Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2024
    Namn
    Thomas Sjöblom
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    5

    VW Polo 1,4 2002,motorlampa + ESP lyser

    Hej

    Jag har följande felkoder på min bil:

    Felkod med Bosch KTS 350 : P1142 Lastavkänning Gränsvärde underskridet
    : P0133 Lambdasond (rad 1,sensor 1, signal för långsam (OBS detta fel har endast uppkommit 1 gång, och efter minst 30 mil inte kommit tillbaka)
    : 0522 Motorstydon,CAN-meddelande,fel i motorstyrdonet
    : P1553 Tryckgivare atmosfär/insugingsrör,orimligt förhållande
    : P1403 Avgasåterföringssystem,reglerdifferens
    : P0023 Insuskamaxeljustering (bank 2),felfunktion ( OBS detta fel har endast uppkommit 1 gång,och efter minst 30 mil inte kommit tillbaka)
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Felkod med iCARSOFT pro : 17550 Fel i grundinställningarna, kalkyl för belastningsberäkning,nedre gräns överskrids
    01314 Kontrollera DTC-minne, Motorstyrenhet
    : 17961 Fel i grundinställningarna,Barometiska/manifoldtrycksignaler,omöjlig korrelation

    Följande är gjort:

    Tidigare har ny EGR ventil bytts, och jag har i förra veckan bytt MAP sensor och till ett nytt Marelli spjällhus
    ( initiering/inprogrammering av både EGR-ventil och spjällhuset är gjort)

    Motorlampa tänds efter ngr minuter och ESP lampa tänds strax efter
    Bilen går i övrigt bra, men rycker till lite då ESP lampan tänds

    Jag har varit i kontakt med företag som renoverar/felsöker motorstyrdon, men säger att dom inte har testutrustning för att testa MagnetiMarelli:036 906 034 DD

    Det börjar bli lite brådis att fixa bilen eftersom den ska besiktas inom 3 veckor!

    Tacksam för tips

    Mvh Thomas

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 140
    Har MAP-sensorn på insuget byts? Den beräknar motorns last, och kan orsaka många av dom felkoderna, även läckage innanför spjällhuset, nån slang bakpå insuget tex, kan ge samma felkoder.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2024
    Namn
    Thomas Sjöblom
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    5
    Tack för svar!

    MAP sensorn bytt 2ggr,och alla slangar kontrollerade och sprayat med startgas= ingen tjuvluft
    Hittade oxiderad jordkabel igår kväll,och efter det har lampan hållt sig släck längre än tidigare
    Hoppas att det var lösningen,och återkopplar

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2024
    Namn
    Thomas Sjöblom
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    5
    Jag provkörde bilen efter jobbet i c:a 2 mil,och bilen gick perfekt men helt plötsligt tändes ESP-lampan och det hände inget när jag tryckte på gasen! Självklart i påbörjad rusningstrafik och i uppförsbacke i Norra Länken
    Men som tur var var det precis vid slutet på tunneln,och jag kunde puttra upp på tomgång och svänga av till bussfilen
    Provade att starta om bilen direkt ,men det blev ingen skillnad! Efter kanske 10 minuter provade jag igen och då fungera allt som vanligt igen!
    Jag hade med mig en OBD-läsare och fick ut felkoder på fel i tryck i insug samt troligt tjyvluftsläckage ( glömde notera felkoderna i all stress)
    Efter radering vände jag tillbaka genom stan och körde in bilen på jobbet,och bilen gick hur bra som helst...

    Ska kolla vidare på bilen i helgen,men börjar misstänka att avluftningen till tanken strular så det blir vakuum i tanken och för högt
    insugstryck av det? Ska prova att sätta dit ett universaltanklock och se om det blir ngn skillnad

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    549
    Jag hade en gång en Audi A4 årsmodell 1998. När den var ganska nyköpt upptäckte jag att det inte gick i så mycket bensin i tanken som den borde rymma enligt spec. Det kom också ett tydligt sug-ljud när man skruvade av tanklocket. Tanklocket som satt på bilen när jag köpte den saknade ventilation och det blev vakuum i tanken som drog ihop tanken. Det blev till att skaffa ett korrekt tanklock och en verkstad hjälpte till att trycka ut tanken med hjälp av tryckluft.

    m v h Henrik

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 140
    Alla felkoder pekar på felaktigt tryck i insuget i förhållande till spjällhusvinkeln.
    Använd VCDS eller annan riktig diagnosutrustning där du kan logga spjällvinkel, lastsignal, tryckgivare, fueltrims mm, så bör du se ganska direkt vad som felar när den slår ifrån.
    Hattefnatt-universal-felkodsläsare skapar mer frågor än svar vid felsökning.

    Saker som kan ge felaktigt tryck i insuget på dessa..
    Läckande EGR-ventil/felaktig egr/felkalibrerad egr.
    Felaktigt nollad motor/kuggad kamrem.(Nolla motorn och undersök)
    Sotade/brända ventiler (gör komp.test)
    Felaktigt/felkalibrerat spjällhus.
    Läckage innanför spjällhuset, slangar, spridartätningar, rostad/läckande bromsservo(baktill nedre kant).
    Felande MAP-sensor.

    Ytterst sällan fel på styrboxen, har bara stött på 2-3st under 20år på dessa, och i samtliga fall har dom flaggat "internal memory checksum error", troligen pga felaktigt modifierad programvara i försök att stänga av egr eller dylikt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2024
    Namn
    Thomas Sjöblom
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    5
    Hej igen

    det finns inget läckage varken i slangar eller runt EGR-ventilen,MAP-sensor ny,och jag har kalibrerat både spjällhus och EGR med en
    Bosch diagnosdator.
    Bilen går perfekt tills ESP-lampan tändes igår helt plötsligt,och efter c:a 10 minuter gick den perfekt även med lysande ESP-lampa!
    Jag kopplade in en iCARSOFT PRO jag hade med i bilen och raderade felkoderna och forsatte till mitt jobb där jag läste av eventuella felkoder,men felminnet var tomt. Körde kanske inte mkt mer än 1 mil då iofs,me jag ska ta en ny titt på det i helgen
    Igår var det så mkt trafik,så enklare att göra en längre provkörning när det är mindre bilar på vägarna

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2024
    Namn
    Thomas Sjöblom
    Ort
    Lidingö
    Inlägg
    5
    Nu har jag provkört bilen runt 5 mil,och efter att ESP-lampan tänds 1 gång och en omstart efter verkar bilen funka ok...
    Jag raderade inte senaste felkoden,och hoppas att bilen kommer passera besiktningen utan lysande morlampa med lagrade tidigare felkoder!

Liknande ämnen

  1. Motorlampa lyser på Golf 1,2 TSI
    Av Claes i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-06-27, 21:58
  2. Polo 04, avgas/motorlampa lyser
    Av D_Stenlund i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-01-08, 13:25
  3. motorlampa lyser på polo 6n2 -2000
    Av huSSe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 19:29
  4. Touran 1.6 FSI Motorlampa lyser
    Av Whovally i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-12, 17:50
  5. Hjälp Min Motorlampa Lyser
    Av tonkii i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin