Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    11

    Svårstartad 1.8T -99 som ibland går i felsäkert läge?

    Här kommer en lång historia och jag vet inte vad som är relevant och inte men...

    Min lillasysters Passat började krångla under vintern som var. Hon är student så vi önskar att inte behöva byta ut delar i felsökningssyfte.

    Svår att starta, infaller vid kanske varannan eller var tredje gång hon ska ut och åka. Startmotor går runt runt runt men bilen hoppar inte igång, om man är tillräckligt envis och fortsätter så kan den starta till slut. När den väl gör det så verkar den gå i något felsäkert läge. Ojämn tomgång, händer nästan ingenting när man trycker på gasen, bara kryper fram. Det hjälper då att stänga av och starta igen. Bilen startar nu lätt och går som vanligt.

    Under vintern upplevde vi det som att batteriet var urladdat (vilket det kanske blev av kallt väder och en startmotor som fick stå och snurra) och började därför stödladda mellan körningar. Fick tag på ett nästan nytt batteri att sätta i - verkade fungera eftersom att bilen råkade starta lätt då. Körde 7 mil en dag, 7 mil nästa dag, dag 3 startar inte bilen. Får hjälp av en elektriker/hobby-mekaniker som kollar att generatorn laddar och om något tjuvdrar ström när bilen är avstängd - allt ser bra ut.

    Andra saker som jag hittat kan orsaka svårstartad bil: tändstift, dålig jord.
    - Plockat ur och kollat på tändstiften som ser ok ut (ett par stift var dock lite oljiga?), gjorde iaf rent dom och satte tillbaka.
    - Jord från batteri till kaross såg tveksam ut. mycket rost. Köpte ny kabel, borrade nytt hål i kaross, slipade plåtrent och fäste på nytt.

    - Läst felkoder och fick tillbaka tre felkoder.
    * 17926: Huvudrelä, elektriskt fel, intermittent
    * 17521: Lambdasond 1 bank 1: inre resistans för hög, intermittent
    * 18010: +30 spänning, intermittent

    Googlade lite ang. lambdasond-felet och hittade att det var typiskt för denna bil att felet egentligen var tempgivaren som sitter bakom toppen som var paj. Kopplade bort kontakten till tempgivaren och rensade felkoder. Batteriet var nu urladdat efter teststarter så fick ta starthjälp och bilen startade lättare än någonsin! Hurra, kanske tempgivaren lurades om att bilen gått i kok och därför gick den i felsäkert läge?
    ...dagen efter ringer syrran och säger att den är lika svårstartad som vanligt.

    Det är kanske ett sammanträffande men ett par gånger när hon försökt starta och den bara står och tuggar, så har den startat när man släppt kopplingen?

    Har fått för mig att felkoderna 1 och 3 kan vara icke-fel som beror på att vi kört slut på batteriet och sånt, alla fel är ju intermittenta.

    Kände på lambdasondens kabel här om dagen och det bara knastrar i den så gissar att det inte finns mycket kontakt kvar där. Vi beställer en ny sån, för den måste vi förstås byta, men kan den orsaka dessa symptom?

    Något som vi tänkt på men inte kollat är jordflätan.

    Övrigt: Kamremmen är bytt för ett par år sedan om det spelar någon roll. Vi har tidigare haft problem med att bromsvätska läckte ut och har bytt några bromsrör. Fick lufta systemet flera gånger innan det blev ok men pedalen tar väldigt långt ner efter det.

    Jag har säkert glömt massor, vi har ju krånglat och felsökt till och från i några månader nu.
    Hur går vi vidare?
    Kommer det lösa sig med ny lambdasond?
    Har vi missat något dumt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 140
    Misstänkt vatten i ecu-relät.. sitter under huven i svarta plastlåddan längst upp på förarsidan till.. där databoxen bor, UNDER databoxen.
    Är det stopp i avrinningshålen i vattenbaljan så fyller den upp denna låda och dränker relät, som ergar och får dålig kontakt.
    Detta relä försörjer även förvärmningen på lambdasonden, så felen kan höra ihop.

    Går ni bet så finns jag i falun, har egen verkstad och det mesta liggandes till dessa bilar, så jag kan felsöka den om ni har tid att lämna hit den över en dag

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    11
    Tack för förslag !!! Försöker få bort locket till svarta lådan nu. Ser ut som att jag måste bort med torkare och hela köret för att komma åt den sista skruven i bakkant på lådan. Eller missar jag något? Kan förstås se en del i lådan ändå nu, det jag ser - ser fräscht ut.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 140
    VISSA bilar har ett litet lock som går att pilla bort, du måste dock köra upp och stanna torkarna mitt på rutan för att komma åt det.
    Annars funkar lilla spärrskaftet med en 8mm-hylsa också, men då får man känna sig för.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    11
    Tack för tips, jag får låna en avdragare från grannen och får förhoppningsvis det nya reläet levererat på fredag. Fortsättning följer...

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2019
    Namn
    Olivia
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    11
    Hämtat ut relä och fått upp lådan. Finns ett relä i svarta lådan, det matchar inte det jag köpt, men har öppnat själva releät, ser fint ut, kablar och kontakter i fint skick också. Hittar flera reläer bakom säkringsdosan vid vid förardörren, kan det inte vara något där som behöver bytas?

Liknande ämnen

  1. VW Polo -97 är ibland svårstartad
    Av peteberg i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-11-16, 20:00
  2. Felsäkert läge (limp mode)
    Av briko6 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-29, 17:40
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-05, 10:29
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 12:44
  5. Auto läge
    Av gixxers i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 06:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin