rolleyes: )

Freiholtz
2021-03-02, 09:49
Grattis! Fasen va kul :D

MickeR
2021-03-02, 09:51
Grattis! Fasen va kul :D

Tack! Efter 17 år har jag nått toppen på kullen och är på väg nerför, det känns fantastiskt!

vfr
2021-03-02, 10:42
Underbart, Micke! :cool:

Da Squirrel
2021-03-02, 23:28
Nu börjar det roliga :)

MickeR
2021-03-03, 08:38
Igår var det första garage-myset hemma :D

Nya blanka delar uppradade, HEAT på bra volym på stereon och go dricka ;)

Emblem bak:

12463

Delar till baklampmontering:

12464

Baklampor org till GTI-special:

12465

Monterat bak på bilen:

12466

12467

Delar till tanklock:

12468

Monterat på bilen:

12469

12470

Så nöjd med att ha kommit igång med återmonteringen :)

MickeR
2021-03-04, 18:13
Fick till en liten stund igår också:

Delar till lasttröskeln. Den svarta plasten letade jag i över 6 år för att hitta en som var helt hel, den är ju som alla mk2 ägare vet gjord i cellofan :eek:

12473

Monterat:

12474

Fästen till stötfångaren bak:

12475

Monterat:

12476

MickeR
2021-03-06, 17:09
Lördag och bil hemma = mek

Ny 16V antenn:

12484

Monterad:

12485

Sen fick frugan rycka in och hjälpa till att montera baklucka, fyra händer behövdes:

12486

12487

Sladdar, genomföringar, gummistopp och gasfjädrar monterade:

12488

Lås med ny packning:

12489

Gick sådär.....stången bröts vid montering:

12490

Blev trött och sur och monterade nya plastpluppar i B-stolparna:

12491

12482

Sen fick det bli att gå in och äta och hämta ny energi för att ta tag i att laga låset :)

MickeR
2021-03-07, 07:17
Efter lite stärkande mat och kaffe så tog jag mig an låset. Det som gått sönder är inte VW -org. Nån gång på tidigt 2000-tal eftermonterade jag elektriskt centrallås på bilen, och det var mekaniken till detta som gick sönder. Då detta var ett modellanpassat kit så bytte man ut hela hållaren etc på baksidan av låset till en som hade uttag för centrallås = inga reservdelar finns idag.

Så antingen jaga fram nytt centrallås-kit eller laga detta. Efter ha tröskat Ebay i en halvtimme insåg jag att det fanns inte mkt vettigt så jag beslutade att laga den. Tog isär allting, slipade och svetsade ihop stången igen. Där stången gick av var det två spår till E-clips men lyckades göra nya sådana med en supersmal skiva i Dremeln. Allt ihop igen och jag kunde fortsätta :)

Delar till resten av bakluckan:

12494

Clipsen och låset i:

12495

Handtag på plats:

12496

Innan nrbelysningen och låskistan monteras så behöver luckan rostskyddas inuti:

12497

Maskering:

12498

Och luckan fylld med rostskydd och får står över natten och droppa av:

12499

12500

Anledningen att jag gör detta efter allt är monterat och den sitter på bilen är att det blir alltid små skador på färgen när clips och skruvar monteras och på detta sätt är jag säker på att rostskyddet tränger in och täcker dessa.

MickeR
2021-03-07, 13:36
Hunnit med lite pyssel nu på söndagsfm också :)

Sidolister 90:ans VW NOS:

12501

Monterat:

12502

Breddare 90:ans VW NOS till G60. Dessa är ca 8-9mm bredare i ytterkant än de som är till GTI etc 90:a och har en helt annan skärning på insidan som "saknar" större delen av ytan som går parallellt med däcket. En förutsättning med pluschassi, sänkning och 7" fälg. Provade massor fram och tillbaka innan jag till slut tog mod till mig och borrade hål i den nya färgen till nitarna :eek:

12503

Gjorde bara ena sidan för vill se om det blir bra när nitarna är monterade, eller om det kommer behövas lim mm för att de skall sitta bra. Alla hålen målade med epoxy grund/täck, som får härda tills imorgon, då blir det nitning :)

12504

J.L
2021-03-07, 20:53
Jag misstänker att du sovit med ett smil på läpparna hela helgen :o

MickeR
2021-03-08, 08:52
Jag misstänker att du sovit med ett smil på läpparna hela helgen :o

Kan man säga :D

MickeR
2021-03-09, 16:40
Fått pysslat lite till.

Färgen i hålen jag borrade till skärmbreddaren var torr nu. Innan montering så dränkte jag hela skärmkanten i tunnflytande rostskydd så att det ligger bakom skärmbreddaren:

12510

Skärmbreddaren pånitad:

12511

Rostskydd inuti sidobalken bak samt inuti hjulhuset på höger sida :

12512

Har även tvättat allt i hjulhuset med thinner avsedd att rengöra torkade färgsprutor med så nu har jag fått bort den färgdimman som hade letat sig förbi maskeringen också (prickarna på tanken är ngt annat som redan fanns på den och som är omöjligt att lösa upp):

12513

Fortsättning med andra sidan imorgon är tanken.

matsola
2021-03-09, 17:16
Men gud vilket roligt jobb! Och nu flyger du fram när man vänder datorn ryggen till ser jag. :eek:
Blir bra detta alltså. :D

MickeR
2021-03-11, 07:54
Då var breddaren på vänster sida monterad och rostskydd isprutat också. Ska tvätta även denna sida med stark-thinner så färgdimman som smitt förbi försvinner:

12517

Ska rostskydda trösklar och montera de 10 stora gummipluggarna på undersidan av resp tröskel också, sen är jag klar med "kladdet"

MickeR
2021-03-11, 14:51
Hunnit med några små grejer till.

Monterat clipsen till takskarvslisten båda sidorna:

12518

Nytt VW org NOS bakluckelås, riktigt svårt att få tag i, tog 3 års letande att hitta detta:

12519

Monterat:

12520

Ska förbereda för att montera stötfångaren bak under helgen, får frugan hjälpa till igen när det behövs många händer igen :)

MickeR
2021-03-12, 18:09
Idag har jag jobbat med stötfångaren bak.

Delar för montering:

12521

Täcklock bogserögla:

12522

Monterade alltihop och justerade fram och tillbaka i säkert en timme. Hur jag än gjorde så blev jag inte nöjd, blev för stora spel överallt, visserligen så är det inte 2021 nivå på en 80-tals bil och det är stora spel på golf 2 från början, men det betyder inte att jag gillar det.
Till slut lackade jag ur och tog av stötfångaren igen. Vinkelslipade bort svetsmuttrarna på fästjärnen, svetsade igen hålen och monterade den så som jag tycker den borde passa.
Därefter ritade jag av hålen i bilen på fästjärnen i den nya positionen, tog av den igen. Borrade nya hål i fästjärnen och svetsade dit 4 nya muttrar. Tills slut lite svart färg på det. Hade sånt tempo på detta så det blev inga bilder :p

Så en montering av en stötfångare med 4 skruvar tog 2,5h timme :rolleyes:

12523

12524

Men nu sitter den "långt in" med nästan perfekt anslutning mot skärmbreddarna, jag blev nöjd :cool:

Janne.M
2021-03-12, 18:28
Jo tack jag får nog göra samma operation till fästjärnen på kofångaren bak, sitter inget snyggt annars.

När du skall montera klisterclipsen till tröskelbreddarna. Har du hittat mallen man kan lägga dit för att få dem på rätt ställe eller måttar du eller har du kommit på nåt annat bra sätt?

Har gjort det på ena bilen men blev inte riktigt 100% så jag får göra om men har kvar till andra bilen också. Billigt och bra med 20st klisterclips [emoji23]

MickeR
2021-03-13, 11:05
Jo tack jag får nog göra samma operation till fästjärnen på kofångaren bak, sitter inget snyggt annars.

När du skall montera klisterclipsen till tröskelbreddarna. Har du hittat mallen man kan lägga dit för att få dem på rätt ställe eller måttar du eller har du kommit på nåt annat bra sätt?

Har gjort det på ena bilen men blev inte riktigt 100% så jag får göra om men har kvar till andra bilen också. Billigt och bra med 20st klisterclips [emoji23]

Så som jag gjort innan är att jag monterat skärmbreddarna fram och bak så de sitter bra. Sen monterat klisterclipen och den långa plastlisten på baksidan av tröskelbreddaren när den ligger lös på bänken.

Sen har jag med hjälp av en person till tryckt fast den på tröskeln så den matchar fram och bak samtidigt, det har iaf funkat för mig :)

MickeR
2021-03-13, 11:17
Är man uppe med tuppen hinner man pyssla en hel del innan resten av familjen vaknar :)

Panel och clips till bakluckan:

12525

Monterat:

12526

Rostskyddat tröskel och resten av hjulhuset på höger sida nu:

12527

12528

Nästa takskarvslistena, hemska att montera utan att skada dem. Först markera positionen av alla clips på tejpbitar så man ser dem när listen är i vägen:

12529

Sen fram med VW specialverktyg, man måste ha ngt att slå på nere i "diket" på listen som har rätt radie och bredd så man inte deformerar listen med mjuk yta:

12532

Ena sidan blev perfekt, andra sidan är det en liten bula på, långt bak, den vill inte riktigt gå över den yttre plåtkanten med gummit. Ska lossa den bakre biten och värma lite med värmepicka och se om jag kan få den lite mjukare så jag kan tvinga den helt över kanten sen:

12530

12531

Det är så skönt att få monterat på allt eftersom så man slipper ha alla ömtåliga lösa delar utspridda överallt i garaget, en Golf tar otroligt med plats i bitar ;)

Janne.M
2021-03-13, 20:32
Så som jag gjort innan är att jag monterat skärmbreddarna fram och bak så de sitter bra. Sen monterat klisterclipen och den långa plastlisten på baksidan av tröskelbreddaren när den ligger lös på bänken.

Sen har jag med hjälp av en person till tryckt fast den på tröskeln så den matchar fram och bak samtidigt, det har iaf funkat för mig :)

Det gjorde jag med senast, fast jag var själv :P får nog be om hjälp nästa gång :)

MickeR
2021-03-14, 12:47
Igårkväll blev det ett pass till i garaget.

Gummipluppar till höger tröskel:

12534

Monterade:

12535

Sen var det dags att montera på de riktiga hjulen. Ska ha Titan hjulbultar så först måste man rensa gängorna i naven supernoga med gängsnitt och brakeclean. (Titan oxiderar med zink så inga rester av galvet på de gamla hjulbultarna får finnas i gängorna):

12536

12537

Ett bakhjul på:

12538

12539

Är framskivor till G60 (280mm vent) och Audi S3 aluminium-ok.

Satte jag på även höger framhjul. Blev dåligt. När jag provmonterade fälgarna på bilen så gick de fritt från 4-kolvsoken fram. Inte mycket men tillräckligt. Nu när jag dragit framhjulslagret med moment så nuddar ekrarna på fälgen lite, lite på oket. Går att snurra men färgen skavs av på oket :mad::mad: Så nu behöver jag hitta en lösning på detta och lacka om ett ok.....

MickeR
2021-03-15, 08:33
Igår fick jag hålrumsbehandlat även vänster sida av bilen.

12540

Ska bli skönt när dessa kladd-uppgifter är klara, få saker som är så kletigt :eek:

Dörrarna och huven som skall behandlas också sen slipper jag det.
Men det blir mycket senare. Skall få allt klart inuti innan dörrarna åker på.

Börjar komma så pass långt nu så att det börjar bli svårt att skjuta upp att limma tyget på innertaket ;)

J.L
2021-03-16, 18:34
Kul att det flyter på, ser fint ut så långt

MickeR
2021-03-17, 07:34
Kul att det flyter på, ser fint ut så långt

Tack! Man kan tro att det är så, men i realiteten så är det mycket strul, prylar som inte passar, går sönder när man monterar, ett clips som saknas som måste beställas etc etc etc. Men det hör till, det är riktigt roligt att se bilen växa fram, del för del :cool:

MickeR
2021-03-18, 08:49
Har jobbat med lite blandade grejer senaste dagarna:

Antenn: Dragit kabel till denna genom alla hållare i taket, bara biten genom astolpen kvar. Planerar inte ha stereo, men skulle jag ändra mig är det ganska jobbigt att behöva slita ur det ömtåliga innertaket för att fixa detta :rolleyes:

Limmat fast lite blandade bitar isolering som satt halvlöst i taket

Rätat ut och gått igenom kabelmattan som går fram till bak i bilen och börjat rensa och snygga till denna

Satt alla gummipluppar i tröskeln även på vänster sida under bilen nu

Beställt massa grejer som jag upptäckt behövs/saknas. Väntar på ett 10-tal leveranser för att komma vidare med en massa olika grejer just nu.

Så inga bilder just nu, men en liten uppdatering :)

AndySwede
2021-03-18, 14:38
Jag kan tänka mig att det är himla kul att få sätta ihop allt igen. :)

MickeR
2021-03-21, 09:00
Nu har lite paket börjat trilla in.

Limmet till innertaket har kommit, så nu finns det inga ursäkter kvar :p

Flera delar till främre stötfångaren, så nu kan jag snart slutföra att sätta ihop den.

2mm spacers att sätta fram, blir en lösning så länge:

12551

Nu sitter alla 4 OZ hjulen på och bilen är nere på marken igen:

12552

12553

Blev riktigt bra tycker jag. Coilsen är mitt i justerområdet, så går att sänka 40-50mm till. Väntar och ser hur mkt den sjunker när all vikt är i bilen och redan nu tycker jag att höjden är bra, men plats finns att sänka mer. Dock tror jag inte det blir speciellt körbart ;)

MickeR
2021-03-22, 08:49
Blev en pytteliten stund mek igår, nya dörrkontakter:

12554

Monterat:

12555

MickeR
2021-03-23, 14:35
På temat "vi gör allt utom att klä om innertaket" så har jag gjort klart främre stötfångaren så den är helt klar att bultas på bilen (om 1 år :rolleyes: )

Nya spoilers:

12558

Ny täckplast vid bogseröglan VW org:

12559

Ny tätningslist mot grillen NOS VW org:

12560

Listen monterad:

12562

Täckplasten:

12561

Och hela stötfångaren med spoilers:

12563

När tiden nu väl kommer så kan jag bara trycka fast den på bilen så är det klart :)

MickeR
2021-03-25, 08:45
Igår bestämde jag mig för att rycka plåstret och ta tag i innertaket.

Sista rengörning och renblåsning:

12566

Tyget utlagt för att känna hur det beter sig när man trycker ner det i alla olika hörn etc:

12567

Jag valde att göra det i 2 delar, kanske 3 hade varit bättre, vet inte riktigt. Men iaf, lägga på tyget så det har god marginal överallt och vika upp ena halvan så skumgummit kommer upp:

12568

Spruta tyg och innertak med lim, och här är det viktigt att använda särskilt lim för innertak, inte bara "vanligt" spraylim. Wurth och 3M har sådant lim som tål de temperaturer som det blir i en bil som står i solen hela dagen på sommaren. Vänta 11-12 minuter så det inte klibbar mer och sen börja stryka på tyget lite i taget.

12569

Det färdiga resultatet:

12570

Blev några retfulla rynkor men ändå helt ok. Ska ge det en omgång på rynkorna med strykjärn och se om det blir bättre. Det var iaf inte alls lätt....tyget biter i limmet omedelbart bara de nuddar och det finns ingen möjlighet att lyfta och justera eller sträcka, då river man sönder tyget eller så spricker innertaket..... Ett tak utan sollucka hade nog varit lättare det var svårt med ett så stort hål i taket, då kunde man inte jobba sig från mitten och utåt i det partiet och det var här rynkorna blev.

Tyget var iaf riktigt bra, kan rek det, köpt på Werk34.de

vfr
2021-03-25, 10:54
Snyggt, Micke! :)

MickeR
2021-03-26, 19:15
Fredag, då är det ju dags för fredagsmys, vad är då bättre än att ta med sin fru ut i garaget och montera innertak :D

Delar för att hålla fast taket:

12601

Och taket efter en hel del pill på plats i taket, var en hel del pyssel att få det att sitta bra, men det höll och jag tycker att det blev riktigt bra:

12602

Nu kan jag montera i rutor och taklucka som nästa steg :)

vfr
2021-03-26, 19:28
Wow! Helt underbart. :)

Freiholtz
2021-03-26, 20:16
Måste ju vara helt underbart att återmontera med dessa förutsättningarna :)

J.L
2021-03-27, 08:11
Vackert, bra jobbat!

MickeR
2021-03-27, 17:53
Dags för sidorutorna. Nya NOS VW original tonad med ljus film.

Först på med gummilisterna:

12603

Mycket viktigt att inte glömma, och väldigt svåra att hitta rostfria, clipsen till inredningen som skall klämmas fast under rutan:

12604

Ni som har mk2 vet hur rostigt det blir under dessa rutor, för att vatten som kommer in här inte rinner bort. Så dränkte detta i rostskydd, satte på clipsen och dränkte en gång till:

12605

Sen fick min kära fru jobba igen :D, jag satt inne i bilen och drog i snöret och hon tryckte och slog från utsidan för att dra i rutorna. Gick hur bra som helst:

12606

Nästa steg lite blandade plastbitar på insidan och gummilisten till bakluckan.

vfr
2021-03-27, 19:57
Det är bra med en vettig medhjälpare som kan rycka in. Smidigt att du nu har bilen på lite närmare håll. Helt underbart att se detta växa fram bit för bit.

MickeR
2021-03-28, 16:53
Söndagsmek idag, fortsättning på bakdelen av bilen.

Plastpanelerna runt bakluckan med nya clips:

12611

Monterade i bilen:

12609

Ny tätningslist till bakluckan från Classic parts:

12610

Listen monterad, perfekt passform som alltid med grejer från classic parts:

12608

Blir att renovera takluckans mekanism och montera ny list på denna som nästa steg.

MickeR
2021-03-30, 19:21
Takluckefix idag.

Delarna som behövs till luckan, tätningslist, filttejp plus div små plaststyrningar, allt från classic parts:

12626

Nylackade luckan och den bakre vattenavledaren:

12627

Montering av list, superhård att tvinga på, man vill ju inte skada lacken heller :eek:

12628

Listen på:

12629

Allting klart för montering i bil:

12630

Nu skall jag renovera själva mekanismen, den är trasig och reservdelar finns inte att köpa nånstans. Som tur är har jag köpt en beg men hel från Tyskland att plocka delar från.

MickeR
2021-04-01, 10:41
Själva luckan var ju klar igår, men mekanismen behöver också renoveras.

Det som jag beskriver nedan gäller också mk1, luckan är samma i det mesta, de flesta delarna har 171 art nummer.

Problemet med dessa mekanismer är funktionen som höjer/sänker i bakkant när man kör luckan. För att den skall gå in inuti taket så måste den sänkas när man vevar. Det sköts av en bladfjäder och ett litet plasthjul som sitter på en metallaxel på varje sida i bakkant.

Två problem brukar inträffa, båda finns på min lucka ;)

Det ena är att plasthjulet spricker och ramlar bort:

12632

På det som ser ut som pinnen i en popnit skall det sitta ett litet svart plasthjul. Detta fel är inte så farligt, det som händer är att luckan lyfter lite dåligt i bakkant när den stängs, tittar man noga kan man se att luckan lutar lite bakåt så den är stängd.

Det andra är att hela axeln bryts av, den sitter fäst i en jätteklen plastbit som inte finns att köpa som reservdel...

12633

Då blir det värre, då läcker luckan i bakkant i stängt läge och man har ständigt vatten i takluckekassetten och det rostar såklart.

Såhär ser det ut när den är ute ur bilen:

12631

Inga reservdelar finns till dessa utan man måste köpa beg från en annan bil med taklucka. Jag rek att söka antingen på tyska ebay eller tyska skrotar som säljer på internet. Då kan man ofta köpa alla delar utom de skrymmande skenorna (som aldrig går sönder) som ett kit för ca 100 euro med frakt.

Man drar isär skenorna i 3 delar (inga skruvar bara att dra). På bilden syns även de nya delarna med sitt lilla hjul på:

12634

Sen är det massor av bromsrengörning och borste för att rensa skenorna från 30 års skit.

Spåren skall fyllas med särskilt vitt fett, finns på VW, sen för man i de nya delarna:

12635

Sen är det bara att klicka ihop det hela igen och gå till bilen och skjuta in det i taket:

12636

Relativt simpel jobb som jag vet många tror är väldigt krångligt.

Janne.M
2021-04-01, 13:41
Du passade inte på att mäta upp plastbitarna?

Måtta och CADa upp och skicka till nån med 3D printer så kan du ju sälja välbehövda smådelar till många i behov.

MickeR
2021-04-01, 14:59
Du passade inte på att mäta upp plastbitarna?

Måtta och CADa upp och skicka till nån med 3D printer så kan du ju sälja välbehövda smådelar till många i behov.

Har 3D Scanner på jobbet så mäta verkar jobbigt :cool:

Jag har sparat ett plasthjul som man skulle kunna scanna och få en CAD modell av. Men det som verkligen är problematiskt är fästet och detta är ett med wiren och de övriga metalldelarna, mycket skeptisk att det skulle gå att laga med en 3D printad del?

Mk1
2021-04-06, 11:27
På 90 talet var det poppis att ta luckmekanismen från Audi till golfarna, så fick man även tiltfunktion på luckan. Kanske dessa är av bättre kvalla (knappast), men ändå kul när du ändå går på oem+ linjen. Vill minnas att det även fanns nån version av audi luckor i glas.
Om jag minns rätt så var det typ Audi 80 som fick donera delar.

MickeR
2021-04-06, 11:57
På 90 talet var det poppis att ta luckmekanismen från Audi till golfarna, så fick man även tiltfunktion på luckan. Kanske dessa är av bättre kvalla (knappast), men ändå kul när du ändå går på oem+ linjen. Vill minnas att det även fanns nån version av audi luckor i glas.
Om jag minns rätt så var det typ Audi 80 som fick donera delar.

Det stämmer, man kan konvertera till tilit-n-silde lucka genom att plocka andra VAG delar. Vad jag vet så är dessa tyvärr inte av bättre konstruktion, men svårare att få tag i vad jag sett. Funderade i dessa banor ett tag, men bristen på delar till dessa (också) och faktumet att mk2 luckan (till skillnad från mk1) har en inbyggd vindavvisare som fälls upp aut när luckan öppnas, vilket gör att man precis som vid tiltluckor, kan öppet lite grand utan drag och oljud.
Glaslucka, enligt min uppfattning, helt värdelöst. Tungt, ömtåligt och bränner i huvudet på sommaren :rolleyes:

MickeR
2021-04-08, 10:05
Nästa steg är att montera in den fungerande mekanismen i bilen.

Först skydda mot repor med tejp och filtar:

12641

På plats, man behöver justera skenornas position ganska mycket fram och tillbaka och mäta för att säkerställa att de två fästena rör sig exakt ihop så det inte blir byrålådseffekt :)

12642

Sen kommer det stora jobbet, detta inlägg innefattar 3 dagars jobb :eek: Det "lösa" tyget från innertaket skall skäras till och sen vikas upp runt kanten och limmas fast. Ett riktigt pill-jobb som man får göra i sektioner och gäller inte att få lim på fel sida tyget.
När detta sen torkat riktigt ordentligt så skall en filt-list krängas på över tyget och kanten, utan att tyget kryper ner igen :p. Nästan lika tålamodsprövande som att vara förälder :D

Till slut satt det allt där iaf, så mycket jobb och det syns nästan ingen skillnad mot förra kortet :rolleyes:

12643

vfr
2021-04-08, 10:13
Åjo,det syns skillnad. Det finns en kantlist till där nu. ;)

Bra jobbat!

MickeR
2021-04-10, 16:53
Ytterligare en post om taklucka, undra hur länge man kan hålla på med samma del :rolleyes:

Iaf, letade fram vindavvisaren som fälls upp automatiskt när man rullar bak luckan. Denna tittade jag inte så noga på när den demonterades och jag tänkte att den nog bara behövde göras rent.

Så var inte fallet, det var lite ytrost på armarna där takluckan glider emot och några stenskott i själva vindavvisaren. Alltså inte ok att återmontera.

Sonen hjälpte till och körde delarna i blästerskåpet för att få bort rosten. Då resten av färgen var i bra skick och det inte finns ngn anledning att ta bort bra fabrikslack så blästrade han bara de ytor som hade nån typ av skador:

12648

Efter nogrann rengörning i thinner så blev de lackade i epoxyprimer:

12649

Nu skall de få härda lite sen blir det 2K mattsvart billack på dem :)

MickeR
2021-04-13, 16:24
Kände att det var dags för nått annat än taklucka :D

Fixade till kabelmattan som går bak i bilen och kopplade in allt i bakänden. Det mesta passar men till bränslepumpen gör det inte det.
Dels så har jag en mk3 vr6 tank och bränslepumpsarmatur som har en 4 polig kontakt istf 3 som mk2 dels så skall jag styra bränslepumpen från sprutet och inte via bilens bränslepumpsrelä.

Så byte av kontakt samt addering av en ny kabelslang/kablar behövs.

Kontakt hemklickad från tyska Ebay, ligger på lödstationen:

12651

Ihopmonterat och lödat:

12652

Och inkopplat, nu skall jag bara åka imorgon till verkstan och försöka leta fram locket som skall sitta över hålet. Togs bort 2004 :rolleyes:

12653

MickeR
2021-04-15, 13:40
Nu är det dags för lite taklucka igen :p

Lackade vindavvisardelarna igår med 2K billack, mattsvart. Så nu är allt klart för att montera i luckan. Har skjutit upp detta så länge som möjligt, har lite ångest för att skrapa den. Lätt hänt när man rullar den fram och tillbaka och justerar höjden samtidigt :eek:

12660

MickeR
2021-04-16, 16:17
Så, nu har jag ryckt plåstret. Luckan sitter där :D Helt utan märken eller repor!

Delar som behövs:

12661

Luckan och vindavvisaren på plats:

12662

Justerad och stängd:

12663

Blev nästan nöjd, listen runt luckan är så ny att den är lite för stor och hindrar att justera in den helt perfekt, skulle vilja ha en halv mm bättre flush på några ställen. Men låter det vara nu, listen blir säkert lite komprimerad om den får stå några månader i garaget med luckan stängd.

vfr
2021-04-16, 18:52
Skitsnyggt, Micke! Riktigt bra jobbat. :)

razer
2021-04-21, 10:27
Kul att det går framåt för dig, jag har en viss saknad av min Jetta och 16v maskin, men har fått ett annat VW-projekt att ta tag i.

MickeR
2021-04-21, 14:08
Kul att det går framåt för dig, jag har en viss saknad av min Jetta och 16v maskin, men har fått ett annat VW-projekt att ta tag i.

Tack, länge sen nu :) Det är fin terapi att meka bil utan tidspress, speciellt i dessa (corona) tider när man är mycket hemma och det mesta är inställt

razer
2021-04-21, 14:44
Tack, länge sen nu :) Det är fin terapi att meka bil utan tidspress, speciellt i dessa (corona) tider när man är mycket hemma och det mesta är inställt
Jo, jag förstår precis, jag passade på att bygga ut huset istället...
Men sen när tid finns har jag en Golf 3 i garaget som ska plockas ihop, så det blir lite VW projekt sen.

MickeR
2021-04-23, 16:24
Jag har haft lite lugnare period med bilen senaste veckorna. Har väntat på delar mm som saktat ner mig.

Idag har 2 knutar löst upp sig iaf.

Den första är bakrutan, jag hade ju en ny original bakruta. Denna sprack tyvärr när solfilmsfirman filmade den. Enorm otur, både för dem och mig. Ni som mekat mk2 vet att bakrutan med hål i till spoiler är utgången och jättesvår att få tag i.
En begagnad med solfjäder från bakrutetorkaren och isskrapespår var uteslutet. Så efter 16 veckors letande hos alla möjliga och konstiga leverantörer hittades en hos en firma i UK.
Nu har den kommit och fått film på sig utan att gå sönder, ligger och torkar i solen på altanen:

12676

Nu skall den bara i bilen utan missöden :eek:

Sen har jag fått en ny vindruta monterad, den korrekta typen med att mörkt fält längst upp som det skall vara på 16V. Superstort tack till Thorens glas som åkte hem till mig och monterade den :) Svårt att hitta företag med service som är intresserade att ta sig an ett udda jobb nuförtiden.

12677

Nu kan jag fortsätta med en massa delar som legat och väntat på detta :D

Mattias
2021-04-23, 23:16
Snyggt, höjer helhetsintrycket rejält med nytt glas:D

MickeR
2021-04-24, 07:06
Kunde inte hålla mig igår, utan smet ut en stund i fredagsmyset :)

Solskydd och innerbackspegel monterade:

12678

Och A-stolpepanelerna också:

12679

Se om jag kan övertyga frugan att hjälpa till med bakrutan idag :)

MickeR
2021-04-24, 14:28
Full fart idag!

Först förbereda bakrutan och takvingen för montering.

Monteringsdetaljer till vingen:

12680

Gummibussningarna till vingen och rutlisten monterad:

12681

Frugan ryckte in och hjälpte till, så rutan i:

12682

Takvingen på:

12683

Klädsel i bagaget på plats. Eftermarknads så behövde lite finputs men sen gick den i bra:

12684

Har påbörjat montering av torkarmotorn och torkarna, men hittar inte de stora M16 muttrarna som den skall sitta med...får leta vidare!

Lillen
2021-04-24, 22:47
Blir riktigt bra det där.
Börjar bli tramsigt att inte komma på nå bättre.

MickeR
2021-04-25, 16:14
Idag så var det dags för nästa uppgift, montera in buren i bilen. Tyvärr så var det ingen annan familjemedlem som ville meka bil idag ;) Så jag fick ta tag i detta själv.

Inte direkt idealt att baxa in en halvbur som är nylackad i en nylackad bil på egen hand utan att göra skador :eek:

Efter väldigt mycket slit och mycket ryggont så fick jag in den utan att skada något iaf.

Då tänkte jag att nu är det värsta över. Det var fel. Hur jag än bände och lyfte och vred så passade inte bulthålen längre. Var 5-6mm off överallt och det fanns inget som helst tvång som ville få det att passa. Efter flera timmars brottning så gick jag in, helt genomsvett, och åt och tog en kaffe.

Då slog det mig, att bilen säkert har olika form, beroende på om den står på hjulen och på pallbockar. Man ser ju hur tex dörrpassningen ändras om man lyfter ett hörn på bilen.

Så, ut och lyfta upp bilen och ställa den på pallbockar på samma sätt som den stod när buren svetsades ihop. och nu passade den :).

12688

12689

Så nu är iaf bilen betydligt styvare än den var innan och ser bra ut med tycker jag :cool:

vfr
2021-04-25, 16:28
Snyggt snyggt!

Jag tänkte precis det när jag läste att den nog passar olika när den står på pallbockar, att den då måste bli rejält mycket styvare med buren på plats.

MickeR
2021-04-27, 10:39
Tanken är att sätta på dörrarna så snart som möjligt. Varje del som hamnar på bilen ökar platsen i garaget :)

Först, montering av b-stoplepaneler och bältesstyrningar:

12698

12704

På bilar med tröskelbreddare sitter det en svart dekal på trösklarna som skall förhindra att plasten skaver på färgen och även ge ett litet repskydd i dörröppningen när man stiger in.
Dessa har jag bävat lite för. VW gjorde, i mitt tycke, tokiga prioriteringar när de tog fram G60-paktet. Dekalen finns nämligen endast med 2 artnummer, vänster och höger. Samma dekal till 2d och 4d bilar. Den passar på 4d bilarna men skall "anpassas med verkstadshjälpmedel" som det heter i ETKA till 2d bilarna. Helt vansinningt, dessa är väldigt ömtåliga och jag tror att väldigt många fler 2d bilar såldes såsom GTI 90-92 än 4d..... Därav ser man nästan aldrig dessa monterade.

Iaf, man får tejpa upp dekalen på ett stort slätt bord och mäta fram det som skall skäras bort (där bakdörren är):

12699

12700

Sen är det bara att skära med stadig hand, inkl att göra en snygg radie.

12701

Därefter är det mycket finlir på karossen innan man får den att sitta perfekt, blå masktejp är guld värt:

12702

12703

Har inte satt fast den än, ska finlira storleken lite till. Men det är iaf mycket lättare att få dit denna innan dörrarna sitter på så det ska göras innan dess.

MickeR
2021-04-27, 19:05
Så, nu sitter dekalen:

12705

och sen lyckades jag brotta på dörren på bilen ensam, svinsvårt att hålla dörren på plats och skruva i skruvarna samtidigt utan att slå i nånstans :eek:

12706

Men det gick bra till slut, nya skruvar till gångjärnen blev trevligt också.

Nu montering av allt på denna dörren, sen skall jag flytta bilen lite så det blir bättre plats på vänstersidan för dörrmontering där med.

J.L
2021-04-28, 19:55
Underbart att få följa och hänga med på din resa!
Vad kostade ny ruta? Skulle vilja byta på min med.

Hoppas inte att karossen hade en "onaturlig" form när den stod på pallbockar,
som påverkar vägegenskaperna sedan när den står på hjul, om du förstår hur jag menar.

MickeR
2021-04-29, 06:49
Underbart att få följa och hänga med på din resa!
Vad kostade ny ruta? Skulle vilja byta på min med.

Hoppas inte att karossen hade en "onaturlig" form när den stod på pallbockar,
som påverkar vägegenskaperna sedan när den står på hjul, om du förstår hur jag menar.

Tack! Om du menar vindrutan så kostade den 2375kr inkl moms exkl montering. Den icke tonade var några hundralappar billigare.

MickeR
2021-04-29, 13:29
Besökte verkstan igår och letade delar :D Många meter hyllor med VW delar att söka igenom.

Men relativt lyckad skattjakt, hittade M16 muttrarna till torkarna. Så dessa blev monterade. Kit med nya delar:

12711

Valde moderna bosch torkarblad, tycker dessa ser mycket snyggare ut än de som sitter original.

Monterat:

12712

12713

Lyckades också hitta allt (?) till dörrarna, både de nya grejerna och det gamla som skall renoveras och monteras sen så ska börja med dörr-pill snart :cool:

MickeR
2021-04-30, 18:41
Nu går dörren att använda :)

Lite nya dörrdelar:

12715

Ny låskista, skruvar, lås-striker mm:

12716

12717

Org handtag som jag renoverat (de man kan köpa nya är skit...), bla lackat handtaget som man trycker på med 2K billack och ny NOS VW list:

12718

Ska i med lite mera grejer i dörren sen skall den fyllas invändigt med rostskydd :cool:

MickeR
2021-05-03, 08:43
Fint väder igår, då kan man ju vara på altanen och meka :cool:

Gamla rutorna (att använda som mall för rutfästena) och nya NOS VW dörrutor med fäste och gummilist:

12722

Väldigt mycket våld senare så sitter fästena på de nya rutorna:

12723

Monterat med rutlist och backspegel på bilen:

12724

Med nya tätningar, skruvar och dörrbroms:

12725

12726

Upptäckte att jag av ngn anledning bara hade vänster fönsterskraplist ny, därav att den saknas på bilden, så jag har fått beställa lite grejer för att slutföra dörren.

MickeR
2021-05-10, 07:55
Nu verkar forumet vara funktionellt igen så nu vågar man lägga upp lite nytt igen :)

För ett tag sen så sa jag ju att jag skulle leta efter luckan över bränslepumpen. Det har jag gjort....gick sådär. Den ligger på något bra ställe som jag inte hittar :rolleyes:

Kollade i ETKA utgått, såklart :mad: Men sen upptäckte jag en hänvisning och det visade sig att de finns ett ersättningskit ist som man skall använda :D Så ett sådant beställde jag från VW:

12736

Passa hur bra som helst:

12737

Sen har jag pillat med sista delen av innertaket. Med och utan soltak har ju olika innerbelysning och då min är en 16V har den dessutom fördröjd innerbelysning, verkligen hightech ;)

Iaf, innerbelysningarna har utgått, men jag lyckades att få tag i en utan fördröjning NOS och tänkte att jag bara skulle flytta över det lilla kretskortet.....

12733

Gick sådär, även om de passar i samma hål och har exakt samma utseende på utsidan så var inget samma på baksidan och efter mycket pillande så fick jag se mig besegrad, att flytta delar från den gamla till den nya gick inte. Så fick putsa upp den gamla.

Delar för att montera detta:

12734

På plats:

12735

Nu har ju äntligen värmen börjat komma så har dragit igång en del tomt-projekt hemma nu så det blir nog lite långsammare framsteg med Golfen ett tag. Har iaf beställt mera grejer till dörrarna från classic parts mfl som skall komma närmaste tiden :cool:

MickeR
2021-05-27, 08:14
Drygt två veckors avbrott :eek:

Var ledig och åkte till sommarstugan och renoverade där, sen vart sonen sjuk, sen blev jag och frugan sjuka och vips hade två veckor gått utan att Golfen kommit en mm framåt, illa ;)

Och inte har delarna kommit som jag beställt heller, men skall vara på g iaf enligt kundtjänsten.

Så, jag tog tag i att stoppa in nästa del av golvmattan. Först i med nya bussningar till instegslisterna:

12760

12761

Mattan passar sådär, dels behöver den friseras vid buren och dels har den fått lite lustig form av att ligga i paketen i många år. Skal låta den ligga till sig lite och sen värma den med varmluftspickan och forma till det sista.

12762

I väntan på delar till högerdörren så satte jag på vänsterdörren ist. Nytt lås, NOS sidolist, nya skruvar osv. Nu sitter den på plats också. På denna skulle jag dock behöva justera gångjärnen lite (den passade inte bra innan lack heller). Nån som sitter på VW-verktyget till detta som vill sälja/hyra ut?

12763

12764

Nästa steg att få i dörrstoppen och rutan.

Rickard.v
2021-05-28, 19:54
OJ OJ OJ snuskigt fin!

MickeR
2021-06-03, 08:03
Blev lite bil-pill går igen. Fortsatte med vänsterdörren. Den fick ny VW NOS ruta, ny NOS dörrstopp, skruvar, tätningar osv.

Några av delarna jag väntar på hade kommit, bla yttre fönsterskraplisten på båda sidorna:

12774

Inte från Classic Parts, då de är slut där :( Utan från Werk34.de. Har haft ganska bra erfarenhet av deras reprodelar förut så tänkte att det borde funka. Första intrycket sådär, "svängen" i listen ojämn men å andra sidan så formas den ju av metallbäraren tänkte jag.

Ut med den gamla listen och i med den nya. Fruktansvärt svårt att få i den i metallbäraren, tog säkert 30 minuter. När den väl var i så var jag misstänksam, den delen som sticker ovanför svängen kändes kort (i andra änden var den alldeles för lång och behövde kortas , men det är normalt).

En provmontering på bilen bekräftade mina misstankar, för kort, blev en glipa som inte med någon justering kunde täppas till. Till slut blev det att ta av allt och återmontera den gamla listen :mad:

Så, har ni dåliga fönsterskraplister, köp inte nya på Werk34.de.....

Så blev att sätta ihop med en list som inte är (tillräckligt) fräsch.

På bil (smutsig ruta):

12777

12776

Som jag nämnde är dessa lister slut på Classic parts så jag satte igång imorse att tröska internet efter NOS. Hittade till slut ett ställe i England 19parts (ni som är mk2 nördar förstår var 19 kommer ifrån) som hade en list av varje sort i lager från classic parts (inköpt till deras lager på den tiden dessa fanns). Så dessa är ny på väg till Sverige, blev inte billigt och sen kommer ju tull och moms på detta :mad: Men att ha allt annat superfräscht och så det man ser varje gång man ska gå in och ut ur bilen sunkigt, det funkar inte :cool:

MickeR
2021-06-10, 07:46
Jag har tänkt om lite. Från början var planen att inte montera huv och framskärmar förrän allra sist, efter allt är klart i motorrummet. Är ju praktiskt och logiskt men jag inser att den planen behöver överges.

För garaget hemma så är tanken att montera en tvåpelarlyft under semestern eller hösten. Och det är bara att inse att både en bil i delar, en bil och en lyftmontering får inte plats samtidigt utan alla dessa skrymmande och synnerligen ömtåliga delarna får hoppa på bilen, även om det är opraktiskt senare.

Så, igår var det dags att leta fram det som behövs till att montera huven. Bara grejer från Classic Parts denna gången så inte orolig för passform etc. Kromade skruvar och huvlås, plastpluppar, tätningar, clips, öppningshandtag och spolarmunstycken:

12783

Vattenskydd till luftgallret, huvtätningen fram och öppningswire, allt NOS VW:

12784

Sen täcka in bilen i filtar så inga märken görs, huvmontering på en person är lite lurigt och jag fick min vaccinspruta i högerarmen i tisdags så var inte lika stark och rörlig som vanligt :rolleyes:

12785

Sen upptäckte jag en miss i renoveringen, huvgångjärnen hade inte blivit lackerade. Dessa var riktigt matta och tråkiga. Så det blev att slipa ner dessa, lacka epoxygrund, metallicbas och 2K klarlack istf för att skruva dit huven.

12786

Så det blev ingen montering igår, men nästan ;)

MickeR
2021-06-11, 13:55
Igår efter jobbet att hade färgen härdat så jag fick iaf skruvat fast huven. Sitter bara ungefär än så länge, behöver ju justeras ihop med skärmarna sen och dessa är ju inte på. Nu skall alla smågrejerna på huven också och rostskydd i hålrummen.

12788

12789

12790

MickeR
2021-06-12, 15:06
Mer garagepyssel igårkväll och idag.

Huven så klar som jag kan nu, kvar lite justering och spolarslangar men det blir senare:

12791

12792

12793

Nästa steg framskärmar, så tillbringat dagen med att leta på lagret efter dess delar, hittat det mesta iaf:

12794

Försiktigt dithängd, ser att att funka bra med G60 skärmar, 7" fälg och pluschassi.

12795

Sen letade jag fram grillen (skymtar lite i förra bilden) för att kunna justera in skärmarna snyggt behöver denna sitta på plats. Köpt för många år sen och legat på hyllan i sin låda sen dess. Packade upp den och mådde illa. Blanksvart plast i sin sämsta kvalitet, och dessutom avsedd att användas utan den nedre karossfärgade metallisten :confused: Kan ju inte finnas någon som tycker att den såg bra ut :mad:

Jag gillar den emblemlösa singelljus -looken, tycker det får bilen att se lägre och bredare ut. Så en emblemlös singelljusgrill har jag åkt med i alla år. Tidigare hade jag en Bonrath, passade perfekt och original i sin färg/struktur. Den gick tyvärr sönder vid demonterigen av bilen 2004 och finns inte länge att köpa. Denna jag har nu var köpt på Werk34. Uppenbarligen inte en premiumprodukt......

Har beställt en JOM nu som skall vara mattsvart och avsedd för att ha list, får vi se hur den ser ut. De flesta jag hittade (vet ni hur många träffar man får om man söker på ebay på "grill golf 2" :eek:) såg också ut som skit. Och nya org finns inte heller :( Aja, får hoppas på den nya jag beställt!

Jag är lite kluven till monteringen av skärmarna också. Dels så skall man klistra på en zinkbricka vid varje hål som rostskydd och sen skall VW:s vita tätningsband läggas längs hela ytan som pressas ihop. Har båda på lagret så inga problem med det, och zinkbrickan funkar bra. Men tätningsbandet är segt och klistrigt och gör en ev demontering och justering av skärmarna jättesvårt. Nån som har en åsikt om hur noga det är med bandet?

MickeR
2021-06-17, 07:43
Igår åkte jag till lagret och letade delar. För att få på skärmar, grill och stötfångare behövs en massa olika övriga delar. Bla blandade konsoler, tuta med fäste, innerskärmar mm.

Lyckades för en gångs skull hitta allt jag sökte. Plåtdelarna mattade jag ner, 2K epoxy + ett par lager halvmatt svart 2K billack. Även ett nytt dörrfack fick följa med. Alla grejerna är VW org NOS så passformen är :D

12805

Även NOS VW innerskärmar G60 som har ett annat utseende än de vanliga innerskärmarna. Dammiga efter 20 år på hyllan men helt nya :) Samt en luftstyrning till kylaren.

12806

Sen har ett av paketen jag väntar på kommit så snart kan jag slutföra dörrarna, saknas bara en list :)

vfr
2021-06-17, 08:37
Imponerad av allt du har samlat på dig för bygget. Det måste också kännas skönt att återvinna lagerutrymme, förutom då att grejorna kommer på plats. ;)

MickeR
2021-06-17, 08:52
Imponerad av allt du har samlat på dig för bygget. Det måste också kännas skönt att återvinna lagerutrymme, förutom då att grejorna kommer på plats. ;)

Det är helt klart ett sjukligt beteende :rolleyes: Jag kan inte låta bli att tröska internet efter udda NOS VW delar och köpa på mig dem....Bosse vet vad jag menar om han läser :D

Tomma hyllplatser ger faktiskt inte tillfredställelse utan snarare ångest för att "nu är det ju slut" :eek: och jag skyndar genast att fynda nya grejer att fylla upp utrymmet med.

Eftersom jag inte riktigt bestämt mig för vad nästa projekt skall bli (man saknar ju rosten :confused: ) så är det dock lite svårare. Mk1 är ju en fantastisk bil och väldigt inne, men har redan helrenoverat 4 stycken... och mk2 har jag så det räcker. En mk3 kanske? Eller Corrado med haldex och R36 spis? Många funderingar är det :p

vfr
2021-06-17, 09:45
(man saknar ju rosten :confused: )

:rolleyes:

MickeR
2021-06-17, 09:52
:rolleyes:

Visst är det märkligt va? Men det är ngt underligt tillfredsställande att undersöka rosten och sen förvandla det som är brunt och krispigt till blankt och slätt. Svårt att förklara :)

MickeR
2021-06-17, 13:06
Idag kom ett efterlängtat paket från Tyskland. Ni mk2-nördar vet vad det är, ni andra får googla :D

12807

Peter-C
2021-06-17, 13:19
DIGIFIZmini. Vilken lyx!!
En dröm för innehavare av GTI 2 :). (Har tyvärr ej haft dem).

candyweiss
2021-06-17, 13:45
Har googlat nu, jäkla cool grej :)

vfr
2021-06-17, 13:56
Och tidsenlig LED-display. Underbart!

MickeR
2021-06-21, 09:18
Grillen har kommit. Metallisten (classic parts) passade fint. Själva finishen på grillen är helt ok för att vara en reproduction. Återstår att se om den passar på bilen :eek:

Ska montera av skärmarna igen och fixa lite därunder först, sen blir det provmontering av grillen!

12813

MickeR
2021-06-24, 10:11
Barnfritt igår så helkväll i garaget :D

Grillen sitter numera på plats. Låååångt ifrån friktionsfritt. De yttersta övre fästena ville sig inte alls. De öronen som stack ut på grillen tog i justerskruvarna på lamporna. Eftersom lampor och front är VW org så antar jag grillproblem. Fick både kapa i grillen och slipa bort material på lamporna för att få dit den. Efter detta sitter den faktiskt helt ok. Är dock väldigt mycket våld för att få av/på den så vi får se hur länge plasten håller. Kommer hålla utkik efter andra så länge.

För att montera grill/skärmar så var jag tvungen att fixa 2 elgrejer också, dels kablarna till tutorna och dels till yttertempgivaren i MFA. Nya kablar till dessa:

12817

Störfångarfäste, metallkonsol och skärmbreddare på skärm:

12816

Zinkplattor på alla skruvhål:

12818

12819

Blev ingen tätningsmassa, utan körde med tunnflytande rostskydd ist:

12820

Skärm på med alla skruvar och hyfsat justerad. Blir säkert lite finjustering när allt sitter på plats:

12821

12822

12823

Skärmbreddaren lös i bakkant eftersom den täcker en av skruvarna till skärmen.

Nu har också äntligen sista listen till dörrarna kommit, så nu skall jag försöka på nytt att få nya rutskraplister där :)

vfr
2021-06-24, 14:51
Det här blir bättre och bättre. Nu är det riktgt godislektyr när det händer finsaker nästan varje dag... :D

MickeR
2021-06-28, 08:03
Massa gjort i helgen i garaget :)

Vänster framskärm på plats, steg ett är att sätta dit tutan i hjulhuset. Ny NOS i härlig gulnad förpackning:

12827

Viss skillnad mellan ny och gammal :D :

12828

På plats i hjulhuset:

12829

Skärmbreddare, utetempgivare, stötfångarfäste och skärmkonsol monterade på skärmen:

12830

Zinkplattor och rostskydd på:

12831

Och skärmen på plats:

12832

Skärmblinkers och lampor:

12833

På plats:

12834

Sen hade det kommit ett paket från Classic Parts, spegelglas till förarsidan med dödavinkel "eliminerare", fanns som tillval på vissa marknader, satt inte på min bil från början:

12835

Monterat på bil:

12836

Sen fick man visst inte ha fler bilder i samma post så det blir en del 2:)

MickeR
2021-06-28, 08:15
Fortsättning!

Nästa steg att få på stötfångaren fram, så är garaget tömt på ömtåliga lackade delar som skall skyddas från cyklar och annat som åker in och ut :rolleyes:

Nya skruvar:

12837

Om någon tvivlar på hur styv en rostfri, ordentligt ihopsvetsad, med halvbur, Golf 2 är, kolla in denna bilden. Hissar med domkraft i ena änden av bilen. Hela sidan av bilen lyfts helt parallellt. Dörren passar och går att öppna och stänga perfekt. Gör man så med någon av mina nya bilar så vrider de sig som nykokt pasta :p

12838

Iaf, som skymtas på bilden ovan så sitter stötfångaren på. Många timmars pyssel att få den att sitta bra (trots NOS VW). När jag äntligen är nöjd så hör jag ett pjoing ljud, vad var det? Då har störfångarfästet på vänster framskärm släppt från skärmen. Kanske dåligt monterat av mig, men mer troligt så överbelastat av all justering, bankande och vridande som jag höll på med för att få till passformen. Ni som mekar mk2, vet att detta kan inte monteras utan att ta av stötfångaren..... Så stötfångaren måste av igen (för typ 25:e gången) och nytt fäste behövs. Som tur är hade jag fler på lagret, men jag tröttnade där i söndags och gav upp för dagen.

vfr
2021-06-28, 09:19
Har du ett fint museum att ställa bilen på sen när du är färdig? Den blir ju alldeles för fin för att köras på allmänna vägar. Det behövs ju minst en speciellt avspärrad vägsträcka för att inte riskera något... :)

MickeR
2021-06-28, 09:26
Har du ett fint museum att ställa bilen på sen när du är färdig? Den blir ju alldeles för fin för att köras på allmänna vägar. Det behövs ju minst en speciellt avspärrad vägsträcka för att inte riskera något... :)

Vi får se, jag har ju renoverat många VW genom åren, och så fort de är klara och jag provkört och rett ut alla problem så brukar jag tröttna....och då säljer jag och köper ett nytt vrak :rolleyes:

men ett museum på tomten låter nice, skall jag kolla med frugan om hon gillar :cool:

MickeR
2021-06-29, 18:09
Igår och idag har jag kämpat med stötfångaren. Hur jag än gjorde så tyckte jag inte det blev som jag ville ha det. Den satt inte riktigt centrerat i bilen och vänster fäste på skärmen var fortfarande under väldigt hög belastning.

Så, till slut insåg jag att jag behövde göra en liknande operation som bak. Modifiera fästjärnen som sticker ut och och skruvas i rambenen fram. Så, efter en del slipande, svetsande och faktiskt lagt till mtrl på några ställen så sitter den där :)

12842

Dags för stödet som skall sitta i nederkant. Detta saknas i princip på alla mk2 med stora stötfångare. Antingen har det lossats vid någon reparation och inte kommit på igen eller så (på bilar som byggts om till stora stötfångare) aldrig monterats, ofta pga okunskap om att det finns tror jag. Det kanske inte känns så viktigt men det gör jättenytta om man kör fort. Utan detta så trycks spoilern in under bilen i 200 så den inte gör nån nytta alls.

12840

Där sitter det på plats:

12841

Och så har jag satt fast skärmbreddarna även i bakkant på båda sidorna:

12843

Har beställt en massa kontakter (H4, JPT osv) så jag kan gör en ny kabelmatta till hel/halv/parkljus samt till blinkers och dimljus. Hoppas de kommer snart så kan jag färdigställa fronten

MickeR
2021-07-01, 10:11
Blev dörrmek igår :)

De nya yttre skraplisterna som var NOS VW har kommit och jag har monterat en på höger sida. Klart bättre än den som repro men jag skulle ändå vilja ha det lite bättre :p Dock har jag sett när jag surfat att det nog inte ser bättre på andra golfar... så jag nöjer mig så länge. Ev är det så att de övre listen (som inte finns att köpa) har krympt lite och det påverkar. Ska se om jag kan hitta en så bättre beg framöver:

12846

Sen blev det rostskydd inne i dörren. Tömde en hel flaska i flera omgångar så nu skall den f*n inte rosta :cool: Får stå och droppa av några dagar nu:

12845

Janne.M
2021-07-01, 11:34
Blev dörrmek igår :)

De nya yttre skraplisterna som var NOS VW har kommit och jag har monterat en på höger sida. Klart bättre än den som repro men jag skulle ändå vilja ha det lite bättre :p Dock har jag sett när jag surfat att det nog inte ser bättre på andra golfar... så jag nöjer mig så länge. Ev är det så att de övre listen (som inte finns att köpa) har krympt lite och det påverkar. Ska se om jag kan hitta en så bättre beg framöver:

12846

Sen blev det rostskydd inne i dörren. Tömde en hel flaska i flera omgångar så nu skall den f*n inte rosta :cool: Får stå och droppa av några dagar nu:

12845

Trevligt! Jag har en repro höger skraplist från oldtimerwerks som skall i snart, så man får se hur den sitter. Man lär ju få svära åt monterlingsclipset i alla fall ;) Såg att du inte hade något clips på plats, jag antar att det skall dit eller har du tänkt sätta fast med pu-montagelim i skarven.

MickeR
2021-07-01, 11:58
Jag har clipset på plats, kanske är svårt att se på bilden men det sitter där. Och jag hatar dessa clips, riktig skitlösning.

Det är i detta området som jag inte är nöjd. Profilen på skraplisten och den vanliga rutlisten är inte samma. Utan skraplisten är liksom lite "fetare" åt alla håll (därav att jag funderar på om rutlisten krympt). Detta gör att clipset inte klarar att linjera dessa två på ett bra sätt och det blir ett steg/glipa mellan. Skulle kunna snyggas till lite med PU-lim som du skriver men då är det inte så lätt att demontera längre....

Janne.M
2021-07-01, 12:17
Jag har clipset på plats, kanske är svårt att se på bilden men det sitter där. Och jag hatar dessa clips, riktig skitlösning.

Det är i detta området som jag inte är nöjd. Profilen på skraplisten och den vanliga rutlisten är inte samma. Utan skraplisten är liksom lite "fetare" åt alla håll (därav att jag funderar på om rutlisten krympt). Detta gör att clipset inte klarar att linjera dessa två på ett bra sätt och det blir ett steg/glipa mellan. Skulle kunna snyggas till lite med PU-lim som du skriver men då är det inte så lätt att demontera längre....

Jaa, nu när jag zoomar ordentligt ser jag clipset. Jo den tjockleksskillnaden och ev. glipa som uppstår är inget kul.

Jag har utan clips just nu och en. PU-limrand och det glir ganska bra då det tar bort ev. glipa, men är det tjockleksskillnad så…. Förmodligen listen som krympt, men som du konstaterat är de ju inte så lätta att få tag på.

MickeR
2021-07-05, 09:30
Lite pyssel igår för att färdigställa högerdörren.

Tvättade och dammsugade dörrsidan i timmar så nu ser den riktigt bra ut. Helst av allt skulle jag vilja ha de svarta i skinn men att hitta sådana som är fina = omöjligt. Då har jag heller 16V i bra skick. Nytt dörrfack från classic parts och ny inre dörrskraplist också:

12848

Luckan till dörrfacket, också från Classic Parts. Snacka om riktig NOS. Detta är exakt som den kom, påsen är täckt med ett tjockt lager svart damm och den har den riktigt gamla etiketten, utskriven på matrisskrivare, som gulnat och börjar rulla ihop sig. Denna har legat på ett lager länge :cool:

12849

12850

Färdig dörrsida:

12851

Sen leta upp de andra delarna som behövs. Det mest fanns på mitt lager NOS och några har jag renoverat. Bara de speciella svarta platta skruvarna som saknas som skall sitta på sidan av dörrsidan. Dessa är på väg från Classic Parts.

12852

Nästa steg att linda kablarna i dörren med filttejp (skrammel) och sen limma på plastfolien.

MickeR
2021-07-08, 07:53
Dörrmek igår med. Helt totalt waste :mad::mad::mad::mad::mad:

Lindade kablarna i dörren med filttejp och satte fast dessa.
Tillverkade en ny folie till dörren:

12858

Under minutiös renlighet och pill så applicerade jag den ultraklibbiga VW-tejpen som skall hålla fast folien och lyckades montera den helt tätt och utan att den bråkade. Puuh! På med alla clips och skumgummitätningar:

12859

Sen skulle dörrsidan på, lätt hänt att stången till låsknappen blir lite extra tryckt på i detta moment....och precis när dörrsidan gled på sa det pling i botten på dörren....Va var det? Ficklampa bekräftade mina värsta farhågor. Låsstången låg i botten på dörren och det lilla plastclipset som sitter på baksidan av låskistan som det sitter fast i hade gått sönder.

Ridå :mad: Finns inget sätt att fixa det än att ta av allt igen. Folien går såklart sönder då och det är många kvällars jobb att få bort det hemska limmet igen. Så efter en kvälls jobb ligger jag sämre till än innan.

Det blir dock värre. ETKA visar att originalclipset utgått och är ersatt. Ersättaren har också utgått. Och efter att ha undersökt så finns inte höger clips (som jag behöver) att få tag på nån stans. Inte Heritage parts, inte oldtimer werk, inte werk34, inte ebay, inte classic parts, inte på google. Det är helt enkelt slut. Suck! Vänster går däremot fint....

Så just nu är jag sur och det är lite stopp i bygget. Sätter mina förhoppningar till att SicroccoBosse har ngt i gömmorna!

henca
2021-07-08, 08:15
Hur komplicerad geometri har det trasiga clipset? Skulle det vara möjligt att cadda upp och skriva ut i nylon på en 3D-skrivare? Om det är svårt att mäta vilka dimensioner det skall vara på ett trasigt clip kanske man kan mäta på ett clip till vänsterdörren och sedan spegelvända när man caddar om clipsen är symmetriska? Kanske får man modifiera geometrin lite för att det skall funka med 3D-skrivare, men med tanke på var clipset sitter är kanske dess funktion viktigare än dess utseende.

m v h Henrik

MickeR
2021-07-08, 08:26
Hur komplicerad geometri har det trasiga clipset? Skulle det vara möjligt att cadda upp och skriva ut i nylon på en 3D-skrivare? Om det är svårt att mäta vilka dimensioner det skall vara på ett trasigt clip kanske man kan mäta på ett clip till vänsterdörren och sedan spegelvända när man caddar om clipsen är symmetriska? Kanske får man modifiera geometrin lite för att det skall funka med 3D-skrivare, men med tanke på var clipset sitter är kanske dess funktion viktigare än dess utseende.

m v h Henrik

Clipset har en den "konstig" geometri inuti med fjädrande "tungor" som man inte riktigt kan se/mäta. Men jag tror inte det skulle vara omöjligt att 3D printa en ersättare, även om det nog skulle kräva några försök. Har beställt en påse med clips till vänster sida från Classic Parts. Dels får jag koll på hur ett oanvänt ser ut och sen har jag en liten, liten förhoppning att det kanske går att modda ett vänster så det funkar på höger sida.

vfr
2021-07-09, 08:53
Stor dislike på den. :(

Jag vet hur det är att lägga en massa jobb på något och sedan inse att något sket sig på vägen och det bara är att börja om igen.

MickeR
2021-07-09, 09:03
Stor dislike på den. :(

Jag vet hur det är att lägga en massa jobb på något och sedan inse att något sket sig på vägen och det bara är att börja om igen.

Ja, normalt sett har jag mycket tålamod och kan hålla på länge med vansinniga saker ( läs rost :rolleyes: ) men denna gången vart jag sur...men jag är inte långsint, så när det lagt sig efter några dagar så vet jag att det blir nya tag :)

Har hittat lite ny info iaf, clipset 321 837 080, som är ersatt och sen utgånget, sitter på en mängd olika VW produkter. Alla nedlagda sen länge. UTOM en, FAW Santana (kina producerade Santana facelift). Och det verkar som det gamla artikelnumret sitter på dessa, så jag har beställt sådana från Kina. 6-8v levtid, och vem vet vad som kommer fram....har inte bra erfarenhet av att beställa FAW delar från Kina sen innan, men det är ju värt ett försök.
Tyvärr innebär det ju att de kommer långt efter semestern och jag hade verkligen sett fram emot att få ihop en massa under semestern. Så jag får fundera på om jag kan göra andra saker först.

J.L
2021-07-11, 17:32
jag hade verkligen sett fram emot att få ihop en massa under semestern.

Jag har två dörrar ståendes, 0709-144025
Ring när kaffet ska startas

vfr
2021-07-11, 18:37
Ni ska ju ev. båda till Halmstadträffen. Kanske utbyte då.

Inget jag har något att göra med. Bara en tanke... :)

MickeR
2021-07-12, 08:35
Ni ska ju ev. båda till Halmstadträffen. Kanske utbyte då.

Inget jag har något att göra med. Bara en tanke... :)

Bra ide :cool:

MickeR
2021-07-15, 08:25
Fick nya vänster-clips från classic parts igår. Konstaterade att de borde gå att vända, det som händer är att på höger sidan hamnar slitzen som man trär in stången i mot utsidan av dörren istf mot dörrsidan. Påverkar inte funktionen men gör det mycket svårare att pilla det hela på plats inuti dörren.

Eftersom man är lite lagom dum i huvudet så bestämde jag att det borde inte vara ngt problem :rolleyes: En dryg timme senare satt clipset och låspinnen där, tar normat 30s...... Bytte även på vänster sida så att det är nytt där med.

Sen, tvätta bort lim med massa thinner, nytt lim, ny plast och tada:

12869

Riktigt nöjd blev jag, så nära nyskick man kan komma, går man på cm avstånd kan nått litet slitage anas annars är det som i en bilhall 1988 :cool:

Fortsatte med vänster dörr och rostskyddade denna:

12870

Slutligen rekondade jag sidoklädseln höger bak:

12871

Denna kom också på plats i bilen, mha en massa våld. Jag utformade buren så den skulle ha några mm frigång till klädseln. Och det har den. Men för att få dit den så krävs mer än några mm eftersom den har ganska mycket form :o Jaja, den gick dit efter ett par timmars svordomar. Inte fastskruvad dock avvaktar med det tills jag skall sätta på dörrlisten så jag får dessa att lira snyggt ihop.

Alltså, johan du behöver inte ta med ngt till Halmstad och Bosse kan sluta leta på lagret :D

MickeR
2021-08-18, 11:07
Här har det varit tyst i en månad nu. Vad hände med att meka bil under semestern?

Ingenting faktiskt :confused:

Livet kom emellan. Vi hade planerat att göra nästa steg i att färdigställa tomten i BÖRJAN av semestern. Makadam, bärlager, flis, stenplattor, granittrappor, rabatter, cortenkanter etc etc. Vi hade hjälp med det grövsta och tyngsta jobbet sen tänkte jag lägga en vecka på att göra finliret :cool:

Man kan säga att detta var en grov missbedömning....:rolleyes: Efter att hela semestern gått så är allt inte klart än, jag har slitit 10h om dagen med detta i 4 veckor och kroppen är helt slut. Tydligen är man inte 25 år längre :D

Så, bilen blev stående helt och hållet och all energi riktades åt tomten. Nu är jag less på det och semestern slut. Det får bli ett fortsatt projekt nästa sommar att färdigställa det. Nu åter till bilen :D:D

Vänster dörr då, skall ju få plast och dörrsida. Tillpassning av plast:

12932

VW-tejpen på:

12933

Alla delar framletade:

12934

Plast, clips och tätningar på:

12935

Tänkte dela med mig med lite tips map plasten. För att det skall bli tätt är det avgörande att clipsen håller tätt. Detta åstadkoms genom att clipsen demonteras, tejpen appliceras ÖVER clipshålen utan att man gör hål i den. Plasten skall sedan också täcka över clipshålen, inte nu heller skall det göras hål i plast/tejp. Sen monteras clipsen genom att trycka dessa genom både plast och tejp (trögt), endast då blir det som det var från fabrik och riktigt tätt. Sett så många gånger att plasten byts med clipsen kvar = fel.

Har inte hittat dörrfacket till dörrsidan på lagret än, så det får bli lite skattjakt på det framöver så dörrsidan kan komma på :)

vfr
2021-08-18, 11:25
Skönt och höra att du är precis som vi andra. Ibland kommer livet emellan utan att man kan göra så mycket åt det.

J.L
2021-08-19, 18:18
Vet hur det är, min nya framvagnsbalk har legat på hyllan redo för byte i tre år nu :rolleyes:

MickeR
2021-08-23, 07:41
Lite mer pill i helgen. Hittade dörrfacket på lagret så nästa steg att fixa dörrsidan.

Dörrsida, nya NOS dörrfack, lucka och skraplist:

12939

Ihopmonterat:

12940

På plats i bilen, återigen, nära nyskick, finns ngt lite märke vid spegeln och fönsterveven annars blev det riktigt bra:

12941

Utvändigt så är bilen i princip "klar", bara tröskelbreddarna kvar. Letade fram delarna till höger sida, haft dessa i lager sen 2010 så tjockt med damm på dem:

12942

Breddaren ihopmonterad, har testat den lite löst på plats och det ser ut att (som vanligt) bli riktigt svårt att få det den snyggt. Skall ju passa rätt överallt samtidigt, tejpen hugger direkt och ingen justermån finns.... Får se när frugan orkar krypa på knä för bilen :p

12943

MickeR
2021-08-28, 14:00
Rekondat och fixat till den sista interiöra klädseln, vänster bak sidoklädsel. Blev riktigt bra:

12959

Ska den bara tvingas in i bilen med buren på plats, den högra var riktigt svår så det blir nog denna också :p

Har också beställt tillverkning av lite motorgrejer från dbilas i tyskland. Borde komma inom några veckor väldigt spännande :cool:

Har också delar från speeding på väg för att komplettera bränslesystemet. Så borde bli en del jobb i motorrummet framöver :)

MickeR
2021-09-01, 10:28
Igår blev det inte så mycket mekat utan mera letat delar och inventerat lite.

Hittade även vänster tröskelbreddare på lagret:

12967

Ihopmonterad:

12969

Sen har delarna till bränslesystemet i motorrummet kommit från Speeding:

12968

Dessa får vänta lite tills dess kompisar kommit från dbilas :cool:

Och fick in sidoklädseln på plats (inte fastsatt, blir när dörrlisten skall dit):

12970

candyweiss
2021-09-01, 11:11
Jag är grymt imponerad av hur du fått tag i alla delar, måste vara ett enormt jobb :)

MickeR
2021-09-01, 12:19
Jag är grymt imponerad av hur du fått tag i alla delar, måste vara ett enormt jobb :)

Tack, och ja, det är det verkligen. Jag jagar delar i princip varje dag 365dagar om året och har gjort det i 20+ år till mina bilar. Lägger lika mycket tid på jagandet som mekandet :rolleyes:

MickeR
2021-09-06, 15:50
Fick precis sändningsavisering från UPS, dbilas grejerna kommer på onsdag, så spännande :cool:

MickeR
2021-09-08, 19:49
Mer kommer, var bara tvungen att lägga up en bild, 4x50mm spjällhus med tillbehör, specialanpassad till min spec :cool:

12985

Mer kommer snart!

Lillen
2021-09-09, 01:35
Jäääss nu snaxar vi oss insug här!

vfr
2021-09-09, 09:45
Snyggt! :D ;)

MickeR
2021-09-10, 09:39
Sista delarna av inredningen bak monterade nu. Jag hade som ambition att inte "förstöra" ngt med buren, utan om jag ångrar mig map den så skulle jag bara kunnan bulta ur den och klicka i baksätet. Än så länge har det gått bra.

Men sista delen, plastpanelen som sitter bakom ryggstöden på hjulhusen, den gick inte att tvinga dit på något sätt alls och den behövs för att hålla tyg etc på plats. Så fattade beslutet att kapa dessa igår, innebär att jag måste ha nya sådana om jag sätter in baksätet igen tyvärr. Men har ngt vagt minne om att jag kan ha det på lagret :confused:

Så dessa blev kapade och monterade igår, får se om jag hittar på ngt annat senare, ur vissa vinklar blir det liksom ett hål in i panelen som ser lite sådär ut, men i övrigt blev det bra:

12989

12990

MickeR
2021-09-12, 14:11
Så när bilen kom ut från fabriken hade den K-jet. Förfärliga grejer :rolleyes: Min bil åkte med sänkt styrtryck och gnistat bränslehuvud de första åren. Men sen tröttnade jag på dess begränsningar och byggde in ett Haltech EFI 2001. Ganska ovanligt på den tiden att ha programmerbart sprut, speciellt på en sugis.

Nuförtiden så är det ju hopplöst omodernt det också, kräver tex en dator med serieport för att mappa :eek:

Så det åker ut, liksom en hel del annat som tillhör, tex en fyrkanals avgastempmätare, gammal lambda mätare etc.
Vidare så skall all el som inte behövs längre, tex till K-jet bort. Och så passar jag på att uppgradera en del av det befintliga, tex blir det nya kabelmattor till hel/halv/dim-ljus med relästyrning för mindre spänningsfall.

Allt detta innebär att det enda som skall vara kvar i motorrummet är några givarkablar, p-ljus och blinkers. Resten skall bort.

Detta har jag pillat med i helgen. Lite kablar påbörjade att nysta upp:

12995

Lite grejer för att bygga nya:

12996

Utrensat än så länge:

12997

Mycket mer kvar att ta bort, men en start.

Blir MAXXECU styrsystem framöver.

MickeR
2021-09-17, 14:02
Blev en del el-pyssel igår.

Började med höger sida kabelmatta till "bil-el" (dvs ej sprut relaterat). I denna skall jag ha hel-halv-park-ljus, blinkers och dimjlus. Av detta skall endast blinkers och parkering återanvändas (delvis) resten blir helt nytt.

Först hel/halv:

13014

Pressade:

13015

I kontakten:

13016

Den extra jorden är till P-ljuset, den som var org på bilen hade drabbats av korrosion och kopparen var svart så den klippets bort helt.

Till Dimljus:

13017

Pressad och ihop:

13018

Med strumpa och lim-krympslang:

13019

Sen skar jag upp org kabelmatta och tog bort de som inte behövs längre och drog upp den till dimljuset till huvudstrålkastaren. Sen skall alla ihop i en strumpa och in bilen.

Den observante noterar att det är olika presstänger till dessa 2 kontakter, faktum är att man behöver minst 5 olika presstänger för att kunna pressa alla de olika kontakterna i elsystemet på en golf....bara tång-kostnaden blir jobbig :eek:

Janne.M
2021-09-17, 14:09
13016

Den extra jorden är till P-ljuset, den som var org på bilen hade drabbats av korrosion och kopparen var svart så den klippets bort helt.

På min är de extra bruna som kommer från bilens kabelstam kapade och jag har inte hittat vart de ska i elschemat. Det som sitter dubbelt i ena kontakten på H4-kontakten (vit/svart original tror jag?) är kapade även de, har du koll på hur det hela hänger ihop (glömmer alltid att kolla på syncron som står ute i stugan :P)

Jag har tänkt att de är till extraljusen i grillen på 4-ljusgrillarna då jag haft kabel till p-ljusen.

MickeR
2021-09-17, 14:18
På min är de extra bruna som kommer från bilens kabelstam kapade och jag har inte hittat vart de ska i elschemat. Det som sitter dubbelt i ena kontakten på H4-kontakten (vit/svart original tror jag?) är kapade även de, har du koll på hur det hela hänger ihop (glömmer alltid att kolla på syncron som står ute i stugan :P)

Jag har tänkt att de är till extraljusen i grillen på 4-ljusgrillarna då jag haft kabel till p-ljusen.

Vit (på ena sidan) och vit/svart(på andra sidan) är heljus och gul resp gul/svart är halvljus (därav mina färgval ovan). Min bil hade iaf egna jordkablar till extraljusen, som de delar med blinkers fram. Den dubbla vita i H4 är till extraljus.

Janne.M
2021-09-17, 14:28
Ja så har det nog varit på min med, den som tagit bort extraljusen i grillen har gjort egna kablar till blinkersen och då förmodligen fipplat med extrajordarna och kapat vid H4-kontakterna.

GTI G60
2021-09-18, 18:40
13024

Blir sugen på att fixa lite med våran golf också.

Du gör ett sådant grymt jobb så jag hoppas verkligen att jag får möjlighet att se och höra den när den är klar.

MickeR
2021-09-29, 08:15
Varit lite stillestånd med bilen i en vecka. Håller på att bygga en komplementbyggnad på tomten hemma åt frugan och lyckades knivhugga mig själv i foten så illa att jag skar av blodådern som går snett över foten....kladdigt blev det :eek: Så det blev lite horisontalläge och kryckor sen.

Nu är det det iaf så bra att jag klarar mig utan kryckorna och igår så gjorde jag klart höger sidas kabelmatta, hel, halv, park, dim, blink i en en strumpa och indraget i kupen.

Betydligt prydligare än original och med lägre spänningsfall då det kommer gå via relä.

Testade lite med ett nätaggregat inne i bilen (har inte batteri i bilen)

13035

Och det lyser :)

MickeR
2021-10-07, 10:37
Fortsätter att pilla med elsystemet på bilen. Kanske verkar som det går långsamt (det gör det kanske ;) ) men det är 17 år sen jag tog isär bilen och kopplade ur alla sladdar :rolleyes:

Det är inte så att jag minns vad de var till nu. Så jag tar en sladd i taget och jämför med elschema och mäter med multimeter. Många skall bort, det mesta är till K-jet, tomgångsreglering och tändsystemet. Dessa tar jag bort en och en. Sen är det många sladdar, främst till belysning som drabbats av koppar-korrosion, kabeln är svart när man skalar den. Då får jag pinna ur den bak i CE och dra en ny.

Börjar ordna upp sig nu iaf. Sen innan är jag klar med höger sida och nu är vänster sida 75% klar. Sen är det "mitten" (den som går på torpedväggen) kvar att rensa i.

Ser rörigt ut på bilderna men det finns en systematik i det hela :cool:

13041

13042

loadmaster
2021-10-07, 14:35
Är det 02A låda du har i den där?